روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 15 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 6158
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 29 مرداد 1399 - 11:48 | | ارسال توسط :
اعضای کمیسیون امنیت ملی:

مجلس با حساسیت اقدامات خصمانه ‌آمریکا را رصد می‌کند

سه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه‌آمریکا حق استفاده از ظرفیت‌های مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را برای نابودی این توافق ندارد، گفتند مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی با حساسیت اقدامات‌آمریکا را رصدمی کند و به هر گونه اقدام خصمانه این کشور واکنش قاطع و جدی نشان خواهد داد.
مجلس با حساسیت اقدامات خصمانه ‌آمریکا را رصد می‌کند

سه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه‌آمریکا حق استفاده از ظرفیت‌های مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را برای نابودی این توافق ندارد، گفتند مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی با حساسیت اقدامات‌آمریکا را رصدمی کند و به هر گونه اقدام خصمانه این کشور واکنش قاطع و جدی نشان خواهد داد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل صحنه شکست تاریخی آمریکا در این نهاد بین المللی بود آمریکایی‌ها ماه‌ها تلاش کردند تا از طریق شورای امنیت سازمان ملل مانع از پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران شوند با این وجود در رای گیری روز جمعه تنها جمهوری دومینیکن به درخواست آمریکا رای مثبت داد. و تعداد آرای ممتنع و مخالف با قطعنامه پیشنهادی آمریکا به اندازه ای بود که حتی نیاز به وتو سایر اعضای این شورا نشد.

با این وجود آمریکا همچنان که پیش از این هم اعلام کرده بود با ارائه تفسیر شاذ از قطعنامه ۲۲۳۲۱ شورای امنیت و برجام به دنبال این است با استفاده از مکانیسم موسوم به اسنپ‌بک یا همان مکانیسم ماشه قطعنامه های پیشین شورای امنیت علیه ایران که با قطعنامه ۲۲۳۱ پایان رسیده است را اعاده کند.

این  در حالی است که‌آمریکا در سه سال اخیر از هیچ اقدامی برای نادیده گرفتن این قطعنامه فروگذار نکرده است. رویکرد دوگانه‌آمریکایی‌ها در قبال حقوق بین الملل در رفتار اخیر آنها در قبال برجام آشکارتر شده است آمریکایی‌ها بخش‌هایی از برجام که تعهداتی برای آنها دارد را نادیده گرفته‌اند و اساسا از این توافق خارج شده اند و الان به دنبال این هستند با تفاسیر شاذ از این قطعنامه و توافق به ‌آن ‌آسیب بزنند.

 فارغ از اینکه آمریکایی‌ها چه استدلالی  ارائه می‌کنند یک نکته ‌بدیهی به نظر می‌رسد و آن اینکه نمی‌توان از مفاد یک قطعنامه برای ‌آسیب زدن به آن استفاده کرد.

اقدامات ترامپ معطوف به انتخابات‌ آتی این کشور است 

«وحید جلال زاده» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که آمریکا نمی‌تواند مکانیزم ماشه را اجرایی کند، اظهار داشت: آمریکا از برجام خارج شده حق ندارد مکانیزم ماشه را اجرایی کند و این موضوع با مخالفت کشورها رو به رو خواهد شد.

وی اقدامات‌آمریکا را به نوعی تلاش‌های انتخاباتی از سوی ترامپ عنوان کرد و گفت: اتفاقات اخیری که دولت آمریکا در حال رقم زدن آن است باید نسبت با انتخابات آمریکا ارزیابی کنیم ترامپ تلاش می‌کند عقب ماندگی خود از بایدن را به هر نحوی جبران کند. اما نباید فراموش کرد که ترامپ اولین رییس جمهوری نیست که برای پیروزی در انتخابات به منافع دیگر کشورها ضربه می‌زند.

نماینده مردم ارومیه وی افزود: برخی از روسای جمهور آمریکا برای پیروزی در انتخابات حتی جنگ راه می انداختند تا برگ مثبتی داشته باشند و عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی هم در همین چهارچوب قابل ارزیابی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:  در روزهای اخیر آمریکا قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل برد که خرید و فروش سلاح ایران که در برجام دیده شده بود را لغو کند که جز جزیره ای گمنام کسی به این قطعنامه رای نداد، آمریکا همان موقع تهدید کرد که اگر این قطعنامه رای نیاورد از مکانسیم ماشه استفاده می‌کند.

جلال زاده افزود: امروز بسیاری از کشورها می‌گویند چون آمریکا از برجام خارج شده حقی ندارد از مکانیزم ماشه استفاده کند که به نظر می رسد رویکرد کشورها در نشست اخیر شورای امنیت در موضوع مکانیسم ماشه هم تکرار شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: البته کارگزاران کشور نباید کشور را معطل این اتفاقات در حوزه خارجی کنند باید در این زمان مدیریت را در کشور باید در دست بگیریم، به لطف الهی آمریکا در بحث استفاده از مکانیزم ماشه هم موفق نخواهد شد.

کشورها در مقابله زیاده خواهی آمریکا بایستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به سیاست‌های خصمانه‌آمریکا علیه مردم ایران گفت: آمریکا بنا را بر این گذاشته که خصومت با ایران تمام نشود و در این راستا از هر حربه ای استفاده می کند ولی در مقابل ایران موفق نخواهد شد.

محمود احمدی بیغش با بیان اینکه کشورها بر اساس منافع خود تصمیم گیری میکنند، گفت: ما باید در مقابل آمریکا نسبت به هر گزینه ای آمادگی داشته باشیم و اگر آمادگی داشته باشیم آمریکا نمی‌تواند کاری کند.

وی ادامه داد: ما ضمن این که از کشورهای دیگر می خواهیم مقابل زیاده خواهی آمریکا بایستند این را هم بعید می دانم که کشورها به سمتی بروند که مکانیسم ماشه اجرایی شود  چرا که کشورها در شرایط کنونی از تنش استقبال نمی کنند.

 اقدامات آمریکا درباره مکانیسم ماشه را با حساسیت پیگیری می‌کنیم

ابراهیم عزیزی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی اقدامات آمریکا برای عملیاتی شدن مکانیسم ماشه را با حساسیت پیگیری میکنند قطعا ما واکنش‌های جدی و به موقع در این زمینه خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: ما با خودباوری، هم افزایی و وحدت حداکثری و دیپلماسی فعال می توانیم جلوی یکجانبه گرایی آمریکا بایستیم، همان طور که در محور مقاومت ایران اسلامی الگو و نماد بوده است در دیپلماسی هم باید خودمان را به جامعه جهانی معرفی کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: آمریکایی ها به دلیل آنکه از برجام خارج شدند نمی توانند خود را ذی مدخل و تصمیم گیر بدانند، ما باید به جهانیان و مخصوصا همپیمانان آمریکا این را تفهمیم کنیم که وقتی آمریکایی‌ها به برجام پایبند نیستند و آن را از حیز انتفاع انداختند، چه طور می‌خواهند از مکانیزم ماشه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ما باید افکار جهانیان و دولت های هم پیمان آمریکا را به صورت شفاف تفهمیم کنیم در این صورت موفقیتی را در این عرصه شاهد خواهیم بود ما باید تلاش خود را بکنیم از همه ظرفیت های بین المللی استفاده کنیم بدون شک موفقیت از آن جامعه ای است که بتواند در این زمینه موفق باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:  رای ممتنع کشورهای هم پیمان‌آمریکا نشان می دهد که آنها همراه آمریکا نیستند در عین حال خیلی نباید روی این موضوع حساب کنیم بلکه باید حرف قاطع راسخ و منطقی خود را بزنیم و مقتدرانه از حقوق ملت دفاع کنیم.

عزیزی با بیان اینکه ایران اسلامی زیربار زر و زور نخواهد رفت و روی مواضع و اصول خود ایستاده است، تصریح کرد: آن چیزی که امروز در نظام بین الملل بازدارنده است قدرت ماست، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی این موضوع را با حساسیت پیگیری می کند قطعا ما واکنش های جدی و به موقع خواهیم داشت.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : ایرنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.