روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 47149
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 16 دی 1402 - 14:16 | | ارسال توسط :
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی خبر داد:

وصول ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در دو سال و نیم گذشته توانستیم ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی خود را وصول کردیم.
وصول ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم

 به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،«سید علیرضا میرمحمد صادقی» در نشست خبری اعضای هیات عامل و معاونین صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: سیاست کلان صندوق در دوره جدید تغییر کرد” در این دوره وصول مطالبات با شدت و دقت از دولت و بخش خصوصی دنبال شد، همچنین حکمرانی صندوق را تثبیت کردیم و در کنار آن شفاف سازی انجام شد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات حرکت به سمت سرمایه‌گذاری بود و سرمایه‌گذاری با نوع بنگاه سازی بود نه بنگاه‌داری و آخرین اقدام استفاده از تجربه صندوق‌های ثروت ملی بود.

صادقی درباره بدهکاران بانکی گفت: با توجه به بدهکاران بانکی به این سمت رفتیم که حجم بدهی این بانک‌ها را کم کنیم و در بحث بدهکاران ارزی موفق شدیم ۴۰۰ میلیون دلار از بدهی بخش خصوصی واقعی را اخذ کنیم در دو سال و نیم گذشته ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی نقد شد و ۱.۶ میلیارد از این مبلغ مربوط به یک سال گذشته شد.

وی توضیح داد: در یک سال گذشته ۱۱۰ میلیون دلار از دارایی معوق تملک شد و تفاهماتی با بانک‌های عامل انجام دادیم و در آینده نزدیک ۲ میلیارد دلار دیگر طلب وصول می‌شود و در ازای آن طرح‌ها به بانک‌ها واگذار می‌شود.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه جدید ارزی در حوزه نفت و داروسازی سرمایه‌گذاری کرده است.

وی بیان کرد: سپرده‌گذاری ارزی دیگر اقدامی بود که به صورت یک ساله، دو ساله و سه ساله به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار با برخی بانک‌ها قرارداد سپرده‌گذاری ارزی منعقد شده است.

میرمحمد صادقی اظهار داشت: از ۳۶۵ طرح در قالب سپرده‌گذاری و عاملیت صندوق در این مدت ۲۱ طرح به صورت کامل تسویه شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه وصول مطالبات ریالی مشکلی نداریم گفت: در دو سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات خود را در اختیار بانک‌ها قراردادیم و ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به یک سال گذشته بود.

وی توضیح داد: صندوق توسعه در خصوص تعهدی که بازار سرمایه و صندوق تثبیت داشت ۱۰ همت در اختیار آن قرار داده و ۳ همت از آن مربوط به یک سال گذشته بود.

در ادامه نشست غلامحسین تقی نتایج دیگر عضو هیات عامل صندوق توسعه گفت: رویکرد صندوق این بود که در بازار پول سرمایه‌گذاری کنیم با توجه به شرایط تحریم باید بپذیریم که شرایط خوبی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: منابع صندوق برابر ۱۵۰ هزار میلیارد دلار است و ما موظف هستیم از این منابع محافظت کنیم.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یوروی صندوق در خارج از کشور 
در ادامه این نشست، «حسین عیوضلو» عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: برای تاسیس صندوق‌های مشارکت توافق‌های لازم با روسیه انجام شده است و منتظر تایید هیات امنای این صندوق روسی هستیم، همچنین در قزاقستان نیز به توافقاتی در زمینه همکاری های ارزی رسیده ایم.

وی ادامه‌داد: دفتر مشترک سرمایه گذاری با وزارت اقتصاد تجارت قرقیزستان و با همکاری صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک‌های عامل تاسیس و ۵۰ میلیون یورو خط اعتبار در این زمینه در نظر گرفته شده است. 

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اقدام جدید صندوق برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر، افزود:‌ ۱۰۰ میلیون یورو در قالب ۲ پروژه برای سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی در آمریکای جنوبی پیش‌بینی شده است و در این زمینه مشارکت داشته‌ایم.

وی افزود: خط اعتباری ویژه‌ای نیز برای حوزه آفریقا در نظر گرفته شده است. صندوق توسعه ملی در این حوزه در گذشته نیز خط اعتباری ۲ میلیارد یورویی را تعریف کرده بود. 

عیوضلو توضیح‌داد: طبق قانون، ارزهای صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی نگهداری می‌شوند و این در حالی است که رشد و نمو ارز در خارج از کشور است و نباید منابع ارزی در داخل کشور نگهداری شود. 

وی اضافه‌کرد: نگهداری ارز در داخل کشور در سال‌های اخیر موجب کاهش ارزش منابع ارزی به میزان حدود ۶ میلیارد دلار بوده است و از این طریق به منابع کشور خسارت وارده شده است. 

صندوق توسعه حق بنگاه‌داری ندارد 
در ادامه نشست، «علیرضا صالح» دیگر عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی درباره بنگاه‌داری صندوق توسعه و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های نفت و گاز، گفت: سیاست‌های صندوق توسعه مطابق قانون سوم برنامه هفتم توسعه، پرهیز از بنگاه‌داری است و اگرچه به عنوان یک نهاد تامین مالی وارد پروژه‌ها می‌شویم، اما هرگز حق بنگاه‌داری نداریم و فقط به شکل قراردادهای خرید خدمت تامین مالی می‌کنیم. 

وی با طرح این سوال که آیا قانون در آینده اجازه بنگاه‌داری به صندوق را می‌دهد یا خیر، گفت: در برنامه هفتم توسعه صندوق فقط از طریق سرمایه‌گذاری در بالادست نفت و تنها از طریق قرارداد خرید خدمت می‌تواند ورود کند و نباید از نقش نهاد مالی عدول کند.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.