روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 36595
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 26 آذر 1401 - 10:45 | | ارسال توسط :

مرحله نخست طرح باستان‌شناسی سواحل خلیج فارس ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دارد

رییس پژوهشگاه باستان‌شناسی ایران گفت: از محل اعتبارات این پژوهشگاه برای اجرای مرحله اول طرح اطلس باستان‌شناسی سواحل خلیج فارس ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
مرحله نخست طرح باستان‌شناسی سواحل خلیج فارس ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دارد

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،مصیب امیری روز شنبه اظهار کرد: اولویت اصلی پژوهشکده باستان شناسی کشور در نقاط مختلف کشور بررسی های باستان شناختی بوده و طرح سواحل خلیج فارس و مکران یکی از محوری ترین برنامه های این اولویت است.

وی اضافه کرد: برنامه اولیه بررسی های باستان شناختی این سواحل به پیشنهاد و در سامانه پژوهشگاه برای دریافت پیشنهادها، مشاوره ها و ایده های باستان شناسان و دانشگاهیان کشور انجام شده تا از تمام کمک ها و فرصت های موجود در این راستا بهره برداری لازم را انجام دهیم.

امیری با اشاره به اینکه نقطه آغاز بررسی های باستان شناختی سواحل خلیج فارس از جزیره هندورابی آغاز می شود افزود: اعتبارات مورد نیاز این طرح با مشارکت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ادارات کل استان های ساحل خلیج فارس و مکران و سایر دستگاه های ذی نفع تامین می شود.

وی گفت: اعتبارات در اختیار پژوهشگاه باستان شناسی کشور از دیگر محل های تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح خواهد بود که هم اکنون ۱۰ میلیارد ریال از این منبع تامین شده و بقیه دستگاه ها نیز به مرور زمان منابع مالی را تخصیص خواهند داد.

رییس پژوهشگاه باستان شناسی ایران افزود: طرح باستان شناسی سواحل خلیج فارس و مکران در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در عمق ۱۰ کیلومتری ساحل تمام آیتم های تاریخی بررسی و آثار جدید در فهرست آثار ملی به ثبت می رسند.

فعالیت ۴۰ گروه باستان شناسی در کشور

وی با بیان اینکه تکمیل اطلس باستان شناسی کشور به صورت پیوسته و مداوم در نقاط مختلف ایران تداوم دارد یادآور شد: هم اکنون ۴۰ گروه در ۲ بخش کاوش و بررسی های باستان شناسی در حال فعالیت هستند.

خلیج فارس یا خلیج پارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می آید.

این خلیج از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد و از غرب به دلتای رودخانه اروند، که حاصل پیوند ۲ رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به این است، ختم می شود.

نامگذاری خلیج فارس سابقه چند هزار ساله دارد. این دریا در ادوار پیشین اعم از سومری ها، هخامنشی ها و حکومت پارس ها به نام خلیج فارس خوانده شده است و مورخین، نویسندگان و دانشمندان زیادی از جمله استرابون جغرافی دان ایتالیایی، بطلمیوس فیلسوف یونانی و بسیاری دیگر از جغرافی دانان مشهور در کتاب های خود از آن به نام خلیج فارس، بحر الفارس و پرشین گلف یاد کرده اند.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.