روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 9077
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 05 آبان 1399 - 8:33 | | ارسال توسط :
فعال محیط زیست و گردشگری:

هدف ما احیای صنایع دستی بومی و دست یابی به توسعه گردشگری پایدار در کیش است

فعال محیط زیست و گردشگری جزیره کیش گفت: احیای صنایع دستی بومی و رسیدن به توسعه گردشگری پایدار در جزیره کیش از اهداف اصلی ما برای تشکیل این کارگاه تولیدی است
هدف ما احیای صنایع دستی بومی و دست یابی به توسعه گردشگری پایدار در کیش است

فعال محیط زیست و گردشگری جزیره کیش گفت: احیای صنایع دستی بومی و رسیدن به توسعه گردشگری پایدار در جزیره کیش از اهداف اصلی ما برای تشکیل این کارگاه تولیدی است

به گزارش خبرنگار روزنامه اخبار کیش، نغمه نقیلو، فعال محیط زیست و گردشگری که حدوداً از سال ۱۳۸۰ تاکنون در این حوزه در حال فعالیت است. در مدت ۵ سال اقامت خود در جزیره کیش در ادامه فعالیت‌های محیط زیستی و اجتماعی در پی این بوده تا پایه‌های گردشگری را پایدار و محکم‌تر کرده و قدم‌هایی در این زمینه نیز برداشته است. در همین خصوص و به بهانه بازگشایی خانه بومیان زنان کیش با وی به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح این خبر را در ذیل می‌خوانید:

وی در خصوص فعالیت‌های خود در سال‌های اخیر گفت: ۵ سال به طول انجامید تا توانستیم اعتماد جامعه محلی جزیره کیش را به خود جلب کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و با مشورت و همفکری بومیان کیش خصوصاً آقای جاسم پور و خانه بومیان کیش ( موزه مردم شناسی کیش) به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار باشد گردشگری محلی و بومی در جزیره کیش شکل مناسب‌‌تری به خود بگیرد، بانوان نیز باید در آن نقش فعالی داشته باشند.

وی افزود: برای اولین قدم در پیشبرد این هدف، یک مکان به عنوان سرای محله برای انجام این کار پیشنهاد شد که در ابتدا نام مشخصی نداشت و ما این مکان را با کمک جامعه محلی کیش یافتیم و خواسته ما این بود که این محل در دل سفین قدیم یعنی جایی که بانوان بومی کیش در آن به راحتی رفت آمد کنند و خوشبختانه در این امر نیز موفق شدیم و منزلی با بافت کاملاً محلی در بخش بومی نشین انتخاب شد.

نقیلو ادامه داد: خانه مورد نظر احتیاج به رسیدگی بسیاری داشت و از همان ابتدای کار افرادی که دغدغه‌های اجتماعی داشته و تمایل بسیاری در کمک به تحقق این ماجرا داشتند همراه ما شده و در رفع مشکلات  این مکان به ما یاری رساندند.

وی بیان کرد: بیشترین حمایت از سوی آقای حامد مشیری، مدیرعامل موسسه طرح سرزمین به عمل آمد و تمام امورات این خانه اعم از مالی، معنوی و همچنین هزینه اولیه برای برقراری این خانه از سوی ایشان انجام شد.

نقیلو تشریح کرد: نام خانه زنان بومیان کیش بعد از افتتاح این مکان و با همفکری بانوانی که در این مکان حضور داشتند انتخاب شد. جلسات متعددی با این بانوان در خصوص فعالیت‌هایی که می‌توان انجام داد برگزار گردید و در انتها به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم یک فضایی را برای این کار داشته باشیم بهتر است در ابتدا یک کارآفرینی در این مکان صورت پذیرد و ترجیح ما کارآفرینی صرفاً اقتصادی نبوده و ما به سمت کارآفرینی اجتماعی حرکت کردیم و درصدد تولید یک محصول اجتماعی و فرهنگی برآمدیم تا آن محصول هم بتواند نیازهای جزیره کیش را تامین کند و هم  با طرح‌ها و قیمت مناسب در اختیار دیگران قرار گیرد.

وی ادامه داد: از گروه بسیارخوب و تخصصی ما نیز به سرپرستی دکتر معماریان درخواست کردیم تا در کنار ما قرار گیرند و این گروه با مهر این کار را پذیرفتند و مربیان بسیار خوب و تخصصی را برای ما در نظر گرفته و همراه ما شدند. در اینجا باید به این نکته نیز اشاره کنم که چرخ‌های خیاطی که در این مکان مورد استفاده قرار گرفته‌اند از سوی سازمان هدیه داده شده بود.

این فعال محیط زیست و گردشگری بیان کرد: با توجه به داشتن چرخ‌های خیاطی موجود تصمیم بر آن شد تا کارگاه دوخت صنعتی را در ابتدا برای بانوان آماده کنیم و به این صورت شد که با همراهی گروه مانیز که در حدود ۸ سال است که در تولید ساک‌های پارچه‌ای بسیار مهارت داشته و در تهران نیز کارگاه‌های متعددی دارند کارگاه دوخت ساک‌های پارچه‌ای را برای بانوان راه‌اندازی کردیم. به این صورت که این بانوان یک هفته آموزش دیدند و توانستند با کمک مربیان این دوره را پشت سر بگذارند.

نقیلو در خصوص بانوان فعال این کارگاه گفت: حدود ۱۶ نفر از بانوان بومی در این کارگاه شرکت کردند که در نهایت این کارگاه از ۲۰ شهریورماه کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر بانوان در دو شیفت صبح و بعدازظهر در این کارگاه مشغول به کار هستند و در هفته تعداد ۱۵۰ عدد ساک دوخته می‌شود.

وی ادامه داد: از نظر من و خانم‌ها خانه بومیان زنان کیش، فضایی برای همدلی، با هم بودن و با هم ساختن بوده و از زمان راه اندازی این کارگاه یک شور و شوق و شعفی در بین بانوان بومی بوجود آمده است. البته با وجود شرایط فعلی فعالیت این کارگاه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد و در دو شیفت و با فاصله گذاری لازم فعالیت انجام می‌شود.

نقیلو تاکید کرد: این کار برای بانوان ایجاد درآمدی پایدار نموده است و ما معتقدیم اگر محصولی به صورت مشارکتی تولید شود و دستمزد آن نیز به صورت عادلانه پرداخت شود کار پایداری خواهد بود و امیدواریم که سفارشات خوبی برای این بانوان در جزیره کیش داده شود تا این همدلی و فضای خوب پایدار باقی بماند.

وی تاکید کرد: در ادامه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم مدتهاست بر روی بحث قابلیت‌ها و توانایی بانوان جزیره کیش در خصوص صنایع دستی بررسی می‌کنیم و مرحله بعدی فعالیت ما احیای صنایع دستی بومی کیش است و تولید محصول فرهنگی که قابل عرضه به گردشگران به صورتی که تقاضا برای آن به اندازه‌ای باشد که این بانوان بتوانند فعالیت کرده و منبع درآمدی برای آن‌ها محسوب شود و امیدواریم این قدم‌های کوچک در توسعه گردشگری پایدار در جزیره کیش برداشته می‌شود استوار باقی مانده و برای بانوان و جوامع محلی کیش موفقیت در پیش داشته باشد.

نویسنده : فاطمه یاقوتی | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.