روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 10672
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 15 آذر 1399 - 7:12 | | ارسال توسط :
قالیباف:

هول نشده‌ایم؛ هفت سال است منتظریم

رئیس مجلس گفت: عده‌ای می‌گویند مجلس هول شده، کسی هول نشده است؛ همه ما 7 ساله منتظریم کاری انجام بدهید و مردم آرزویشان این است با دولت دوازدهم با خاطره خوش خداحافظی کنند.
هول نشده‌ایم؛ هفت سال است منتظریم

رئیس مجلس گفت: عده‌ای می‌گویند مجلس هول شده، کسی هول نشده است؛ همه ما ۷ ساله منتظریم کاری انجام بدهید و مردم آرزویشان این است با دولت دوازدهم با خاطره خوش خداحافظی کنند.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای در گفت‌وگوی زنده با مردم از شبکه یک سیما ضمن تبریک و تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان گفت:‌ در این شب‌ها مردم در سیل خوزستان به خصوص اهواز و آبادان هستند، به آنها خداقوت می‌گویم و امیدواریم نیروهای دولتی و مردمی کمک کنند تا آنها از این شرایط سخت بگذرند.

*نباید دغدغه‌ای جز دغدغه مردم داشته باشیم

وی افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم بدون شک نباید دغدغه‌ای به جز دغدغه مردم داشته باشیم و طبیعتاً با گرانی‌ها آشنا هستیم و در فرصت‌هایی که پیدا می‌شود در میان مردم حضور یافته و با مردم صحبت می‌کنیم و در این بخش به طور جد مردم گله‌مندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جای تعجب نیست که بنده در یکی از همین بازدیدها دیدم که پشت یک نانوایی نوشته شده نان نسیه داده نمی‌شود؛ من تعجب کردم که چطور چنین اتفاقی افتاده است به داخل نانوایی رفتم صحبت کردم و دیدم کسانی هستند که کارگر بوده و در این شرایط سخت با توجه به اینکه کارگر روزمزد هستند فرصت خرید نان پیدا نمی‌کنند و حتی برای خرید نان مشکل دارند.

قالیباف با بیان اینکه واقعاً مشکلات زیاد است، گفت: مردم از نان که ساده‌ترین موضوع است دچار مشکل است تا سایر موارد؛ اخیراً در موضوع مرغ نیز دچار مشکل شدیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: من فکر می‌کنم بحث گرانی را باید به دو بخش تقسیم کنیم، یکسری از مشکلات ریشه‌ای است. وقتی ما شرایط تحریم و کرونا را نداشتیم همه مردم پذیرفته بودند که نزدیک عید ۲۰ الی ۲۵ درصد به قیمت‌ها اضافه می‌شود و معنی آن این است که تورم ۲۵ درصد برای مردم امری طبیعی بود و سالی یکبار انتظار آن را می‌کشیدند.

*در سال آینده دچار کسری بودجه هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اکنون اگر مردم خیلی ناراحت هستند به خاطر این است که گاهی اوقات تورم را در سال چند بار متوالی می‌بینند و ثباتی در قیمت‌ها وجود ندارد، این بحثی ریشه‌ای است که چرا چنین اتفاقاتی می‌افتد. اساس این موضوع به کسری بودجه‌ای برمی‌گردد که در دولت‌های گذشته تا به امروز بوده و هست.

قالیباف افزود: حتی در بودجه‌ای که روز گذشته به مجلس ارائه شد نیز شامل حال آن می‌شود ما دچار کسری بودجه هستیم. 

*برای رفع کسری بودجه، باید منابع پیش بینی شده پایدار باشند

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای رفع کسری بودجه، باید منابع پیش بینی شده پایدار باشند. تمام اقتصادهای موفق دنیا، منابعش متکی بر منابع پایدار است.

وی در ادامه درباره منابع پایدار نیز گفت: مالیات، گمرکات و برخی درآمدهای جزئی مانند عوارض و… درآمد پایدار هستند، نفت و اوراق قرضه عضو درآمدهای پایدار نیست.

وی افزود: باید با استفاده از رونق تولید و صادرات هزینه های دولت را تامین کرد. در این صورت اقتصاد سالمی ایجاد می شود که کسری بودجه ندارد.

قالیباف گفت: برای تحقق این امر دولت در ارائه بودجه و مجلس در تصویب آن باید واقع بین باشد و بپذیرد این بخش از بودجه کسری دارد، این در حالی است که در برخی موارد ما غیرپایدار بودن درآمدهای نفتی و اوراق قرضه را نمی پذیریم و به صورت شکلی تراز را صفر نشان می دهیم.

*در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری بودجه در سال ۹۸ اظهار کرد: در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که دولت برای جبران آن از بانک ها قرض کرد و اوراق قرضه به فروش رساند. در سال ۹۹ نیز این موضوع تکرار شد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره برنامه و پیشنهادات مجلس برای واقعی کردن درآمدها در بودجه و ارتقای معیشت مردم گفت: مجلس یازدهم برای جبران کسری بودجه، جلوگیری از تورم، جلوگیری از گرانی، اصلاح شبکه تهیه و توزیع در ۶ ماهه گذشته، برنامه منظم تهیه و اقدامات مناسبی انجام داده است.

امروز وضعیت مالیات در کشور به شدت به هم ریخته است

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز وضعیت مالیات در کشور به شدت به هم ریخته است چرا که حدود ۶۰۰ هزار شرکت حقوقی مالیات می پردازند همچنین حدود ۳ میلیون نفر در حوزه کسب و کار به این امر مبادرت می ورزند از سوی دیگر ۳۲ هزار نفر ممیزی مالیاتی داریم که مالیات جمع می کنند که ۶۰ درصد آن ها با ۶۰ درصد همه امکانات حوزه مالیاتی فقط ۱۵ درصد مالیات جمع می‌کنند به این معنا که براساس مالیات امسال که ۱۷۰ هزار میلیارد براساس قانون است حدود ۲۷ هزار میلیارد جمع می‌کنند.

مدیران باید جلوی تبعیض ناشی از این نوع اخذ مالیات را بگیرند

قالیباف با اشاره به تبعیض ناشی از این نوع اخذ مالیات، افزود: این یک ضعف بزرگ ناشی از سوءمدیریت و تصمیم گیری غلط است که مدیران و قانونگذاران باید جلوی آن بایستند و این را اصلاح کنند و به جرات می گویم که در گذشته به دلایل مختلف این اقدام صورت نگرفته است و نتیجه آن شده است که همه دلالان و سوداگران بدون زحمت هجم عظیمی از پول و درآمد را پیدا کردند بدون اینکه مالیات پرداخت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در ۶ ماه گذشته یکی از کارهایی که با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مالیاتی انجام دادیم طرح مربوط به CGT بود که وضع شده و در کمیسیون اقتصادی هم تصویب شده است و الان در نوبت صحن قرار دارد و همه تلاشمان این است که قبل از بررسی بودجه آن را تصویب کنیم و مطمئنا این باعث می شود که حجم درآمد به شدت بالا برود.

*امسال بودجه دولتی ۸۵۰ هزار میلیارد است

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۲ سال است که شرکت‌های دولتی باید درآمدشان را بیاورند ضمن اینکه در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۰ باید بگویم امسال بودجه دولتی ۸۵۰ هزار میلیارد است اما بودجه شرکت های دولتی براساس قانون پیگیری شده ۱۵۰۰ میلیارد تومان است یعنی تقریبا ۲ برابر بودجه است.

قالیباف خاطرنشان کرد: تقریبا بیش از ۳۰۰ شرکت دولتی بررسی شدند و مشخص شد ۳۰ شرکت، ۸۰ درصد مالیات یعنی از همان ۱۵۰۰ میلیارد برای آن ها است که بخشی از آن ها نفتی هستند و ما در مجلس در همین یک ماه گذشته به طور مصمم این موضوع را پیگیری کردیم کما اینکه روز گذشته نشستی با حضور نمایندگان مجلس، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شده و این آمارها را به طور ریز بررسی کردند.

وی افزود: از این شرکت های دولتی که ۱۵۰۰ میلیارد تومان دارند کلا از بخش ۵۰ درصد سود ویژه، بحث مالیات و سودی که از طریق سهام به دولت می دهند جمع آن در سال ۲۵ هزار میلیارد تومان می شود اما بدهی که برای دولت ایجاد می کنند بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است که باید آن را درست کنیم.

قالیباف یادآور شد: ما مگر کسر بودجه نداریم، چرا تصمیم نمی‌گیریم؟ این همه اموال در اختیار است و این همان شرکت های خصولتی هستند، به آن ها می گوییم که یا قانون مشخص شود یا برهمان اساس قانون تجارت فعالیت کنند یعنی بسپار به دست یک هیات مدیره اما کنترل نظارت نشود.

*برخی از مدیران با شجاعت تصمیم نمی‌گیرند و تردید دارند

وی در همین راستا اضافه کرد: در حال حاضر برخی از مدیران با شجاعت تصمیم نمی‌گیرند و تردید دارند.

قالیباف گفت: با بیان اینکه بودجه نویسی کار ما است، با اصلاح ساختار بودجه، در بودجه ای که دولت به مجلس تقدیم می کند، تغییرات اساسی اتفاق می افتد و از آنجایی که اگر ماهیت بودجه عوض شود، باید به دولت برگردد، دولت، آقای نوبخت و آقای رئیس جمهور با همراه بوده و به این موضوع اعتقاد دارند.

*بودجه یارانه‌ها را هدفمند می‌کنیم

وی افزود: ما به عنوان یارانه یک ۴۵ هزار تومان، یک ۷۵ هزار تومان و یک طرح معیشت می پردازیم که باید در این زمینه یکپارچه سازی شود و در قالب بودجه یارانه ها را هدفمند کنیم.

قالیباف گفت: یارانه ها در سال آینده به هیچ وجه قطع نمی شود نه به صورت ارزی نه ریالی اما واقعا هدفمند می شود یعنی در جایی که باید هزینه می شود. ضمن اینکه ما یک یارانه دیگری می دهیم که باید در قالب ساختار بودجه اصلاح شود.

بنزین باید لیتری ۱۵۰۰ تومان سهمیه و ۳۰۰۰ تومان قیمت آزاد باشد

وی در مورد این سوال که آیا تصمیم مجلس این است که قیمت بنزین افزایش پیدا کند، تاکید کرد: ما معتقد به همان لیتری ۱۵۰۰ تومان سهمیه و ۳۰۰۰ تومان قیمت آزاد هستیم، چرا خانواده ای که فاقد خودرو هستند از یارانه این بخش استفاده نکنند. این ظلم است و در ساختار بودجه باید اصلاح شود.

*بحث ما خروج از برجام نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه کار دقیقی انجام شده ضمن اینکه این بحث خروج از برجام نیست چرا که بحث مجلس در این مورد نیست ما در این طرح از مواد ۳۶ و ۳۷ برجام استفاده کردیم که گفته دوطرفی که به برجام متعهد هستند هرکدام که تعهد خود را انجام می دهند طرف مقابل خود اجازه دارد به همین میزان تعهد خود را کاهش دهد.

وی ادامه داد: از روزی که قرارداد برجام امضا شد ما دچار مشکلاتی بودیم زیرا ما به تعهداتمان عمل می‌کردیم اما طرف‌های مقابل کوتاهی می‌کردند لذا ما در قانون، راهبردی برای لغو تحریم‌ها آوردیم که در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند ما غنی‌سازی را به ۲۰ درصد برسانیم.

*تا زمانی که در مقابل زیاده‌خواهی‌ها نایستیم، نمی‌توانیم حق خود را بگیریم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: تا زمانی که در مقابل زیاده‌خواهی‌ها نایستیم، نمی‌توانیم حق خود را بگیریم، ما در این قانون نیز در چارچوب برجام موضوعاتی را مطرح کردیم و عنوان کردیم هر موقع طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند بلافاصله ما به تعهدات قبل برمی‌گردیم در واقع این قانون قابلیت برگشت‌پذیری به برجام را پیش بینی کرده است.

*آرزو داریم در ۸ ماه باقی مانده، دولت کاری انجام دهد

قالیباف در توضیح موضع‌گیری‌های اخیر دولت به قانون راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: آقای رئیس جمهور در موضوع ملی، امنیت ملی و منافع ملی کشور باید با مجلس هم صدا باشد، آنها گفتند عده‌ای هول شدند  در صورتی که اجازه دهند ما کارمان را انجام دهیم، همه مردم ۷ سال است که منتظر انجام کاری از جانب دولت هستند و آرزو داریم در ۸ ماه باقی مانده از دولت کاری انجام دهند که مردم با خاطره خوش با دولت دوازدهم خداحافظ کنند، ما نیز می‌خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد و در مجلس در حوزه اقتصادی نیز خود را برای مقابله با اثرات تحریم‌ها قوی می‌کنیم زیرا اگر قوی نشویم عزتمان لگدمال می‌شود.

*ما برای حل مشکلات مردم با دولت لجاجت نداریم

وی در ادامه تأکید کرد: مردم باید احساس آرامش کنند، توافقات انجام شده و ما برای حل مشکلات مردم با دولت لجاجت نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر کثرت قوانین و اقدامات مجلس یازدهم برای تنقیح قوانین، گفت: یکی از کارهایی که در فاصله زمانی از منتخب مردم بودن تا نماینده شدن با توجه به تجربه نمایندگی انجام دادم، تحلیل روندی بر موضوعات مجلس بود، پس از اعتماد نمایندگان به بنده و انتخاب اینجانب به عنوان خدمتگذار با سایر وکلای مردم در خانه ملت، به جمع بندی رسیدیم که در مجلس یازدهم، نظارت را بر قانونگذاری اولویت دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من نتیجه محور حرکت می کنم، گفت: نظارت حق مجلس است؛ اسناد حسابرسی شرکت های دولتی استخراج شده و حتماً گزارش مربوط به بودجه آنها و اینکه کدام یک از شرکت ها سودده و زیان ده هستند و هیات مدیره آنها را چه کسانی تشکیل می دهد، در سایت مجلس بارگذاری می شود.

*مصوبه مجلس اصلا دخالت در کار دولت نبود

قالیباف با بیان اینکه در حل مشکلات مردم پای کار و همراه دولتیم، ادامه داد: مصوبه اخیر مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) اصلا دخالت در کار دولت نبود.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : فارس
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.