روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 34341
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 14 شهریور 1401 - 15:55 | | ارسال توسط :
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

اهتمام ویژه دولت به بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور/ الگوی کشت در روزهای آینده ابلاغ می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حضور رییس‌ جمهور در بین کشاورزان نشان دهنده اهتمام ویژه به بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور است، گفت: طرح اصلاح الگوی کشت در مراحل نهایی است و در روزهای آینده ابلاغ می‌شود.
اهتمام ویژه دولت به بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور/ الگوی کشت در روزهای آینده ابلاغ می‌شود

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،سید جواد ساداتی نژاد امروز (دوشنبه) در آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی با حضور رییس جمهور، اظهار کرد: حضور رییس‌ جمهوری در این مراسم اعتماد به نفس خوبی به فعالان بخش کشاورزی می‌دهد و امیدواریم در سال زراعی جدید، رکوردهای بیشتری را در بخش کشاورزی ثبت کنیم ‌و بهبود بهتری را داشته باشیم.

وی افزود: با حضور رئیس جمهور در وزارت جهاد کشاورزی و برگزاری نشست نظارت ستادی طرحی را به عنوان مأموریت وزارت جهاد کشاورزی با عنوان تامین غذای با کیفیت، سالم و ارزان با منشأ داخلی ابلاغ شد که یک اتفاق و ریل جدید برای این وزارتخانه در آغاز سال دوم دولت سیزدهم است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح اصلاح الگوی کشت که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، طبق قانون در روزهای آینده ابلاغ می‌شود.

ساداتی نژاد گفت: طرح مشوق بخشودگی پلکانی آب‌بهای بخش کشاورزی که در جلسه نظارت ستادی مطرح شد با وزارت نیرو در حال تکمیل است که قبل از فصل زراعی ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: انتقال محصولات آب بر گلخانه و ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای در کشور از فعالیت‌هایی است که در سال زراعی جدید در  این وزارتخانه پیگیری می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: انتقال تولید علوفه در مراتع به صورت علوفه مرتعی هم برای اینکه بتوانیم اراضی آبی را تحت کشت محصولات اساسی ببریم، از مجموعه سیاست‌های سال زراعی جدید است.

ساداتی نژاد بیان کرد: تغییر از سیاست قیمتی به سیاست‌های غیر قیمتی که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده و توانست تولیدات را افزایش بدهد، از جمله فصل‌های سیاستی سال زراعی جدید است که برای نمونه برزیل که یک کشور واردکننده بود با این تغییر سیاست غیر قیمتی امروز به تولیدکننده ۲۰ درصد غذای جهان تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در سال اول دولت سیزدهم در حوزه تولید اتفاقات خوبی رخ داد و برای نخستین بار اعلام قیمت تضمینی قبل از شروع فصل کشت رخ داد. در ابتدای سال ۱۴۰۱ قیمت خرید تضمینی گندم با توجه به بحران ناشی از جنگ اوکراین و روسیه تعیین قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت که یک انگیزه برای کشاورزان ایجاد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: نتیجه این اقدام افزایش تولید گندم به ۱۱ میلیون تن بود و در محصول جو ۲۰ درصد و برنج ۲۷ درصد رشد تولید داشتیم، همچنین در ذرت علوفه‌ای، پنبه و سایر محصولات هم شاهد افزایش تولید بودیم که این نوید تولید بهتری در سال زراعی جدید را برای کشور دارد.

ساداتی نژاد ادامه داد: سند تدوین کشاورزی قراردادی که از اول دولت سیزدهم برای نخستین بار در  کشور به طور گسترده شروع شد، مراحل آزمایشی خود را طی کرده و در سال زراعی جدید به صورت گسترده اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: سند تأمین مالی را بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار برای حمایت از کشت قراردادی تصویب و ابلاغ کرد تا بانک‌های کشور از این طرح حمایت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در بحث مبارزه با آفات اقدامات خوبی انجام شد به طوری که از ۷ میلیون تن گندم خریداری شده فقط ۷ هزار تن سِن زدگی داشتیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه با اشاره به صدور اسناد کشاورزی که هویت و سرمایه در گردش را برای بخش کشاورزی را به همراه دارد، گفت: صدور اسناد کشاورزی ۸۰ درصد نسبت به سنوات گذشته رشد داشته و بیش از ۳۰ درصد رفع تداخلات اراضی در ۱۰ ماه گذشته در دولت سیزدهم اجرا شد. تلاش داریم تا پایان دولت سند تمامی اراضی کشاورزی صادر شود.

وی با بیان اینکه تا به امروز ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک کشاورزی به کشاورزان پرداخت شده است، گفت: این رقم در سال گذشته ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه حمایت از تولیدکنندگان و تقویت سرمایه در گردش هم اتفاقاتی خوبی در دولت سیزدهم افتاده است، افزود:  در حالی که جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از کشورها را در تامین مواد غذایی دچار کمبود کرده بود، اما در کشور ما حتی با وجود اجرای طرح مردیم سازی یارانه‌ها و سختی‌هایی که پیش روی تولید کنندگان بود، هیچ کمبودی ایجاد نشد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه همه کشاورزان ما در ایران نمونه هستند، گفت: همه تولیدکنندگان ما علی‌رغم تحریم‌ها، خشکسالی و کم‌آبی، تلاش خود را برای تولید انجام می‌دهند.

به گفته وی، برخی از کشاورزان پیشرو هستند و فاصله کشاورز پیشرو تا متوسط تولید در کشور ۱۰ برابر است، یعنی می‌توانیم در همین آب‌وخاک در برخی محصولات  را ۱۰ برابر ارتقا دهیم که با علم و دانش این موضوع امکان‌پذیر است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هدف دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است. ظرفیت‌های ایران هم حکایت از این جایگاه دارد، باید به این کرسی در منطقه یعنی قدرت  غذایی برسیم.

ساداتی نژاد گفت: با جدیت تمام در راستای تحقق خودکفایی در محصولات اساسی و راهبردی حرکت خواهیم کرد.

در این مراسم ۱۷۱ کشاورز پیشرو  و ۳۸ گندمکار نمونه مورد تجلیل قرار گرفتند.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.