روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 46533
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 13 آذر 1402 - 16:49 | | ارسال توسط :
در صحن علنی مجلس؛

وزیر نیرو : کاهش مصرف دو میلیارد کیلووات ساعت برق با تشویق مردم به صرفه‌جویی

وزیر نیرو گفت: با وجود افزایش دو میلیون مشترک شاهد کاهش دو میلیارد کیلووات ساعت برق در این حوزه بودیم.
وزیر نیرو : کاهش مصرف دو میلیارد کیلووات ساعت برق با تشویق مردم به صرفه‌جویی

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،علی‌اکبر محرابیان در موافقت با دوفوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ قانون بودجه گفت: با حمایت قاطع مجلس شورای اسلامی و با شروع به کار دولت مجموعه ناترازی‌های صنعت برق از سال های ۹۶ تا ۱۴۰۰ کم کم از کشور رخت بربست و بخش قابل توجهی از ناترازی‌ها با کمک مجلس و قوانین خوبی که هم در حوزه قوانین بودجه سنواتی و هم قانون مانع‌زدایی تصویب شد، اقدامات مناسبی در این حوزه انجام شد.

وزیر نیرو اظهار داشت: درخصوص تامین برق تابستان ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال‌های قبل باید بگویم که در تابستان ۱۴۰۰ علیرغم خاموشی‌های گسترده‌ای که از اردیبهشت ماه تا شهریورماه داشتیم در بخش خانگی از یک خرداد تا ۱۵ مهرماه مجموعا ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تامین شد.

وی ادامه داد:‌ البته ما خاموشی‌هایی را تا سه نوبت در روز و به صورت برنامه‌ریزی شده در کشور داشتیم و در بخش‌های صنعت و کشاورزی هم متاسفانه شرایط نامطلوب بود.در بخش صنعت در تابستان ۱۴۰۰ مجموعا ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت برق تامین شد.

وزیر نیرو اظهار داشت: با مجموعه اقداماتی که در بخش‌های مختلف انجام شد تامین برق بخش خانگی با اقدامات تشویقی با طرح پاداش صرفه‌جویی و با همکاری که مردم داشتند ما نه تنها رشد نداشتیم و علیرغم اضافه شدن ۲ میلیون مشترک جدید دو میلیارد کیلووات ساعت کاهش مصرف برق را در این حوزه تجربه کردیم.

وی افزود: در بخش صنعت مجموعه تامین برق ما از ۳۶ میلیارد کیلووات ساعت به ۴۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت رسید و برای اولین بار تامین برق بخش صنعت از بخش خانگی پیشی گرفت.البته این وضعیت باید ادامه پیدا کند تا ما بتوانیم کلیه مشکلات و ناترازی‌ها را با همین شیوه برطرف کنیم و طی سال‌های آتی شاهد کمترین مشکلات باشیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: صنعت برق به عنوان زیرساختِ زیرساخت‌های کشور، صنعتی پرهزینه است. لذا اصلاح قیمت‌ها در این حوزه ضرورت دارد، با قوانینی که در این حوزه وضع شده این کار آغاز شده است و با رویکرد عدم فشار به اقشار مختلف جامعه در دستور کار است و اصلاح قیمت در این حوزه به هیچ وجه منتج به افزایش قیمت زیر الگو و بخش‌های حمایتی به ویژه بخش کشاورزی نشده بلکه بخش‌هایی از کشور مانند بخش‌های حمایتی در واقع هزینه‌ها به صفر رسیده است.

وی افزود: براساس آماری که امروز ما در اختیار داریم صنعت برق کشور براساس بدهی‌های سنواتی در حال حاضر ‌نزدیک به ۱۰۰ همت از دولت طلب دارد و این ۱۰۰ همت باید تسویه شود.

محرابیان یادآور شد: قوانین موضوعه به ویژه ماده ۹ قانون مانع‌زدایی و ماده ۶ قانون حمایت از صنعت برق و بند ج ماده ۸ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مابه‌التفاوتی که توسط سازمان حسابرسی کل کشور تایید شده است باید به صنعت برق کشور پرداخت شود. یعنی مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی فروش با قیمت تمام شده باید به صنعت برق کشور پرداخت شود که وزارت نیرو بتواند این بدهی را به پیمانکاران نیروگاه‌ها و مجموعه مختلف کشور بپردازد.

وزیر نیرو اظهار داشت: با پرداخت این میزان بدهی ما شاهد اورهال و توسعه نیروگاه‌ها هستیم و حقوق کارگران و کارمندان و مهندسان در این بخش باید پرداخت شود تا به لطف خدا هم شاهد تامین برق پایدار و هم تسویه مطالبات پیمانکاران و مجموعه‌های مختلف باشیم.

 بررسی دو فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در دستور کار قرار گرفت و با ۱۹۲ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس ماده واحده این لایحه، متن زیر به عنوان بند (ق) به تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور الحاق می‌شود:

«ق- برای تسویه بخشی از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و تکلیفی فروش برق، موضوع ماده (۶) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۳۹۴، دولت موظف است مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰۰) ریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید در مقاطع زمانی مشخص، منتشر و با تأیید وزیر نیرو به طلبکاران صنعت برق واگذار کند. عملکرد این بند به ردیف (۳۱۰۱۰۸) جدول شماره (۵) و جزء (۸۶) ردیف (۵۵۰۰۰۰) جدول شماره (۹) این قانون اضافه می‌شود. مبلغ اسمی اوراق منتشره (پس از کسر حفظ قدرت خرید حسب مورد) از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و تکلیفی فروش برق کسر می‌شود.»

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.