روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 8362
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 16 مهر 1399 - 7:23 | | ارسال توسط :
رئیس پلیس راهور کیش:

عامل اصلی تصادفات در جزیره کیش، عامل انسانی است

رئیس پلیس راهور کیش با اشاره به تاثیر مهم عامل انسانی در سه ضلع مثلث ترافیکی راه ، وسیله نقلیه و انسان در تصادفات گفت: بی توجهی به قوانین آسیب های جانی واقتصادی بسیاری برای جامعه در پی دارد
عامل اصلی تصادفات در جزیره کیش، عامل انسانی است

رئیس پلیس راهور کیش با اشاره به تاثیر مهم عامل انسانی در سه ضلع مثلث ترافیکی راه ، وسیله نقلیه و انسان در تصادفات گفت: بی توجهی به قوانین آسیب های جانی واقتصادی بسیاری برای جامعه در پی دارد

به گزارش روزنامه اخبار کیش، سرگرد بهرام ایمانی نسب در افزایش تصادفات اخیر در جزیره کیش عامل انسانی را مهمترین عامل در میان سه ضلع ترافیکی برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی برخی از کیشوندان و گردشگران در هفته های اخیر شاهد تصادفات شدید که منجر به جرح و فوت شده اند هستیم.

وی با اشاره به اینکه شتاب خودرهای جزیره کیش بسیار بالاست و با خیابان ها همخوانی ندارد افزود: با توجه به اینکه بسیاری از خودروهای کیش از شتاب بالایی برخوردارند و رانندگان قادر به کنترل خودرو در سرعت های بالا نیستند شاهد افزایش تصادفات هستیم که خسارت جانی و مالی بالایی برای جامعه در بردارد.

رئیس پلیس راهور کیش با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست امسال با توجه به آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل کاهش تصادفات را شاهد هستیم اما در شهریورماه نسبت به شهریور سال گذشته آمار افزایش داشته است.

وی با تاکید بر یکی از مهمترین علل تصادف بی توجهی رانندگان به مقابل هنگام رانندگی است افزود: حرف زدن با تلفن همراه، خوردن و اشامیدن و یا صحبت با سرنشینان از عواملی است که موجب می شود توجه راننده از مقابل پرت شده و نتواند عکس العمل مناسبی در هنگام روبرو شدن با مانع یا نیاز به کنترل خودرو از خود نشان دهد.

سیستم های پایش تصویری ضرورت انکارناپذیر

ایمانی نسب با اشاره به اینکه جزیره کیش به عنوان شهری هوشمند نیاز به تجهیزات و ابزار هوشمند سازی در عرصه ترافیکی دارد افزود: با توجه به افزایش جمعیت و خودرو و کمبود نیروی پلیس برای نظارت های میدانی نیاز است تا جزیره کیش به عنوان یک شهر هوشمند به سیستم های پایش تصویری مجهز شود تا نقاط بیشتری در سطح شهر و بخش های خارج از محدوده شهری مورد پایش و رصد نیروهای پلیس قرار گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی انتظار دارند که در هر خیابان و معبری پلیس حضور فیزیکی داشته باشد اما وجود هریک از علائم رانندگی علاوه بر آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، هشدار دهنده و بازدارنده هستند و کسانی که رانندگی می کنند با توجه به دریافت گواهینامه تمامی این علائم را در ذهن باید داشته و به آن ها توجه کنند که در این صورت و با رعایت کامل قوانین ذکر شده در آیین نامه های رانندگی بی تردید میزان تصادفات به شدت کاهش خواهد یافت و مسئله مهمتر این که هر یک از ما باید علاوه بر اینکه پلیس خود هستیم، برای افزایش حفظ نظم و ایمنی در جامعه مراقب باشیم تا دیگران نیز تخلف نکنند.

رئیس پلیس راهور کیش توضیح داد: در جزیره کیش که زمانی رعایت قوانین و قواعد رانندگی به عنوان یک جاذبه گردشگری زبانزد خاص و عام بود از مردم انتظار می رود علاوه بر اینکه خود به قوانین احترام می گذارند حافظ این جاذبه زیبای گردشگری و فرهنگ بالای جزیره باشند و به کسانی که از قوانین تمرد کرده و به آن احترام نمی گذارند تذکر دهند و یاور پلیس در این عرصه باشند.

فرهنگ سازی نیازمند عزم همگانی است

وی با اشاره به اینکه تصادفات هزینه های سنگینی اعم از جانی و مالی به جامعه و خانواده ها تحمیل می کند افزود: برای فرهنگ سازی ترافیکی نیاز است تا تمامی ساکنان جزیره کیش اعم از ائمه جمعه و جماعات، مسئولان، رسانه های جمعی و مطبوعات، فضای مجازی و مردم در کنار پلیس، همه پای کار باشند تا کیش به گذشته پرافتخار ترافیکی خود بازگردد.

ضرورت اصلاح هندسی معابر و میادین

وی در رابطه با اینکه برخی میادین و خیابان های کیش نیاز به اصلاح هندسی دارد افزود: برخی از میادین مانند میدان هرمز، فارور، قشم، امیرکبیر و … به دلیل وسعت زیاد و یا طرح هندسی نامشخصی که دارند باید اصلاح شوند و این موارد توسط مسئولان در سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت عمران باید هر چه سریعتر این اصلاحات انجام شود.

این مقام مسئول در پلیس راهور کیش در رابطه با نقاط پر خطر و حادثه خیز در مبحث تصادفات در جزیره کیش ابراز داشت: بلوار میرمهنا و مقابل دانشگاه تهران در منطقه سفین که محل آمد و شد دانش آموزان برای حضور در کلاس های زبان است یکی از محل های پرخطر است که باید با ایجاد پل هوایی یا عبور دانش آموزان همراه والدین میزان خطر و حادثه را به کمترین حد کاهش داد.

جاده جهان به گفته ایمانی نسب از حادثه خیزترین نقاط خارج شهر در جزیره کیش است که نداشتن شانه خاکی، کمبود روشنایی در شب و کاهش دید، همچنین کمبود علائم هشدار دهنده موجب بروز حوادث بسیاری در این مسیر شده است.

حدفاصل میدان ملل و میدان نوبنیاد از دیگر مکان های حادثه خیز و خطر آفرین در رانندگی است که باید مورد توجه مسئولان برای رفع مشکلات این مسیر قرار گیرد. رئیس پلیس راهور کیش با بیان این مطلب متذکر شد: در جاده جهان باید شانه خاکی به اندازه ۳ متر ایجاد شده و نقاط کوری که در این مسیر وجود دارد برداشته شود تا تصادفات به کمترین میزان خود برسد.

وی همچنین به تقاطع های بیشماری که در خیابان های کرمان و آذربایجان و خراسان وجود دارد اشاره کرد و افزود: برخی از این تقاطع ها باید مسدود شده و کاهش یابد همچنین به جای سرعت گیرهای چشم گربه ای که گاه در برخی نقاط جدا شده و رانندگان تلاش می کنند از بین مکان های بدون سرعت گیر عبور کنند از چراغ های چشمک زن در معابر استفاده شود.

برداشته شدن مسیر قوسی شکل در میدان خلیج فارس به سمت بلوار شهدای گمنام نیز از رویکردهایی است که به گفته ایمانی نسبت موجب می شود نقاط کور کاهش یابد وی با اشاره به این مطلب تاکید کرد: حرکت کامیون ها در مسیرهای داخل شهر به خصوص در مسیر ورودی به خیابان اصلی باید معبر خاصی در نظر گرفته شود و پیچ هایی در این بخش وجود دارد که خودروهای سنگین نمی توانند در این مسیرها به سادگی مانور داده و حرکت کنند که موج تصادف می شود.

سهم بالای کیشوندان در تصادفات/ فوتی ها کیشوند بودند

وی با اشاره به اهمیت توجه به رانندگان وسایط نقلیه به جلو در هنگام رانندگی و سهم بالای کیشوندان در تصادف های صورت گرفته و اینکه فوتی تصادف های سال جاری از کیشوندان بوده اند افزود: در صورت تصادف خودرو و عابر پیاده در هر شرایطی رانندگان به عنوان متخلف شناخته می شوند زیرا توجه کامل به مقابل یکی از شروط اصلی و مهم در رانندگی است که می تواند موجب کنترل به موقع و صحیح خودرو شده و از برخورد با عابر پیاده جلوگیری کند.

رئیس پلیس راهور کیش سهم وسایط حمل و نقل عمومی در تصادفات را ۹ درصد اعلام کرد و افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی در جزیره کیش به عنوان بازوی پلیس راهور شناخته می شوند و از آن ها انتظار می رود ضمن رعایت کامل قوانین به عنوان الگوهای رانندگی در کیش، قوانین را به مسافران و رانندگان متخلف گوشزد کنند.

وی فرسودگی خودروها را از دیگر عواملی برشمرد که در افزایش خسارت و تخریب خودرو در تصادفات نقش مهمی دارد و تاکید کرد: با توجه به شرجی بالای خودروها و خورندگی که آب و هوای کیش دارد؛ خودروها با سرعت بیشتری نسبت به سرزمین اصلی فرسوده می شوند و این فرسودگی در هنگام تصادف موجب افزایش خسارت های مالی برای رانندگان می شود.

سهم موتورهای شارژی در تصادفات ۷ درصد با زیرپا گذاشتن اصولی همچون، حرکت از مسیر صحیح، استفاده از کلاه ایمنی، استفاده از چراغ در هنگام شب و پرهیز از حرکت در مسیر مخالف است که رئیس پلیس راهور کیش به آن اشاره کرد و افزود: براساس آمارهای موجود در ۶ ماهه اول سال ۹۹ سهم خودروهای سواری در تصادفات۷۲ درصد، تاکسی ۹ درصد، مینی بوس ها ۳ درصد و مورتورهای شارژی ۷ درصد بوده است و ۹ درصد از تصادفات به دیگر خودروها اختصاص داشته است.

وی در خصوص سهم راه در تصادفات به عنوان یکی از سه ضلع مثلث ترافیکی افزود: ۳۴ درصد که بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهد مربوط به بلوارهاست  و ۲۴ درصد مربوط به تقاطع و میادینی مانند قشم، پرواز و میادین غیراصلی است.

ایمانی نسب در رابطه با میزان خودروهای شماره گذاری و تبدیل پلاک شده جزیره نیز توضیح داد: در سال ۹۷ حدود ۷ هار و ۱۸۲ دستگاه و سال ۹۸ تعداد ۸ هزار و ۸۸۸ دستگاه و ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹ تعداد ۳ هزار و ۳۴۹ دستگاه اعم از نوشماره، نقل و انتقال و تعویض پلاک در پلیس راهور کیش انجام شده است که مجموعا ۱۹ هزار و ۴۰۶ خودرو از پلیس راهور کیش خدمات دریافت کرده اند.

وی از شهروندان درخواست کرد؛ در صورتی که برای تعویض پلاک اقدام به گرفتن نوبت می کنند در زمان معین شده جهت دریافت خدمات در محل حضور یابند تا حق دیگر شهروندان با عدم امکان شماره گیری از بین نرود.

رئیس پلیس راهور کیش در رابطه با آمار تصادفات در جزیره کیش در ۶ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۹۸ تعداد ۱۸۸ مورد تصادف خسارتی اتفاق افتاده که این رقم د ر۶ ماهه اول امسال ۱۷۴ مورد بوده که نشان از کاهش ۷ درصدی دارد اما این میزان در بازه شهریور ماه به تنهایی افزایشی بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص میزان تصادفات جرحی آمار و ارقام اعداد یکسانی را نشان می دهد اما شدت جراحات در تصادفات سال جاری بیشتر بوده است.

ایمانی نسب علت افزایش شدت تصادفات را عدم آشنایی به مسیر توسط گردشگران و سرعت بالا و غیرمجاز همچنین عجله رانندگان و شتاب بیش از حد در هنگام حرکت عنوان کرد و افزود: هم اکنون در جزیره کیش بیش از ۱۹ هزار خودرو شماره گذاری شده وجود دارد که با توجه به عدم ورود خودرو شاهد تردد خودروهای سرزمین اصلی در جزیره کیش هستیم که بخشی از سهم تصادفات را به خود اختصاص داده اند.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال ۹۹ شاهد ۷۲ هزار و ۳۸۸ فقره اعمال قانون توسط دوربین  بر روی خودروهای بوده ایم که ۱۱ درصد افزایش را نشان می دهد و همچنین ۴۹ هزار و ۲۳۱ مورد اعمال قانون توسط پلیس در محل انجام شده است که این مورد نیز افزایش ۱۳ درصدی داشته است.

رئیس پلیس راهور کیش ساخت پیست های مخصوص مسابقات سرعت برای خودرو و موتور را از مواردی عنوان کرد که  علاوه مکانی برای تخلیه هیجان های جوانان، می تواند یک جاذبه گردشگری بی نظیر باشد که علاقمندان به برگزاری مسابقات در این حوزه را به سوی کیش گسیل سازد و افزود: کیش ظرفیت های بسیاری در این بخش دارد ضمن اینکه ایجاد چنین مکانی می تواند از حرکت های هیجانی جوانان و استفاده از سرعت بالا در فضاهای عمومی بکاهد.

وجود دو مورد فوتی در جزیره کیش از ابتدای سال ۹۹ به دلیل سرعت بالا و غیرمجاز توسط رانندگان و عدم توانایی در کنترل خودرو از مواردی است که می طلبد فرهنگ رانندگی در جزیره کیش مورد بازنگری قرار گیرد، فرهنگی که به عنوان یک نمونه و الگو از گذشته در کشور مطرح بوده و به سرعت در حال رنگ باختن است.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.