روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Tuesday, 14 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 7 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 18985
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 09 تیر 1400 - 14:20 | | ارسال توسط :

نیمکت نشینی کنکور و کرونا

کنکور به عنوان بزرگترین رقابت آموزشی در ایران، طی ۲ سال گذشته با همدستی کرونا، خود را به استرس‌زاترین مقوله زندگی داوطلبان و خانواده‌های آنان تبدیل کرده است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، کرونا از زمان همه‌گیر شدنش باعث اختلال در جنبه های مختلف زندگی انسان از جمله آموزش شد به طوری که تا قرنطینه کردن دانش آموزان و دانشجویان در خانه ها و تعطیلی مدارس و مکان های آموزشی نیز پیش رفت و هنوز هم در میدان نبرد پا پس نکشیده و دنبال یک لغزش کوچک است تا آدم ها را بر زمین بزند.

این ویروس چموش که هر روز لباس یک کشور را به تن می کند، دوست دار اجتماعات و مکان های شلوغ برای دعوت انسان ها به چالش مرگ است به طوری که در ۲ سال گذشته کنکور را در ایران بر سر دوراهی برگزار شدن و نشدن قرار داده بود.

اما در این مدت کرونا زورش به هرکس و هرچیزی که چربیده باشد در مقابل کنکور شکست سختی خورده است و امروز شاهد آغاز این دوئل چهار روزه در اقصی نقاط کشور با پیشقراولی داوطلبان گروه تخصصی هنر هستیم.

ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش کشور در توجیه برگزاری آزمون کنکور در موعد مقر  گفته بود:سال گذشته وضعیت کرونا بدتر از امسال بود و چندین بار هم کنکور به تعویق افتاد اما در نهایت با تمام استرس‌ها این آزمون برگزار شد و بر اساس غربالگری که وزارت بهداشت از روی کد ملی داوطلبان داشت هیچ‌کدام از آنان سال گذشته به کرونا مبتلا نشدند.

قطعا کرونا برای همیشه از بین نخواهد رفت بلکه این انسان ها هستند که باید از راه علم در مقابلش ایستادگی کنند و با روش های علمی آن را شکست دهند که یکی از راحت‎ترین راه های علمی مقابله با آن رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی کرونا است.

رعایت این امر باعث شده که ایران در سال گذشته به بهترین شکل ممکن کنکور را که یکی از بزرگترین رویدادهای اجتماعی در کشور محسوب می شود برگزار کند و مشکلی پیش نیاید.

تجربه سال گذشته می تواند بزرگترین دلگرمی برای داوطلبان و خانواده های آنها باشد و از استرس ها و فشاری که بخاطر وجود کرونا بر آنها تحمیل شده است بکاهد تا بلکه این آزمون سرنوشت ساز استرسش فقط بخاطر به ثمر نشستن زحمت های چند ساله یک دانش آموز باشد.

شب قبل از کنکور است صدایش پشت گوشی می لرزد سعی می کنم به زهرا اسدی که یکی از یک میلیون و ۳۶۸ هزار داوطلب کنکور سراسری در کشور است آرامش بدهم بلکه بتواند از حال و هوایش بگوید.

نیمکت نشینی کنکور و کرونا

یک داوطلب کنکور باید چه حالی داشته باشد؟

با صدای لرزان به چهار سال گذشته که همه لحظه های آن را به فکر کنکور و قبولی در رشته مورد نظر خود و خانواده اش گذشته اشاره کرد و گفت: از این سال‌ها جز نمره، امتحان، آزمون و استرس خاطر دیگری به یاد ندارم.

با صدای شیرین نوجوانی به سوالم در خصوص قرنطینه ایام کرونایی و تاثیر آن بر روی او خندید و گفت: قبل از کرونا خانواده ام من را برای درس خواندن قرنطینه کرده بودند و فقط کرونا باعث شده با قرنطینه شدن آنها در خانه احساس هم دردیشان با من بیشتر شود.

وی کنکور و تعیین آینده و سرنوشت یک فرد در نیم روز را ظلم بزرگ در حق نوجوانان اعلام و اضافه کرد: اگر به تمام این استرس و ترس ها اضطراب کرونا گرفتن نیز اضافه شود به نظرتان یک داوطلب کنکور باید چه حالی داشته باشد؟

آرامش گام اول موفقیت در کنکور

والدین باید با کنترل استرس و حس آرامش خود فشار روانی کنکور که با کرونا دوچندان شده است را کاهش دهند به طوری که منصور مارابی از مشاوران مدارس معتقد است، والدین باید توجه  داشته باشند که کنکور تمام زندگی نیست و برای کاهش استرس فرزندانشان این مساله را به آنها نیز بیاموزند.

مارابی با اشاره به اینکه در سال های گذشته از دیدگاه برخی والدین کنکور تبدیل به تنها راه موفقیت و خوشبختی فرزندانشان شده است اضافه کرد: نگاه والدین اگر خوشبختی و آرامش برای فرزندانشان باشد خواهند دید که می توان با کشف استعداد و علاقه واقعی آنان می توانند از بهترین راه ممکن به رفاه و خوشبختی دست یابند.

وی افزود: خانواده به‌ عنوان حامی دانش‌آموز و افرادی که بیشترین ساعات را در کنار داوطلب حضور دارند، می‌توانند اثرات مثبتی روی ذهن و روان آنان بگذارند به طوریکه با ایجاد فضایی آرام، محیط مناسبی برای یادگیری فرد ایجاد کرده و با اعمال، رفتار و گفته‌های خود به داوطلب حس اعتمادبه‌نفس و قدرت داده و استرس او را به میزان بالایی کاهش دهند.

این مشاور مدرسه با اشاره به شرایط موجود گسترش ویروس کرونا گفت: وقایع و حوادث خارج از اراده انسان است ونباید این موضوعات شرایط داوطلبان واسترس آنان را تحت الشعاع قرار دهد و در این راستا مدیریت و نحوه رفتار والدین در این موضوع بسیار مهم است.

مارابی گفت: داوطلبان می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی با خاطری آسوده در حوزه های امتحانی حاضر شوند و ازمون و آینده ای موفق را برای خود رقم بزنند.

نیمکت نشینی کنکور و کرونا

سلامت داوطلبان دغدغه مشترک

رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از الزامات برگزاری آزمون کنکور از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده است که رییس مرکز توسعه سلامت کیش در این ارتباط به ایرنا گفت: ۱۰ کارشناس این مرکز ناظر رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا در آزمون کنکور در این جزیره هستند و عوامل درمان و مسوولان برگزاری سلامت داوطلبان را همانند دغدغه ای مشترک با خانواده ها می‌دانند برای حفظ ان در تلاشند.

محمدرضا رضانیا اظهار داشت: محل برگزاری آزمون روز قبل از برگزاری کنکور گندزدائی شده و تمام عوامل  از جمله مرکز توسعه سلامت، پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف و جمعیت هلال احمر با همکاری هم تلاش می کنند تا این آزمون در محیطی سالم و امن برگزار شود.

وی افزود: محل برگزاری آزمون قبل از حضور داوطلبان از لحاظ فاصله گذاری، تهویه و سامانه خنک‌کننده توسط کارشناسان مرکز توسعه سلامت کیش بازدید شده و در روز اول برگزاری کنکور همه داوطلبان وهمه عوامل اجرائی کنکور فرم خوداظهاری در بحث سلامت را روزانه تکمیل کرده و این روند سه روز آینده نیز انجام خواهد شد.

رقابت ۷۶۱ داوطلب در کیش

رییس پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: ۷۶۱ داوطلب این جزیره در چهار گروه تخصصی هنر، علوم ریاضی، تجربی، انسان و زبان های خارجی طی چهار روز برای کسب کرسی‌های دانشگاهی کشور در آزمون سراسری کنکور با هم رقابت می کنند.

علی سلک غفاری با اشاره به اینکه ۴۲۸ نفر از این افراد، داوطلبان دختر و ۳۳۳ نفر نیز داوطلب پسر هستند اضافه کرد: امروز چهارشنبه ۱۴۹ داوطلب شامل ۹۱ دختر و ۵۸ پسر در گروه هنر با هم رقابت می کنند و این دانشگاه روز پنجشنبه میزبان ۲۴۸ داوطلب گروه های تحصیلی علوم ریاضی و علوم انسانی است که داوطلبان شامل ۱۱۵ دختر و ۱۱۳ پسر هستند.

وی یادآور شد: روز جمعه نیز ۲۱۵ داوطلب رشته های گروه علوم تجربی و روز شنبه نیز ۱۴۹ داوطلب رشته های زبان های خارجی با هم رقابت خواهند کرد.

رییس پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف افزود: امروز امدادگران جمعیت هلال احمر و کارشناسان و بازرسان مرکز توسعه سلامت نیز در دانشگاه برای تب سنجی مستقر شده تا افراد دارای علائم در اتاق قرنطینه در آزمون شرکت کنند.

وی با بیان اینکه پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف به عنوان متولی برگزاری کنکور در این جزیره نسبت به رعایت شیوه نامه ها به صورت جدی وارد عمل شده به صورتی که چینش صندلی های آزمون بین ۱۸۰ سانتی‌متر تا ۲ متر فاصله دارند درحالی که سازمان سنجش این فاصله را ۱۶۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر اعلام کرده است.

پنجاه و یکمین دوره کنکور در حالی برگزار می شود که طی ۲ سال گذشته میزبانی کرونا را نیز تجربه کرده تا تب این صندلی داغ برای داوطلبان ۲ چندان شود و در این راستا وظیفه والدین و عوامل برگزاری کنکور کاهش استرس های ناشی از کرونا است تا داوطلبان بتوانند با خیالی آسوده‌تر سر جلسه حضور یابند و به نتیجه مطلوب خود دست یابند.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.