روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29110
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 29 فروردین 1401 - 13:45 | | ارسال توسط :
معاون وزیر صمت اعلام‌کرد:

هدف‌گذاری صادرات ۶ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی/ رشد ۵۰۰ درصدی تجارت با آفریقای جنوبی

معاون وزیر صمت و رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌ها و توافق‌های انجام شده با کشورهای هدف، دستیابی به رقم ۶ میلیارد دلار صادرات در بخش خدمات فنی و مهندسی در سال جاری قابل تحقق است.
هدف‌گذاری صادرات ۶ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی/ رشد ۵۰۰ درصدی تجارت با آفریقای جنوبی

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،«علیرضا پیمان‌پاک» امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به رشد تجاری در سال گذشته، افزود: در سال ۱۴۰۰ به صادرات ۴۸ میلیارد دلاری دست یافتیم که با احتساب واردات ۵۳ میلیارد دلاری، جمع تجارت کشور به به ۱۰۳ میلیارد دلار رسید.

رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه پارسال در زمینه محصولات پتروشیمی، صنعت و صنایع غذایی رشد خوبی را تجربه کردیم، خاطرنشان‌کرد: بازارهای جدید صادراتی و کشورهای همسایه به عنوان مقاصد تجاری مد نظر قرار گرفتند و افزایش صادرات اتفاق افتاد، به عنوان مثال در عمان ۶۵ درصد، ترکیه ۱۴۰ درصد، اندونزی ۷۰ درصد، آفریقای جنوبی ۵۰۰ درصد و غنا ۱۵۰ درصد رشد به دست آمد.

صادرات ۲.۳ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی در سال ۱۴۰۰

معاون وزیر صمت با اشاره به صادرات ۴۸۰ میلیون دلاری خدمات و فنی مهندسی در سال ۹۹، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ در این بخش رشد خوبی داشتیم و به رقم ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار دست یافتیم که در سال جاری نیز به واسطه قراردادهای جدیدرشد خوبی را در این بخش پیش بینی می کنیم.

وی با بیان اینکه خدماتی مانند آی. تی، پلتفرم‌ها، اپلیکیشن و صنایع خلاق مورد توجه قرار گرفته است، بیان‌داشت: حدود ۲۰ میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی هدف‌گذاری شده است که با منابع صندوق توسعه ملی و همراهی سایر دستگاه‌ها می توانیم امسال تا ۶ میلیارد دلار صادرات در این بخش داشته باشیم، همچنین مطابق برنامه‌ریزی‌ها برای بازار عراق می‌توان تا ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری کرد.

پیمان‌پاک خاطرنشان کرد: مساله مهم دیگر در تجارت خارجی کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب بود که مورد توجه قرار گرفته است و وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم را در این زمینه انجام داده اند که با توجه به رشد ۲.۵ برابری ترانزیت در سال ۱۴۰۰، امکان دستیابی به اهداف بزرگتر وجود دارد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: برنامه ریزی هایی برای مانع زدایی های تجاری انجام شده است که شامل تغییر در روند برگشت ارز صادراتی، تسهیلات گمرکی، حمایت ها در خارج از کشور، تسهیل روادید، ایجاد پشتیبانی و امضای موافقت‌نامه می شود.

وی افزود: مشکلاتی همچنان وجود دارد و برخی از دستگاه ها هنوز در مسیر گشایش تجارت خارجی قرار نگرفته اند، زیرا این مسیر را درست نمی دانند و آن را نقد می کنند که در این زمینه به دنبال جلب حمایت هستیم.

پیمان‌پاک با تاکید بر اینکه فرصت های جدی پیش روی ایران است، تصریح‌کرد: افزایش ارزش افزوده کالاها از برنامه های تجاری کشور است که نیاز به زمان دارد، اما در طولانی مدت می‌تواند صادرات را از خام فروشی به تولیدات بیشتر سوق دهد تا سود صعودی در تجارت به دست بیاوریم.

موافقت‌نامه های تجاری با جمهوری آذربایجان و اوراسیا در دستور کار است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: با کمک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تامین منابع غذایی مانند روغن، گندم و جو توافقات خوبی با روسیه انجام شد.

وی با بیان اینکه توافقاتی نیز برای تسریع در تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای امضا تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ انجام شده است، گفت: بهترین مسیر برای صادرات به روسیه مسیر دریایی است، در نتیجه در سفر اخیر به این کشور در خصوص تجهیز اولیه ناوگان حمل و نقل توافقات خوبی شد تا از ظرفیت‌های خالی بنادر ایران بهره مند شویم.

پیمان‌پاک با بیان اینکه فرصت های خوبی برای احیای صنایع کشورمان در بخش های ریلی، صنعت خودرو و معدنی با روسیه فراهم شده است، خاطرنشان‌کرد: مقرر شد تا در حوزه هایی مانند دارو که ایران در وضعیت خوبی قرار دارد از طریق انتقال دانش فنی، مبادلاتی شکل بگیرد.

وی افزود: همچنین در خصوص توافق چند جانبه ایران با روسیه، بلاروس و کشورهای سی. آی. اس برای احیا کریدور شمال به جنوب که یک پتانسیل بسیار بالا برای درآمد چند میلیارد دلاری در بحث تکمیل کریدورها وجود دارد، توافقاتی انجام شده است.

به گفته رییس‌کل سازمان توسعه تجارت، به ‌زودی توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و جمهوری آذربایجان نیز امضا می‌شود.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.