روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 15 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 18716
  پرینتخانه » استان تاریخ انتشار : 01 تیر 1400 - 18:05 | | ارسال توسط :

استاندارهرمزگان: نامگذاری روز محیط بان، پاسداشت حافظان حریم طبیعت است

استاندار هرمزگان با صدور پیامی، فرارسیدن سالروز ولادت حضرت امام رضا "علیه السلام" ضامن آهو و نامگذاری این روز به عنوان، روز ملی "محیط بان" به عنوان روز پاسداشت حافظان حریم طبیعت و تنوع زیستی به ویژه در این استان تبریک گفت.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،در بخشی از پیام فریدون همتی آمده است: این روز به برکت حضرت امام رضا “علیه السلام” ضامن آهو، به عنوان روز ملی محیط بان نامگذاری شده است که در وصف این قشر پرتلاش باید گفت، درود بر شرف آزاد مردان بی ادعا، انسان های وارسته ای که عشق به طبیعت و پاسداری از انفال الهی را سرلوحه زندگی خود قرار داده و در سنگری به جنس طبیعت، مردانه درخشیده اند.
همتی در ادامه و در وصف محیط بانان با بیان این جمله که؛”آنان که آهوان رمنده از صید صیاد را در پناه خود حفظ کردند تا ادامه دهنده راه روشن ضامن آهو باشند”، افزوده است: محیط بانان نقش تاثیر گذار و مهمی در حفظ و حراست از محیط‌ زیست و عرصه های طبیعی کشورمان را بر عهده دارند، بطوریکه اگر محیط بانان نبودند، حیات وحش وجود نداشت.
استاندار هرمزگان در ادامه پیام خود اظهار داشته است: این مناسبت بهانه ای است تا از تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان این حافظان محیط زیست و تمامی تلاشگران عرصه خدمتگزاری به طبیعت و دوستداران محیط زیست که سرسبزی ایران اسلامی همواره مرهون جانفشانی و ایثار آنان بوده تشکر نموده و یاد و خاطره محیط بانان و شهدای محیط زیست که با خون خود طبیعت سبز ایران اسلامی را آبیاری کردند و در صیانت از ارزش های لایزال الهی جان خود را نثار کردند، گرامی می دارم.
داستان ضمانت امام رضا ( ع) داستانی معروف میان عامه شیعیان است، از این قرار است که امام رضا (ع) آهویی را که در دام شکارچی اسیر شده بود، ضمانت می‌کند تا آهو برود به فرزندش شیر بدهد و بازگردد و زمانی که شکارچی وفای به عهد حیوان را می بیند و می فهمد فردی که ضمانت کرده امام است، آهو را رها می کند و به این صورت امام هشتم به ضامن آهو مشهور می شود.
بعد از گذشت سالهای سال از آن زمان، قشری به عنوان محیط بان در دنیای امروزی شکل گرفت که به نوعی ضمانت کنندگان حیات وحش محسوب می شوند، این افراد با به خطر انداختن جان خود به حفاظت از گونه های زیستی در حیات وحش می پردازند و حدود نیم قرن است که در عرصه های طبیعی کشور با عنوان مناطق حفاظت شده چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، برای حفاظت از جان حیات وحش و گونه های زیستی موجود در آن تلاش می کنند.
در تقویم رسمی کشور، روز ملی محیط بان مقارن با میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام است.

سال ۱۳۹۵؛ «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی»، دو تن از محیط بانان منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان هدف گلوله شکارچیان متخلف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

بامداد ۱۲ شهریورماه سال ۹۹ نیز محمد حسن نژاد دیگر محیط بان استان هرمزگان در منطقه ارمک این استان به ضرب مستقیم گلوله شهید شد.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.