روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 28771
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, فرهنگی تاریخ انتشار : 22 فروردین 1401 - 12:51 | | ارسال توسط :

آموزش و پرورش کیش همچنان سرگردان و بلاتکلیف

سرگردانی و بلاتکفیی آموزش و پرورش کیش سال هاست که به یک دغدغه مهم در کیش تبدیل شده است، سرگردانی میان وزارتخانه، آموزش و پرورش استان و سازمان منطقه آزاد کیش، اتفاقی که کیفیت آموزشی و فیزیکی مدارس کیش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
آموزش و پرورش کیش همچنان سرگردان و بلاتکلیف

به گزارش روزنامه اخبار کیش، طی هفته های اخیر با دستورات کشوری مبنی بر حضوری شدن آموزش مواجه بودیم در حالیکه بسیاری از مدارس کیش هنوز آماده بازگشایی نشده بودند.
در این راستا رئیس آموزش و پرورش کیش در مصاحبه ها با اشاره به بکارگیری تمام توان و ظرفیت آموزش و پرورش برای ایجاد شرایط مناسب بازگشایی خبرداد و البته تعدادی از خانواده ها به ویژه در دوره های متوسطه اول و دوم فرزندان خود را راهی مدارس کردند اما در دوره ابتدایی کمتر از ۴۰ درصد حضور دانش آموزان مشاهده شد.
نگرانی خانواده ها از عدم امادگی شرایط مناسب از نظر بهداشتی برای حضور دانش آموزان در مدارس، کمبود نیروی آموزشی و فضای فیزیکی، آماده نبودن سرویس های مدارس و… از عمده نگرانی هایی است که خانواده ها در تماس با رسانه های کیش به آن اشاره کرده اند.
در حالیکه کیش هر ساله شاهد افزایش محصلان به ویژه در مقاطع ابتدایی است اما در طی سال های اخیر نه تنها به فضای فیزیکی مدارس به تعداد کافی افزوده نشده است بلکه شاهد فرسوده شدن روز به روز مدارس موجود نیز هستیم.
در جزیره ای که قرار است به عنوان پایلوت آموزشی کشور و نمونه باشد فرصت های آموزشی از نظر کیفیت و کمیت در پایین ترین سطح حتی نسبت به برخی از شهرستان های استان قرار دارد.
طی سال های گذشته بارها از سوی وزارت آموزش و پرورش در سطح مدیران و معاونت ها برای بازدید از مدارس جزیره به کیش سفرهایی صورت گرفته و وعده های توخالی بسیاری داده شده که آخرین وعده حضور مسئولان نوسازی مدارس و وعده ساخت مدارس مشارکتی با سازمان منطقه آزاد کیش بود که در حد همان وعده توخالی باقی ماند و امروز ما با یک بحران بزرگ در سطح آموزشی جزیره مواجه هستیم.
هزینه های بالای مسکن و زندگی در کیش یکی از مسائلی است که موجب ب کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش شده است.
از سال ۹۲ با حضور علی اصغر مونسان در جزیره کیش قرار شد که دو مجتمع آموزشی مدرن در کیش ساخته شود تا این قطب گردشگری کشور در گردشگری آموزشی هم شانس خود را بیازماید که این مهم به دلیل عدم توافق با پیمانکار در میزان هزینه ساخت منتفی شد.
با روی کار آمدن محمد ابراهیم انصاری لاری بار دیگر شاهد کلنگ زنی این مجتمع ها در بخش دیگری از جزیره بودیم که این بار نیز بخت با آموزش و پرورش کیش یار نبود و این توفیق حاصل نشد تا این دو مجتمع به ناوگان آموزشی کیش افزوده شود.
کلنگ زنی بار دیگر در دوره غلامحسین مظفری هم تکرار شد ولی باز هم خبری نشد و کیش همچنان با معضل کمبود فضای آموزشی و مدارس فرسوده دست به گریبان است.
در روزهای اخیر شاهد حضور مادران نگران در سازمان منطقه آزاد کیش و آموزش و پرورش هستیم که به شرایط نامناسب موجود برای بازگشایی مدارس معترض بوده و درخواست ادامه روند برگزاری آموزش به صورت مجازی تا پایان سال تحصیلی را دارند.
در این خصوص پرویز حیدری راد در گفتگو با خبرنگاران از تلاش آموزش و پرورش با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش برای ایجاد شرایط مطلب بازگشایی خبرداد و افزود: از روز گذشته تعمیر و بهسازی اسپیلت های مدارس آغاز شده است و با تایید مرکز توسعه سلامت و رعایت پروتکل های بهداشتی به تدریج حضور دانش آموزان در مدارس صورت می گیرد.
وی در خصوص کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی مدارس در کیش به افزایش جمعیت دانش آموزی به صورت سالیانه اشاره کرد و افزود: متاسفانه افزایش فضای فیزیکی در کیش متناسب با افزایش جمعیت محصل صورت نگرفته است و ما با کمبود کلاس مواجه هستیم که تلاش کردیم از تمام ظرفیت موجود برای کاهش این معضل استفاده کنیم.
حیدری راد با تاکید بر اینکه هم اکنون بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف در جزیره کیش در حال تحصیل هستند افزود: در سال ۱۴۰۰ ما با خروجی ۵۷۰ فارغ التحصیل و ورودی نزدیک به ۱۱۰۰ دانش آموز مواجه بودیم که برای این افزایش میزان دانش آموزان فضای فیزیکی جدید نیاز است. و این داستان هر سال تکرار می شود.
وی با اشاره به مسئولیت های اجتماعی که بر عهده بخش های مختلف خصوصی و دولتی است خاطر نشان کرد: وجود خیرین مدرسه ساز در کیش نسبت به سرزمین اصلی با وجود سرمایه گذاران بزرگی که در جزیره وجود دارند بسیار کمتر دیده می شود ضمن اینکه از مسئولیت های اجتماعی و موارد قانونی است که به ازاء ساخت میزان مشخصی از واحدها به خصوص در مجتمع های مسکونی توسط بخش دولتی یا خصوصی باید فضای آموزشی ایجاد شود که در جزیره کیش این مسئله به طور کلی نادیده گرفته شده است و ما با وجود توسعه بخش های مختلف در کیش شاهد ساخت مدارس به همان میزان نیستیم.
به نظر می رسد معضل سرگردانی و نبود متولی مشخص و عدم تفویض اختیار کامل آموزش و پرورش مانند دیگر نهادها به سازمان و یا پذیرش تمام مسئولیت آموزش و پرورش کیش مانند دیگر نقاط کشور توسط وزارتخانه در صورت ادامه دار بودن به یک بحران آموزشی در کیش تبدیل خواهد شد.
آیا وقت آن نرسیده است که به این بی سرو سامانی خاتمه داده شود؟
در جزیره ای که قرار است بسیاری از شاخص های مهم کشوری را به صورت پایلوت داشته باشد؛ رواست که آموزش و پرورش در پایین ترین کیفیت بروز و ظهور کند؟
آیا نمی توان از کیش یک مرکز آموزشی بی نظیر برای کشور ساخت و گردشگری آموزشی را در آن ایجاد کرد؟
بی تردید کمی همت و توجه به فرصت های موجود در جزیره کیش در بخش های مختلف می تواند کیش را نه تنها به یک قطب آموزشی توانمند تبدیل کند بلکه با جذب نخبگان آموزشی و اساتید برتر کشور و منطقه می تواند به یک مرکز آموزش ملی و بین المللی تبدیل شود.
برگزاری تورها و دوره های آموزشی مختلف، رویدادهای علمی، آموزشی ملی و فراملی از کمترین رویکردهایی است که با تقویت آموزش و پرورش در کیش می تواند صورت پذیرفته و آورده علمی، فرهنگی و اقتصادی بالایی برای کیش داشته باشد.
در شرایطی که به طور معمول شاهد آمد و رفت و بی ثباتی مدیریت ها در کیش هستیم آیا بهتر آن نیست که ساکنان جزیره مرجانی برای آینده شهر و فرزندان خود چاره ای بیاندیشند و به این مهم ورود کنند.
درخواست مردم از نهاد امام جمعه کیش نیز ورود قاطعانه به این حوزه است تا با همت این نهاد و قرار گرفتن در کنار مردم و مسئولان آموزش و پرورش و با همکاری تمامی نهادهای دلسوز که آینده فرزندان این آب و خاک و ایران عزیز را مهم می دانند قدمی به سوی رشد و رونق آموزش و پرورش کیش برداشته شود.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.