روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 4409
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, سازمان منطقه آزاد کیش تاریخ انتشار : 28 تیر 1399 - 10:36 | | ارسال توسط :
در راستای بهره گیری بهینه از ظرفیت های مناطق آزاد کشور برگزار شد؛

هم اندیشی و تبادل اطلاعات در نشست مشترک مدیران مناطق آزاد کیش و قشم

نشست مشترک مدیران مناطق آزاد کیش و قشم در راستای تبادل اطلاعات، جذب سرمایه، رونق و شکوفایی اقتصادی، توسعه زیرساخت ها، بهره گیری بهینه از ظرفیت های موجود و کمک به اقتصاد کشور در کیش برگزار شد.
هم اندیشی و تبادل اطلاعات در نشست مشترک مدیران مناطق آزاد کیش و قشم

نشست مشترک مدیران مناطق آزاد کیش و قشم در راستای تبادل اطلاعات، جذب سرمایه، رونق و شکوفایی اقتصادی، توسعه زیرساخت ها، بهره گیری بهینه از ظرفیت های موجود و کمک به اقتصاد کشور در کیش برگزار شد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، به گفته علی مقدس زاده معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش این نشست در ادامه جلسات دبیرخانه که چندی قبل به حضور معاونین اقتصادی مناطق آزاد کشور در رابطه با بهره گیری ازمنابع مالی جدید در راستای توسعه و رونق اقتصادی از طریق استفاده از ظرفیت  صندوق های مالی و رمز ارزها و چگونگی اتصال به بازار سرمایه برگزار شد.

تجربه ارزشمند کیش در برون رفت از مشکلات اقتصادی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با اشاره به اینکه مناطق آزاد کیش و قشم از قدیمی ترین مناطق آزاد کشور هستند و به لحاظ اقلیمی از قرابت برخورده بوده و تجربیات خوبی دارند که امیدواریم از به اشتراک گذاشتن آن بهره کافی ببریم اظهار کرد: شرایط اقتصادی امروز کشور بسیار سخت است و باید از همه ظرفیت ها برای کمک به کشور استفاده شود و تبادل اطلاعات در این بخش می تواند اثر گذار باشد.

وی با تاکید بر اهمیت به اشتراک گذاشتن تجربیات مناطق آزاد قشم و کیش در حوزه های مختلف به توانمندی قشم در تامین انرژی های پایدار به ویژه برق اشاره کرد و افزود: جزیره کیش تنها مکانی در کشور است که در تامین برق به سرزمین اصلی متصل نیست و تامین برق از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مظفری ادامه داد: در حوه تجارت نیز کیش و قشم در شرایط خوبی قرار دارند اگر چه از نظر نوع، ماهیت و جنسیت کار متفاوت هستند همچنین در خصوص فعالیت های دریایی به معنای عام مانند پرورش میگو که کارهای ارزشمندی در این بخش صورت گرفته و می توان این تجربیات را در بندرآفتاب به کار گرفته و بستری برای تولید میگو ایجاد کرد.

وی رویکرد انجام کارهای جمعی در جزیره کیش را از موارد مهمی برشمرد که می توان به عنوان یک تجربه ارزشمند در اختیار قشم قرار داد و تاکید کرد: ساخت و ساز و جذب سرمایه گذار در این حوزه و تجربه ای که کیش در این بخش به دلیل وسعت و نوع کار دارد نیز می تواند برای قشم موثر واقع شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه فرمول هایی که در ایجاد ارزش افزوده به عنوان راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی توسط تیم های عملیاتی در حوزه های سرمایه گذاری و اقتصادی احصاء شده است از دیگر مواردی است که می توان در اختیار منطقه آزاد قشم قرار داد افزود: ظرف دو سه سال گذشته سازمان منطقه آزاد کیش با مشکلات اقتصادی فراوان در تامین منابع مالی مورد نیاز مواجه بود که با احصاء راهکارهای ایجاد ارزش افزوده از طرق مختلف امروز در شرایطی قرار گرفته است که دارای ۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی است که بخشی به صورت نقد و بخشی از قدرت نقد شوندگی بالایی برخورد است که می توان آن را ظرف یک هفته به حوزه مالی افزود.

وی در همین راستا به تامین مالی پروژه ترمینال فرودگاه کیش اشاره کرد و افزود: بسیاری از پروژه های اقتصادی در جزیره کیش به دلیل تحریم ها و کمبود منابع مالی دچار رکود شده بود که با شیوه های جدید منابع مالی مورد نیاز آن ها تامین شد به شکلی که امروز ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز ترمینال جدید فرودگاه کیش تهیه شده است و انتظار می رود تا پایان سال شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

مظفری به پروژه اسکله ۳۵ هزار تنی بندرگاه کیش نیز اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه سه سال از تکمیل این پروژه می گذرد و هزینه بالایی برای نگهداری از آن می شود اما به دلیل عدم امکان لایروبی این پروژه قابل بهره برداری نیست و با قرار داد لایروبی که در ماه های گذشته صورت گرفته است و امیدواریم انجام شود اتفاقات خوبی در این بخش صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری و ایجاد زیرساخت ها کارهای خوبی انجام شده است تاکید کرد: در اقدامات صورت گرفته در حوزه زیرساخت های شهری پیش بینی های لازم برای ۲۵ سال آینده انجام و تجربیات خوبی در این حوزه کسب شده است.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر ایجاد شورای عالی مالی به عنوان یکی از کارگروه های مهم در بخش مدیریتی اظهار کرد: از زمان تشکیل این شورا به دلیل اهمیتی که داشت جلسات بدون تعطیلی برگزار شده و این روند موجب شد تا همه ظرفیت های پنهان درآمدی شناسایی و احصاء شده همچنین هزینه های مازاد کنترل شود.

واردات خودرو در مناطق آزاد قشم و کیش، راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری کیش و ایجاد فضای مناسب برای استقرار شرکت های دانش بنیان درجزیره، ایجاد شهرک دانش بنیان و اختصاص فضای کسب و کار و تولید دارو و تجهیزات پزشکی، استفاده از ظرفیت رمزارزها به گفته مظفری از موارد مهمی است که باید مورد توجه بحث و بررسی و تبادل نظر قرار داد.

وی در رابطه با شایعاتی که پس از اعلام پیش نویس تفاهم نامه میان ایران و چین به وجود آمد افزود: شایعه و فضاسازی های صورت گرفته در قرار داد ایران و چین مبنی بر واگذاری جزیره کیش به چینی ها با وجود حرف و حدیث هایی که ایجاد کرد و بارها تکذیب شد؛ در نهایت مشخص شد که منشأ خارجی دارد.

مظفری تصریح کرد: قرارداد ایران و چین به عنوان کشوری که امروز یکی از قطب های اقتصاد جهانی است می تواند برای کشور در حوزه اقتصادی کمک شایانی باشد.

وی در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اهمیت توجه به جوامع بومی در توسعه و رونق جزایر قشم و کیش به عنوان یک اصل اظهار کرد: توسعه پایدار به استفاده از ظرفیت های بومی از مواردی است که نباید از آن غفلت کرد در همین راستا برای ایجاد تسهیلات لازم برای بومیان بیمه تکمیلی، تامین مسکن بومیان و فعالان اقتصادی و کسانی که در جزیره کیش شاغل هستند از موارد مهمی است که مورد توجه سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد.

شکست تابوی تامین منابع مالی از فروش زمین در کیش

حمیدرضا مومنی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست با اشاره به توانمندی جزیره کیش  در حوزه فعالیت های اقتصادی و سابقه تاریخی در این حوزه گفت: کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور ظرفیت های بالایی دارد که می توان از آن ها استفاده کرد برای همین در دوره مدیریت آقای انصاری نیز جلسانی برگزار شد که ادامه پیدا نکرد و امروز می توان از این ظرفیت ها با تبادل نظر و هم افزایی به خوبی در رونق کشور به ویژه در شرایط تحریم بهره گرفت و منشاء اثر شده بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به تجربه کیش در تامین منابع مالی پروژه های عمرانی و هزینه های جاری ادامه داد: با توجه به تجربیات جزیره کیش در حوزه گردشگری و عمرانی و شکسته شدن تابوی فروش زمین در مناطق آزاد برای تامین مالی هزینه های جاری و پروژه های عمرانی می توان از این تجربه ها در جزیره قشم نیز استفاده کرد.

مومنی افزود: بزرگترین چالش مناطق آزاد کشور تامین منابع مالی پایدار و جلوگیری از فروش زمین است که جزیره کیش در این حوزه به نظر می رسد به سنگ بنای خوبی رسیده است.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری ایجاد شده در جزیره کیش و تفاوت موقعیت جغرافیایی در پذیرش گردشگران اظهار کرد: ۹۶ درصد گردشگران ورودی به کیش از مسیر هوایی اقدام می کنند در حالیکه در قشم این مسئله معکوس بوده و بیشترین ورودی از طریق بندرگاه صورت گرفته و ورودی های به قشم مسافرانی هستند که در حد استاندارد یک روز اقامت تعریف شده برای قشم نیز در جزیره اقامت نمی کنند و عملا درآمدی در حوزه گردشگری قشم محسوب نمی شوند.

مدیرعامل قشم دیگر چالش منطقه آزاد قشم را ساماندهی حوزه تجارت با ۱۶ هزار واحد صنفی اعم از پوشاک، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی و … عنوان کرد و افزود: روا نیست که این حجم از واحدهای صنفی را با انبوهی از مشکلات رها کرده و به آن ها توجه نکنیم.

توسعه شیلات به ویژه پرورش ماهی در قشم و میگو با استفاده از ظرفیت های جامعه محلی از دیگر مواردی است که در این نشست مومنی به آن ها اشاره کرد و افزود: حوزه های مختلف صنعتی مانند نفت و گاز، شیلات، تولید برق به عنوان یک انرژی پایدار و کشتی سازی از مواردی است که در جزیره قشم به عنوان یک ظرفیت توسعه یافته وجود دارد و پیشرفت های خوبی که در این حوزه ها ایجاد شده به عنوان تجربه قابل انتقال است.

نیمه مردادماه جاری با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس ۹ پروژه زیرساختی و عمرانی در جزیره کیش به ارزش ۲۰ هزار میلیارد که یک هزار ۶۰۰ فرصت شغلی جدید در کیش ایجاد می کند به بهره برداری خواهد رسید

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.