روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 2573
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, بیمارستان تاریخ انتشار : 19 خرداد 1399 - 10:03 | | ارسال توسط :
پزشک داروساز:

کمبود برخی از اقالم دارویی سراسری است

یک پزشک داروساز جزیره کیش در خصوص کمبود برخی داروها در داروخانه ها گفت: نه تنها در جزیره کیش بلکه در سایر استان‌ها نیز تا حدودی با کمبود برخی داروها مواجه هستیم.
کمبود برخی از اقالم دارویی سراسری است

یک پزشک داروساز جزیره کیش در خصوص کمبود برخی داروها در داروخانه ها گفت: نه تنها در جزیره کیش بلکه در سایر استان‌ها نیز تا حدودی با کمبود برخی داروها مواجه هستیم.

 به گزارش روزنامه اخبار کیش، کامیار مشیری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص وضعیت داروهای مورد نیاز در جزیره کیش عنوان کرد: مبحث داروها به دو بخش داروهای تخصصی و داروهای عمومی تقسیم‌بندی می‌شود که در رابطه با داروهای تخصصی نه تنها در کیش بلکه در سایر استان‌ها نیز تا حدودی با کمبود این داروها مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: به همت همکاران داروساز و شرکت‌های دارویی تقریباً توانسته‌ایم بخشی از این کمبودها و کسری‌ها را جبران و از طریق تولیدات داخلی این مشکل را برطرف کنیم.

مشیری افزود: هر چند امکان دارد در حال حاضر انواعی از داروهای تخصصی با مارک‌های خاص که وارد کشور می‌شد در داروخانه‌ها موجود نباشد، اما می‌توان این اطمینان را داد که تولیدات داخلی این مارک‌ها وجود دارد.

مشیری در خصوص دسته دیگری از داروها که با عنوان داروهای عمومی شناخته شده‌اند نیز اینگونه تشریح کرد: ۹۵ درصد داروهای عمومی مورد نیاز مردم در داروخانه‌ها موجود است، مگر اینکه تعدادی از داروها به صورت سراسری در کشور توزیع نشده باشد.

وی ادامه داد: داروهای مورد نیاز داروخانه‌های کیش توسط تعدادی از شرکت‌های دارویی دولتی و از سهمیه دارویی همانند سایر استان‌ها تامین می‌شود و اگر کمبودی در خصوص دارو داریم به صورت عمومی بوده و در سایر بخش‌ها و استان‌های کشور نیز همین موضوع قابل مشاهده است.

این پزشک داروساز با بیان این موضوع که مکمل‌های دارویی جزء طبقه دوم اهمیت در داروخانه‌‌ها هستند افزود: شاید مارک‌ها خارجی که قبلاً به کشور وارد می‌‍‌شد اکنون موجود نباشد؛ اما کسری در این خصوص وجود ندارد و تنها ممکن است تنوع گذشته در این مورد را نداشته باشیم. از جمله این مکمل‌ها می‌توان به کلسیم، ویتامین D، ویتامین E و سایر مکمل‌های دیگر اشاره کرد که در حال حاضر موجود بوده و شاید مارک و شرکت خاصی در این زمینه در داروخانه وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: در بعضی مواقع با مشورت همکاران و پزشکان قادر هستیم تا از جایگزین دارویی مناسب استفاده کنیم و پاسخ مناسبی نیز دریافت کرده‌ایم. اما تعدادی از مراجعه کنندگان نسبت به یک مارک دارویی خاص حساسیت خاصی دارند. توصیه‌ای که برای این دسته از مراجعه کنندگان می‌توانیم داشته باشیم این است  که از پزشک خود مشاوره بگیرند تا حدودی از این حساسیت کاسته شود و ما بتوانیم دارورسانی را با دقت و اهمیت ویژه‌ای انجام دهیم.

دکتر مشیری در خصوص مطالبات دارویی مردم از داروخانه‌ها نیز به خبرنگار ما گفت: طبق شواهد موجود همکاران داروساز ما در داروخانه‌ها توصیه‌های لازم در خصوص خوددرمانی و خرید مازاد دارو را به مراجعه کنندگان گوشزد می‌کنند.

وی همچنین بیان کرد: اطلاع رسانی‌های لازم از طریق رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است و همین امر سبب شده است تا مراجعه کنندگان در خرید خود نسبت به گذشته دقت بیشتری کنند.

وی تاکید کرد: مراجعه کنندگان از داروسازان و پزشکان مشاوره می‌گیرند و انتظار می رود دارویی که مصرف می‌کنند اگر OTC یا جزو مکمل‌های دارویی است حتماً با مشاوره خریداری و مصرف شود.

 مشیری یادآوری کرد: مسمومیت های دارویی یکی از مواردی است که موجب  بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها می شود و می‌تواند اثرات منفی و آسیب‌های جدی در افراد ایجاد کند.

وی با تاکید بر اهمیت آگاه سازی و اطلاع رسانی در خصوص مصرف خود سرانه داروها و خود درمانی تاکید کرد: ارائه اطلاعات صحیح و آگاه سازی مردم می‌تواند کمک شایانی در این خصوص به پرهیز از خود درمانی  و خرید دارو و مکمل‌های دارویی کند.

 دکتر مشیری در خصوص افزایش قیمت داروها نیز توضیح داد: قیمت دارو در حال تغییر بوده و افزایش قیمت را در برخی از اقلام دارویی شاهد هستیم ( نه در مورد همه داروها ) و شاید این به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، مواد افزودنی است که این افزایش قیمت با تصمیمات اتخاذ شده از طریق وزارت بهداشت و درمان صورت پذیرفته است.

در خصوص تامین مواد ضدعفونی کننده در جزیره کیش بی‌نیاز بودیم  

کامیار مشیری در مورد موجودی اقلام ضدعفونی کننده و ماسک در داروخانه‌های کیش عنوان کرد: اتفاق بسیار خوبی که در جزیره کیش رخ داد و شاید این اتفاق در سایر استان‌‌ها و بخش‌های ایران روی نداده باشد؛ تامین مواد ضدعفونی کننده در جزیره کیش است که موجب شد از واردات آن از سرزمین اصلی یا خارج از کشور بی نیاز باشیم.

وی افزود: شرکت های داروسازی مستقر در جزیره کیش خط تولید خود را سریع در جهت تولید مواد و محلول‌های ضدعفونی‌کننده راه‌اندازی کرده و تولیدات خود را در همان ابتدای اپیدمی بیماری کووید -۱۹ در اختیار داروخانه‌ها قرار دادند و در خصوص ژل و حلول‌های ضدعفونی کننده هیچگونه کمبودی نداشته و در حال حاضر نیز کمبودی نداریم.

مشیری با اشاره به راه‌اندازی خط تولید ماسک در جزیره کیش که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است نیز اظهارکرد: درخصوص تولید ماسک نیز به خودکفایی رسیدیم و شرکتی در جزیره کیش به ثبت رسیده است که ماسک سه لایه پزشکی را تولید کرده و در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهد و ما با قیمت بسیار مناسبی آن را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: تولیدات مواد ضدعفونی کننده و ماسک در جزیره کیش توانسته است نیازهای مردم جزیره کیش تامین کند که رویداد بسیار خوشایندی است.  

نویسنده : فاطمه یاقوتی | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.