روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 11165
  پرینتخانه » اجتماعی, ایران تاریخ انتشار : 25 آذر 1399 - 7:51 | | ارسال توسط :
علی اصغر عنابستانی؛ عضو کمیسیون اجتماعی

ازدواج سفید، ازدواج بدون مسئولیت

روایتی از تشدید تبعیض و کاهش امید در ۷ سال بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۲ تا ۹۸ میزان ازدواج‌ها در کشور با شیب تندی نزولی بوده است. به‌طوری که در این دوره، چیزی حدود ۳۳ درصد کاهش در میزان ازدواج‌ها داشته‌ایم!
ازدواج سفید، ازدواج بدون مسئولیت

روایتی از تشدید تبعیض و کاهش امید در ۷ سال

بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۲ تا ۹۸ میزان ازدواج‌ها در کشور با شیب تندی نزولی بوده است. به‌طوری که در این دوره، چیزی حدود ۳۳ درصد کاهش در میزان ازدواج‌ها داشته‌ایم!

به گزارش روزنامه اخبار کیش، در ارتباط با طلاق هم نشانی از امیدواری نیست و در همین بازه چیزی حدود ۳.۵ درصد به میزان طلاق‌ها اضافه شده است. در میزان ولادت‌ها هم طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸، همین روند نزولی ادامه داشته است. درحالی‌که در سال ۹۲، چیزی حدود یک‌میلیون و ۴۷۱ هزار تولد در کشور ثبت شد، در سال ۹۸ این مقدار به یک‌میلیون و ۱۹۶ هزار تولد رسید.

آسیب های اجتماعی عوامل مختلفی دارد

علی‌اصغر عنابستانی؛ عضو کمیسیون اجتماعی درخصوص ناهنجاری‌های اجتماعی به خبرنگار ما گفت: مباحث اجتماعی سلسله علت‌هایی دارد که مربوط به یک عامل نیست، قرار بود تا پایان برنامه توسعه ششم آسیب‌های اجتماعی کاهش داده شود که در این مدت نه تنها کاهش نداشته بلکه روند افزایشی رو به رشدی داشته است. ما در این مدت شاهد طلاق، اعتیاد و حتی افزایش کودکان کار هستیم، از برنامه توسعه ششم یک سال مانده است اما خبری از روند کاهشی آسیب اجتماعی نیست.

وی در ادامه افزود: آسیب‌های اجتماعی رابطه مستقیم با شرایط اقتصادی دارد و این ناهنجاری‌ها و تجردگرایی‌ها از عملکرد ضعیف دولت در بخش اقتصادی است و همچنین از بعد روانی هم جوانان در مضیقه هستند و به آینده امید ندارند بنابراین از ازدواج پرهیز می‌کنند.

از دست دادن امید به آینده

این عضو کمیسیون اجتماعی درخصوص مشکلات جوانان نیز اظهار کرد: جوانان وقتی مشکل کار دارند و بخش اداری و روند اداری را می‌بینند از ازدواج دوری می‌کنند و امید به آینده را از دست داده‌اند، این دو از اصلی‌ترین عواملی هستند که جوانان را از ازدواج دور می‌کنند.

عدم مسئولیت پذیری در جوانان

او در خصوص روند افزایشی ازدواج سفید در بین جوانان نیز بیان کرد: یکی از دلایل ازدواج سفید را می‌توان این مساله روانی دانست، در واقع این گونه ازدواج‌ها به خاطر فرار از مسوولیت‌های زندگی است. وقتی جوان امیدی به آینده ندارد حاضر است که خارج از عرف و فرهنگ ایرانی چنین کاری انجام دهد تا مسوولیتی در زندگی نداشته باشد.

علی‌اصغر عنابستانی در پایان درخصوص عملکرد دولت گفت: در حال حاضر مجلس به دنبال این است که شرایط تسهیلات ازدواج را تامین کند و حتی برای بچه‌دار شدن جوانان نیز برنامه‌ریزی کرده است اما عملکرد ضعیف دولت در بخش اقتصاد و بخش روانی جوانان این روند را برای نمایندگان سخت و دشوار کرده است.

نویسنده : مونا ربیعیان | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.