روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 28973
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, محیط زیست تاریخ انتشار : 25 فروردین 1401 - 16:06 | | ارسال توسط :

اقدامات انسانی بزرگترین عامل تهدید کننده زیست دلفین‌ها

رئیس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش گفت: تور ریزی‌های غیر مجاز، افزایش فعالیت‌های نفتی انسانی در دریا‌ها و کاهش زنجیره غذایی از مهم‌ترین عوامل تهدید دلفین‌ها هستند.
اقدامات انسانی بزرگترین عامل تهدید کننده زیست دلفین‌ها

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، مریم محمدی با اشاره به ۱۴ آوریل، روز جهانی دلفین، گفت: بسیاری از گونه‌های دلفین در سراسر دنیا در معرض تهدید و یا خط انقراض قرار دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۸ گونه از دلفین‌ها در دنیا شناسایی شده اند، گفت: از این تعداد ۷ گونه پوزه بلند، چرخنده، گوژپشت هندی، نواری، ریسو، دندون ناصاف و معمولی در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند.

مریم محمدی با اشاره به اینکه دلفین‌ها از پستانداران دریایی و در راسته آب بازسانان قرار دارند، افزود: تعداد قابل توجهی از این موجودات در اطراف جزیره کیش و در حدفاصل جزایر کیش و هندورابی دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها دشمن اصلی دلفین‌ها بشمار می‌روند، افزود: برخی از گونه‌های دلفین‌ها از جمله دلفین گوژ پشت در معرض خطر انقراض، دلفین بینی بطری در معرض تهدید و برخی دیگر از گونه‌ها ازجمله دندون ناصاف وریسو نیز وضعیت شناخته شده‌ای ندارند.

امیر هوشیانی مربی پارک دلفین‌های کیش نیز گفت: دلفین‌ها دارای حس بینایی و شنوایی بالایی هستند و معمولا یکدیگر را با سوت‌های مخصوص صدا می‌کنند.

علی شعبانی از مربیان دلفین در کیش با اشاره به اینکه دلفین‌ها عمری بین ۲۰ تا ۵۰ سال دارند، گفت: طول حیوان نر از ۲ تا ۳ متر و حیوان ماده نیز از سانتی از ۱۷۰ تا بیش از دو متر است و وزن دلفین‌ها نیز از ۱۷۰ تا ۲۵۰ کیلو گرم متغیر است.

محمد ممبینی مدیر پارک دلفین‌های کیش نیز در خصوص حس شگفت انگیزی مادری در دلفین‌ها گفت: مادر تا ۸ سال مداوم درکنار کودک شنا می‌کند و با حرکت چرخشی دورتادور فرزند تلاش می‌کند او را برای نفس گیری به سطح آب آورد.

علیرضا شهبازی دامپزشک مجموعه پارک دلفین‌های کیش با اشاره به اقدامات حمایتی از دلفین‌ها توسط دوستداران محیط زیست در کیش، گفت: در مجموعه پارک دلفین‌ها تلاش شده با فراهم آوردن شرایط مناسب زمینه تولید مثل این موجودات زیبا فراهم شود و با توجه به این اقدامات در ۱۱ سال گذشته ۸ دلفین متولد و به دلفین‌های این مجموعه اضافه شده است.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.