روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 16 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 9 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 9691
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 20 آبان 1399 - 7:24 | | ارسال توسط :
سخنگوی وزارت امور خارجه:

ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم گیری می کنند گفت: خطرناکترین اتفاق این است که نگاه داخلی و جناحی به سیاست خارجی داشته باشیم. بگذاریم مسیر طبیعی و منطقی تصمیم گیری جلو برود.
ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم گیری می کنند گفت: خطرناکترین اتفاق این است که نگاه داخلی و جناحی به سیاست خارجی داشته باشیم. بگذاریم مسیر طبیعی و منطقی تصمیم گیری جلو برود.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، «سعید خطیب‌زاده» در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار شد، از سفر محمد جواد ظریف به پاکستان خبر داد و گفت: وزیر امور خارجه فردا به دعوت همتای پاکستانی خود در صدر یک هیات سیاسی و اقتصادی برای سفری دو روزه به اسلام آباد می‌روند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وزیر امور خارجه در این سفر با مقامات این کشور از جمله همتای خود، نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان دیدار و رایزنی می‌کند.

وی با اشاره به سفر روزهای اخیر ظریف به آمریکای لاتین گفت:  وزیر امور خارجه در سفر به‌آمریکای لاتین به سه کشور این منطقه سفر کردند که الان در حال برگشت از این سفر هستند.

به گفته خطیب زاده، وزیر امور خارجه ۱۸ آبان در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بولیوی حضور داشتند و با وزیر خارجه شیلی دیدار حضوری و با وزیر خارجه نیکاراگوئه به صورت تلفنی رایزنی کردند. علاوه بر این وزیر امور خارجه به کوبا و ونزوئلا هم سفر کرده و با مقامات این کشور نیز دیدار کرد.  

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: طی روزهای گذشته نشست سه جانبه ایران، روسیه و هند در موضوع افغانستان در مسکو برگزار شد. ضمن اینکه سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در مورد افغانستان در تهران داشتیم.

 مباحث انتخاباتی در آمریکا مبنای قضات و تصمیم‌گیری ما نیست 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات یکی از مشاوران بایدن و شرط گذاری برای ایران خاطرنشان کرد: در مورد انتخابات آمریکا در این چند روز صحبت شده است. اینکه کدام مشاور ایشان چه گفته برای ما ملاک نیست. ما اینها را شرط نمی‌دانیم. مباحث انتخاباتی هم مبنای قضاوت نیست.  

وی ادامه داد: آنچه ایران اعلام کرده این است که برجام ماحصل گفت‌وگوهای طولانی مدت میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان بوده است. یک برنامه جامع اقدام مشترک است که توسط قطعنامه سازمان ملل متحد الزام‌آور شده است.  

خطیب‌زاده با بیان اینکه این حرف‌ها نشان از ساده‌اندیشی است که می‌توان این توافق امضا شده را باز کرد، ابراز داشت:  ایران بارها اعلام کرده برجام مربوط به گذشته است و قابل باز شدن نیست. آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده و از برجام خارج شده و خسارت‌های زیادی به ملت ایران زده است. بنابراین ایران در جایگاه خواهان است و آمریکا باید پاسخ دهد.  

وی درباره پیام انتخابات آمریکا هم بیان کرد: پیام در واشنگتن صادر شده و دنیا واکنش نشان داده است. دولتی در آمریکا نرم‌های بین‌المللی را از بین برده و گردنکشی کرد که در گردن‌کشی خود بسیار بی پرده بود.

 زبان احترام و عزتمداری هنوز جواب می‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه زبان احترام و عزتمداری هنوز جواب می‌دهد، یادآور شد: هنوز هم وقت هست دولت آمریکا از سیاست شکست خورده خود و از این میراث که علیه ملت ایران و منطقه به جای می‌گذارد، فاصله بگیرد.

 وی در عین حال گفت: سه تغییر است که تا روی ندهد، اتفاقی نمی‌افتد؛ تغییر در اندیشه و نظر؛ تغییر در کلام و گفتار و نوع صحبت با ملت ایران و جهان و جبران رفتارهای غلط گذشته.

بگذاریم مسیر طبیعی و منطقی تصمیم‌گیری جلو برود/ ارکان کلان نظام در سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه الان زود است که بگوییم در آینده چه رخ خواهد داد، بیان کرد: همانطور که تحولات این چند هفته و دو سال گذشته نشان داده است، تنها باید به داخل متکی باشیم، راه‌حل‌ها در داخل کشور است و بگذاریم مسیر طبیعی و منطقی تصمیم‌گیری جلو برود. خطرناکترین چیز آن است که نگاه داخلی و جناحی به سیاست خارجی داشته باشیم. ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند.  

نیازمند سازوکار بومی برای امنیت منطقه هستیم

وی افزود: رفتن توهمی به نام امنیت ترامپ شاید، یکی، دو پایتخت معدود همسایه را به این عقلانیت برساند که نمی‌توانند همواره پول بدهند، لابی کنند تا امنیت بخرند و مردم یمن را بکشند.

به گفته خطیب‌زاده، پیام روشن ایران به آنهاست که ما هفت سال پیش در این دولت و سال‌ها قبل گفتیم پابرجاست. امیدواریم به این عقلانیت برسند که ما نیازمند سازوکار بومی در منطقه هستیم. ایران همواره آمادگی و مسئولیت دارد به عنوان کشور چند هزار ساله در منطقه به همسایگان کمک کنیم که به این واقعیت‌ها برسند.. 

وی با بیان اینکه اقتصاد ما در حال تبدیل شدن به اقتصاد مردمی است، عنوان کرد: اقتصاد مردمی تحریم‌ناپذیر است. مسیر جذب سرمایه متنوع شده است. شرایط نیز حاکی از آن است که در مسیر جدیدی نفس می‌کشیم. صادرات ما شکل جدیدی به خود گرفته و بازار نیز متوجه شده است. این شرایط نویدبخش و امیدآفرین است . 

وی در پاسخ به این سوال که ایران و آمریکا برای مذاکره، کدام طرف قدم اول را برمی‌دارد، بیان کرد: ما دولت مستقر را می‌شناسیم. باید دولت مستقری در آمریکا شکل بگیرد و اقداماتی را انجام دهد. طرفی که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده و دیگران را تهدید به تنیبه و وادار به نقض کرده، آمریکا است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این ناقض بودن را هم فقط ایران نمی‌گوید بلکه نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در مقابلش در شورای امنیت ایستادند و منزوی‌ترین آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. ما باید مسیر اصلاح را دیده و بعد در برابر اقدامات قضاوت خواهیم کرد.

خبرنگاری مدعی شد که دولتمردان نسبت به پیروزی بایدن واکنش مثبت داده اند و گفت که دولت بایدن یک دولت شکست خورده است که در این باره سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: من نمی‌دانم از کدام یک از مسئولان نام می‌برید. مواضع ایران از سوی رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه بیان می‌شود. البته در فضایی قرار داریم که فضای تک‌گویی و تک‌گفتمانی نیست. 

 تنوع بخشی به روابط خارجی از اصول سیاست خارجی ایران است

خطیب‌زاده درباره سفر ظریف به آمریکای لاتین خاطرنشان کرد: هیچ سفری انجام نمی‌شود مگر آنکه ضمیمه تجاری و اقتصادی داشته باشد. در مرکز بسیاری از صحبت‌ها گسترش همه‌جانبه روابط است. سعی می‌کنیم با این کشورها روابط متوازنی داشته باشیم و فرصت‌ها را گسترش دهیم. وقتی سفری در سطح وزیر امور خارجه باشد، پیامدهای گسترده‌ای دارد. ما این مسیر را ادامه خواهیم داد. تنوع‌بخشی روابط خارجی ایران یکی از اصول دستگاه سیاست خارجی است. 

وی درباره همکاری ایران با کشورهای مختلف برای تامین واکسن کرونا به ویژه با چین هم ابراز داشت: مهمترین خبر خوش را شرکت‌های واکسن‌سازی دنیا باید بدهند. برخی مثل شرکت‌های چینی موفقیت‌های بالایی داشتند. البته سیستم بهداشتی ایران بسیار قوی، پر سابقه، پر نخبه و با حساب و کتاب است و با برخی از کشورهای دیگر فرق می‌کند. وزارت بهداشت نیز توضیحات لازم را در این باره داده‌ است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: کشورهایی که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت به توسعه واکسن اقدام کرده از جمله چین و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان جهانی بهداشت، مخاطب همکاری‌های ایران بوده‌اند. تعدادی از آنها به موفقیت‌هایی رسیده‌اند اما وقتی این موفقیت‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت تایید شد، وارد کار جدی‌تر خواهیم شد. 

 عضو کنسرسیوم تولید واکسن کرونا هستیم/ رسانه‌ها کمپین مسئولیت اجتماعی درباره کرونا راه اندازی کنند

خطیب‌زاده با اشاره به رایزنی‌های پیشین بیان کرد: عضو کنسرسیومی هستیم که سازمان بهداشت جهانی برای تولید واکسن ایجاد کرده است. مشکلاتی برای پرداخت‌ها داشتیم که برخی حل و برخی در حال حل شدن است. علاوه بر این کنسرسیوم، با کشورهای دیگر نیز رایزنی داشته‌ایم. 

وی در پایان از خبرنگاران خواست کمپین مسئولیت اجتماعی درباره کرونا را راه‌اندازی کنند و یادآور شد: مرکز دیپلماسی عمومی از شما حمایت می‌کنند تا بتوانیم این شرایط را طی کنیم. با کمک همدیگر می‌توانیم از مشکلات عبور کرده و بر آن فائق آییم.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : ایرنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.