روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 49422
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, محیط زیست تاریخ انتشار : 20 فروردین 1403 - 17:06 | | ارسال توسط :

لاک پشت‌های در خطر انقراض پوزه عقابی برای تخم گذاری به کیش آمدند

رییس اداره محیط زیست کیش با اشاره به آغاز تخم گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی در خطر انقراض در کیش، گفت: تخم گذاری این لاک پشت‌ها تا اواسط خرداد ادامه دارد.
لاک پشت‌های در خطر انقراض پوزه عقابی برای تخم گذاری به کیش آمدند

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،«مریم محمدی» روز دوشنبه با بیان اینکه از پنج نوع لاک پشت دریایی در خلیج فارس و دریای عمان فقط گونه پوزه عقابی در جزیره کیش تخم گذاری می‌کند، اظهار کرد: زمان به دنیا آمدن نوزادان این گونه از لاک پشت‌ها حدود ۲ ماه است که امسال هنوز به دنیا آمدن هیچ جوجه لاکپشتی به ثبت نرسیده است؛ البته اولین تخم گذاری دوره جدید این لاک پشت‌ها در جزیره، ۲۷ اسفندماه سال گذشته به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: لاک پشت‌های پوزه عقابی جز گونه‌های در خطر انقراض هستند که لانه‌های آنها حتی الامکان به شکل طبیعی حفظ می‌شود و در صورتی که احتمال از بین رفتن لانه بیش از ۷۰ درصد تشخیص داده شود، تخم‌ها توسط محیط بانان به سایت حفاظت شده ساحل منتقل می‌شوند.

رییس اداره محیط زیست کیش با بیان اینکه طرح حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت‌های دریایی کیش از اسفند سال ۱۳۸۵ آغاز شده است، اضافه کرد: این سایت سایت حفاظت شده به طول ۸۰۰ متر در نوار ساحلی جنوب جزیره واقع شده است.

«محمدی» عدم وجود امنیت و نورها مصنوعی در سواحل، تصادف با شناورها، وجود زباله در دریا و ساحل و صید را بیشترین تهدیدی دانست که برای لاکپشت‌های جزیره کیش خطر آفرین است.

رییس اداره محیط زیست کیش استقرار شبانه روزی محیط بانان در سایت حفاظت شده در فصل زاد آوری، پاکیزه نگه داشتن زیستگاه از زباله و ضایعات، حصار کشی سایت به منظور بر قراری امنیت و کنترل بیشتر، رصد لاک پشت‌های مادر و نوزادان و خاموشی چراغ های جاده در فصل باز شدن لانه‌ها جهت پیشگیری از تفرق نوزادان را از مهمترین فعالیت‌های اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش در سایت حفاظت شده لاک پشت ها عنوان کرد.

وی در رابطه با دلیل خاموش کردن چراغ جاده‌ در فصل زادآوری لاک پشت‌ها، بیان کرد: نوزادان لاک پشت‌ها به صورت غریزی به سمت نور ماه حرکت می‌کنند؛ در همین راستا نیز اداره محیط زیست با همکاری شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، اقدام به خاموشی چراغ‌های اطراف منطقه حفاظت شده می‌کند.

لاک پشت‌های در خطر انقراض پوزه عقابی برای تخم گذاری به کیش آمدند

حیات وحش یکی از مقوله‌های مهم زیست محیطی به شمار می رود که از میان رفتن زیستگاه‌ها، تغییرات اقلیمی، افزایش شکار و تجارت سیاه از جمله عوامل نابودی آن محسوب می شود؛ در جهان مدرن، دولت‌های حاکم بر کشورها نقش موثری در فعالیت‌های حفاظتی از حیات وحش بر عهده دارند؛ دولت‌ها می‌توانند گونه‌های در معرض خطر را در مرز خود شناسایی کرده و گام‌هایی بنیادی برای حفاظت از آن‌ها بردارند.

در این بین مردم نقش کلیدی در حفاظت از زیستگاه و حیات وحش برعهده دارند؛ زیستگاه‌ها در واقع سنگ بنای حفاظت از تنوع زیستی است و اگر حیات وحش و تنوع زیستی ما خانه نداشته باشند حفاظت از آنها هیچ معنایی ندارد.

در جزیره زیبای کیش نیز حفاظت از محیط زیست و حیات وحش نه تنها مورد توجه جدی سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد بلکه این امر برای کیشوندان نیز یک خط قرمز مهم محسوب می‌شود.

مدتی نیز که آسیب دیدن بخشی از سایت حفاظت از لاک‌ پشت‌های در خطر انقراض پوزه عقابی در کیش مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته بود که اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش نیز قول مساعد برای آغاز عملیات بهسازی آن را داد و دیری نگذشت که به این وعده خود جامع عمل پوشاند.

طی سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۲ هزار نوزاد لاک پشت در خطر انقراض پوزه عقابی از سواحل کیش راهی خلیج فارس شدند؛ تخمگذاری لاک‌ پشت‌ها در سایر ساحل‌های ماسه‌ای جزیره کیش نیز انجام می‌شود.

لاک‌پشت پوزه‌عقابی (Eretmochelys imbricata) یا منقارعقابی، گونه‌ای لاک‌پشت دریایی از تیره باخه‌ایان است که به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

پوزه‌عقابی‌ها همه‌چیزخوارند، اما غذای اصلی‌شان اسفنج دریایی است. جانوران این گونه از رده خزندگان هستند و به همین دلیل تنفس ششی دارند.؛ توان آن‌ها برای باقی‌ماندن زیر آب با توجه به فعالیت‌شان متفاوت است، اما در حالت خواب و استراحت می‌توانند تا هفت ساعت بدون تنفس زیر آب باشند و در مواقع خواب زمستانی گاه تا چندین ماه در زیر آب باقی می‌مانند.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.