روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 33837
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 30 مرداد 1401 - 16:46 | | ارسال توسط :

مساجد ستارگان روی زمین

مردم جزیره کیش مساجد را ستارگان روی زمین می‌دانند.
مساجد ستارگان روی زمین

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما سی ام مرداد روز جهانی مساجد است و در سراسر ایران اسلامی نیز این روز گرامی داشته می‌شود.

مسجد پایگاه اسلام است و مردمان معتقد و پیرو دین مبین اسلام در کیش احترام ویژه‌ای برای مساجد قائل هستند.

مسجد تاریخی ماشه که در روستائی به همین نام در شمال شرقی جزیره مرجانی کیش واقع شده سال ۱۳۱۹ هجری قمری به همت عبدالمحسن النور بشاری تاجر مروارید ساخته شده و قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی گردد.

این مسجد زیبا و تاریخی با ۱۲۱ سال قدمت. ساختی مبتنی بر هنر اسلامی و متناسب با شرایط جغرافیایی و آب و هوائی منطقه خلیج فارس دارد.

ساکنان کیش می‌گویند، مسجد جامع ماشه، زمانی بزرگترین مسجد خلیج فارس بوده است و زمان‌های گذشته جمعیتی قریب به ده هزار نفر برای شرکت در نماز جمعه تا دم ساحل به عبادت پروردگار یکتا می‌ایستادند.

مسجد ماشه تا قبل از انتقال بومیان در سال ۱۳۵۰ از ماشه به سفین بزرگترین مسجد کیش بود.

ماشه یا ماشیه در جزیره به دماغه‌ای گفته میشود که با جریان جزر و مد دریا، دائم در حال کوچک و بزرگ شدن است و، چون محله ماشه در این دماغه قرار دارد به آن ماشه می گویند.

براساس مصاحبه آقای مختارپور با آقای دریابر برگرفته از تحقیق تاریخ شفاهی کیش، ام الزین دختر یکی از متمولان کیش و همسر عبدالمحسن النور بشاری بود که خانه آن‌ها در محل فعلی مخابرات کیش بود، بعد هم به کمک شوهرش این مسجد بزرگ را بنا کردند و هنوز بعد ازگذشت ۱۲۱ سال راست قامت خود نمائی می‌کند.

در پژوهشی به نام بررسی تاریخچه، ویژگی ها، معماری و فعالیت مساجد، حسینیه‌ها و هئیت‌های مذهبی در کیش که خانم‌ها نوشین قاسمی وش و نجمه فرزان پور در واحد پژوهش صداوسیمای مرکز کیش تهیه کرده اند آمده است: مسجد تاریخی ماشه بر روی صفحه‌ای به وسعت ۹۰۰ متر مربع و با ارتفاعی حدود یک متر، از لاشه سنگ مرجانی و ملات گچ بر پا شده و در مجموع از شرق به غرب ترکیبی از سه بخش حیاط، ایوان و شبستان است.‌

می‌گویند عبدالمحسن نور بشاری سازنده مسجد، تمامی در‌ها، چندل‌ها و حصیر‌های سقف مسجد را از هندوستان و زنگبار آفریقا آورده بود.

قربانی کارشناس میراث فرهنگی نیز در رابطه با احیا و مرمت این مسجد تاریخی گفت: این مسجد تاریخی با استفاده از دانش مرمت کاران خبره و زبده و و با حساسیت فراوان مرمت شده و قرار است در آینده با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و بهره گیری از مخزن آستان قدس رضوی بخشی از این مسجد تاریخی به موزه آثار قرآنی و نسخ خطی، تاریخی و قرآنی تبدیل شود.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.