روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 10362
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 08 آذر 1399 - 7:06 | | ارسال توسط :
در ششمین نشست تخصصی کارگروه امر به معروف و نهی از منکر جزیره کیش مطرح شد؛

واقعیت ها را بازگو و برای آن برنامه ریزی کنیم

امام جمعه کیش در ششمین نشست ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر گفت: واقعیت ها را نباید پنهان کرد، باید واقعیت ها را بازگو و برای آن برنامه ریزی کنیم.
واقعیت ها را بازگو و برای آن برنامه ریزی کنیم

امام جمعه کیش در ششمین نشست ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر گفت: واقعیت ها را نباید پنهان کرد، باید واقعیت ها را بازگو و برای آن برنامه ریزی کنیم.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، حجت الاسلام احمدحسن زاده در ششمین جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با محوریت جنگ نرم و عفاف و حجاب، که با حضور جمعی از متولیان این عرصه و جمعی از بانوان دغدغه مند این حوزه در دفتر نهاد امام جمعه برگزار شد اظهار کرد: برگزاری چنین نشستی با حضور مسئولان و افراد دغدغه مند در حوزه دین، حجاب و عفاف و توجه به آرمان های انقلابی و اسلامی از جمله نشست هایی است که در گذشته کمتر مشاهده شده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به ارزش های اسلامی و عفاف و حجاب در جامعه افزود: این یک واقعیت است که باید به حوزه حجاب و عفاف در جامعه توجه بیشتری شود و پنهان کردن مشکلات دردی از جامعه دوا نمی کند.

امام جمعه کیش با بیان اینکه پنهان کردن واقعیت ها به کیش کمک نمی کند و گاه می تواند ظلم به کیش باشد تصریح کرد: باید واقعیت ها را بازگو و برای رفع مشکلات برنامه ریزی کرده و راهکار ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد ساختاری مناسب در حوزه حجاب و عفاف باید همه افراد جامعه اعم از مسئولان و مردم پای کار باشند افزود: ما همه باور داریم که در حوزه حجاف و عفاف باید بیشتر تلاش کنیم اما کوتاهی هایی هم وجود دارد که باید رفع شود.

حجت الاسلام حسن زاده با تقدیر از تلاش های نیروی انتظامی ویژه کیش و بانوان محجبه ای که در رابطه با رفع هنجارشکنی های اجتماعی در حوزه حجاب اقدام به مطالبه گری از مسئولان دارند افزود: باید فکر کنیم چه شده است که با تمام تلاش های نیروی انتظامی که آخرین سطح برخورد در این حوزه هستند نتایج حاصله مورد انتظار نیست.

وی با بیان اینکه مسئولان درتمامی ادارات و نهادها به ویژه گردشگری باید به این حوزه ورود کنند تاکید کرد: در حوزه گردشگری همانگونه که برای دادن مجوز شرطهای مختلف قرار میدهند که تا محقق نشود مجوز نمی دهند یا مجوز را باطل می کنند شرط برگزاری با رعایت شئونات اسلامی را نیز از جمله شرط های ارائه مجوز قرار دهند و همینطور سختگیری کنند و در صورت عدم رعایت، مجوز را باطل کنند.

امام جمعه کیش ادامه داد: برخی مسائل با فرهنگ سازی درست می شود و برخی مسائل درست نمی شود که در این زمان باید از راه قانون ورود کرد و از قانون کمک گرفت.

وی با اشاره به اینکه در قانون رعایت اصل حجاب و عفاف به ویژه در ادارات و سازمان ها پیش بینی شده است افزود: اگر هر مسئولی زیرمجموعه خود را براساس قانون ملزم به رعایت اصل حجاب و عفاف سازد دیگر کار به ورود دیگر بخش های مانند نیروی انتظامی و بسیج و غیره نمی کشد.

امام جمعه کیش از همراهی و همدلی مسئولان در کیش تقدیر و تاکید کرد: این همدلی واتحاد و همراهی در جزیره کیش می تواند به عنوان یک الگو در کشور تسری پیدا کند.

وی با تاکید بر اهمیت مطالبه گری اجتماعی خاطر نشان کرد: مطالبه گری الزاماتی دارد که باید رعایت شود. در مطالبه گری باید دقت کرد که به موقع و در وقت انجام شود که خارج از زمان خود مفید نخواهد بود، همچنین مطالبه گردی باید براساس عدل و انصاف، مستمر و دائمی و در چارچوب قانون و شرع و همراه با ارائه راهکار باشد.

نیروی انتظامی آخرین حلقه از زنجیره مقابله با هنجاری شکنی های حوزه حجاب و عفاف

سرهنگ علی اصغر جمالی فرمانده انتظامی ویژه کیش نیز در این نشست با تاکید بر اینکه برای حل معضل هنجارشکنی در حوزه عفاف و حجاب باید همه افراد دغدغه مند جامعه پای کار بیایند تاکید کرد: این مسئله باید تبدیل به یک مطالبه اجتماعی شود و فعالیت در این حوزه به یک گروه خاص محدود نشود.

وی با بیان اینکه درحوزه عفاف و حجاب ۲۶ ارگان متولی وجود دارد که متاسفانه کمتر فعالیت کرده اند و نیروی انتظامی آخرین حلقه از این زنجیره است افزود: بیشترین مسئولیت در بخش های فرهنگی، اجتماعی و برخوردهای سلبی بر دوش نیروی انتظامی قرار گرفته است.

فرمانده انتظامی ویژه کیش با تاکید بر اهمیت فعالیت های فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف با طرح های غنی، دنباله دار و اثر گذار افزود: به هر میزان که نیروی انتظامی در حوزه عفاف و حجاب ورود کند اما افراد جامعه از پشتوانه فرهنگی غنی در این رابطه برخوردار نباشند تاثیر گذار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی تنها یک حلقه از زنجیره  26 گانه ارگان های متولی حوزه عفاف و حجاب است افزود: تا زمانی که همه متولیان این حوزه پای کار نباشند و از همراهی و پشتوانه مردمی در این رابطه برخوردار نباشیم به تنهایی نمی توان انتظار داشت که فعالیت های نیروی انتظامی در این رابطه بازخورد بالایی در جامعه داشته باشد.

جمالی با دعوت از خواهران محجبه و افراد دغدغه مند در حوزه اجتماعی برای همکاری با پلیس در کسوت پلیس افتخاری افزود: باید همراهی و همگامی مردم را داشته باشیم تا حضورمان در جامعه بیشتر و پررنگتر باشد.

وی همچنین رعایت اصل عفاف و حجاب در ادارات، ارگان ها و نهادهای مختلف با برخورداری از پشتوانه قانونی را یک الزام جدی برشمرد و تصریح کرد: اگر هر مسئول در مجموعه خود به رعایت اصل حجاب اهتمام ورزیده و پیگیری کند بی تردید بسیاری از مشکلات در این رابطه برطرف می شود.

فرمانده انتظامی ویژه کیش در رابطه با موضوع سگ گردانی در معابر و پارک های عمومی و شنا در مکان های غیرمجاز و سواحل را از مواردی عنوان کرد که می توان با تکیه بر مصوبات داخلی در جزیره کیش و همچنین اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی مدیریت کرد.

تدوین طرح « کیش بهشت خانواده »

سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه عفاف و حجاب در جزیره کیش به بهره گیری از اساتید بنام این حوزه و دریافت راهکارهای عملی و طرح های اجرایی و تشکیل کارگروه تخصصی خبرداد و افزود: با دعوت از دو کارشناس حوزه حجاب و عفاف و برگزاری چند کارگاه در این رابطه، طرح « کیش بهشت خانواده » در این حوزه تدوین و با تشکیل کارگروه هایی به بحث و بررسی گذاشته شد و پس از طرح در ستاد امر به معروف و نهی از منکر اجرایی خواهد شد.

وی برگزاری نشست ها تخصصی در حوز حجاب و عفاف، برگزاری مسابقات کتابخوانی با محوریت حجاب و عفاف و فعالیت های مرکز قرآنی و استفاده از صاحبنظران در مباحث خانواده و حجاب و عفاف را از دیگر برنامه های معاونت فرهنگی سازمان در این رابطه برشمرد و تاکید کرد: با فعال سازی ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و  حقوق شهروندی که یکی بر موضوع حجاب و عفاف ودیگری بر موضوع حقوق شهروندی و تکالیفی که بر یک شهروند در حوزه اجتماعی مترتب است، از همکاران در سازمان ها و ادارات و نهادهای مختلف به طور رسمی درخواست شده است که هر دستگاهی باید اعضای خود را برای عضویت در این ستاد معرفی کنند تا در رابطه با ضوابط و قوانین عفاف وحجاب در درون دستگاه های متبوع خود توجیه شده و نظارت بر اجرای قوانین در این حوزه را برعهده داشته باشند.

پورعلی با بیان اینکه در همین خصوص با مسئولان و متولیان بازارها و صنوف مختلف هم صحبت شده است تا همانگونه که در موضوع کرونا محافظت از صنوف خود را برعهده گرفته و خوب عمل کردند تصریح کرد: صنوف می توانند در این رابطه نیز مسئولیت را پذیرفته و محافظت از صنف خود را برعهده بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه افراد متجاهر و هنجارشکنی های آشکار در حوزه حجاب و عفاف موضوعشان با کسانی که نیاز به کار فرهنگی در این رابطه دارند متفاوت است خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک امر عمومی است و به بخش خاصی مربوط نمی شود و نمی توان گفت که برخورد با هنجارشکنی در این خصوص تنها به یک نهاد یا ارگان خاصی مربوط است و باید همه مردم و مسئولان در این حوزه به میدان آمده و در حد وسع و توان خود اهتمام بورزند. استفاده از پیام های تبلیغاتی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و پیامک در مبادی ورودی، تذکر در هواپیما، استفاده از بنرهای تبلیغاتی در فضای شهری، استفاده از تابلوهای و علائم هشدار دهنده در سواحل مبنی بر غیرمجاز بودن مکان برای شنا و موضوع سگ گردانی در مکان های عمومی نظیر پارک ها، کنترل بیشتر فضای مجازی، تاکید بر همکاری بیشتر ادارات و نهادها در برخورد با موارد بدحجابی در محیط کار، برگزاری برنامه های فرهنگی، تدوین برنامه و طرح جامع حجاب و عفاف، همکاری با نیروی انتظامی در قالب پلیس افتخاری، حضور فعالان اجتماعی و مطالبه گری در حوزه حجاب و عفاف در جامعه، تقدیر از کارکنان محجبه در ادارات و نهادها؛ همراهی و همکاری رسانه ها و فضای مجازی در ترویج عفاف و حجاب در جامعه از جمله مواردی است که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.