روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 1 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 11138
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 25 آذر 1399 - 6:58 | | ارسال توسط :
رئیس جمهوری:

با وجود کاهش درآمدهای نفتی، بحران کالا نداریم

رییس جمهوری گفت: درآمد نفتی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به کمتر از ۱۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسید ما با این وجود صف‌های طولانی و بحران کالا نداریم.
با وجود کاهش درآمدهای نفتی، بحران کالا نداریم

رییس جمهوری گفت: درآمد نفتی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به کمتر از ۱۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسید ما با این وجود صف‌های طولانی و بحران کالا نداریم.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود تاکیدات دولت بر افزایش نظارت و کنترل و مهار گرانی‌ها، قیمت کالاهای اساسی نوسان شدید مواجه است، گفت: مردم در زندگی و کالاهای مورد نیاز روزمره دچار مشکل هستند و این حرف کاملا درست است. اما مردم عزیز باید توجه داشته باشند صادرات غیرنفتی در هشت ماهه امسال به خاطر کرونا حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است و از دیگر سو، منابع ارزی ما در کشورهای خارج در بیشتر موارد با مشکل برداشت مواجه است.

رییس جمهوری اضافه کرد: رییس کل بانک مرکزی گفته درباره ویروس کرونا با مشکل برداشت مواجه هستیم و این مشکل دوم است چون علت گرانی برخی کالاها این بوده که نهاده های دامی با تاخیر وارد شد.

لایحه بودجه۱۴۰۰ به بهترین صورت تنظیم شده است

روحانی در پاسخ به سوالی درخصوص انتقادات وارد شده به لایحه بودجه دولت از سوی نمایندگان مجلس و نقاط قوت و ضعف آن اظهار داشت: نقطه ضعفی برای آن قائل نیستیم بلکه برای بودجه نقطه قوت  قائل هستیم. بودجه ۱۴۰۰ به بهترین صورت تنظیم شده. کسانی که انتقادات و اشکالی به آن وارد می‌کند، حق‌شان است.

وی با اشاره به پیش بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات لایحه بودجه تصریح کرد: ما سال آینده به طور متوسط روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات تولید و صادر خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این باره نداریم. ما پیش‌بینی کردیم برای آنهایی که حقوق‌بگیر ثابت هستند، ۲۵ درصد به حقوق و دریافتی آنها اضافه شود. اگر می‌گویند این مسئله امکانپذیر نیست، آن را کاهش دهند.

رییس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه روی بودجه ماه‌ها کار شده است، خاطرنشان کرد: علیرغم آنکه ظاهر بودجه نفتی است، بودجه جاری به نفت متکی نیست. درآمدهای نفتی صرف توانمندی و توجه به بخش محروم می‌شود. بودجه خوبی تهیه کردیم. نیمی از آنها توسط ما و نیمی توسط دولت بعدی اجرا می‌شود.

روحانی حمایت از اقشار کم‌درآمد، توجه به توسعه کشور، تکیه کافی بر مالیات و کوچک‌تر شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار را از نقاط قوت بودجه عنوان کرد و گفت: بودجه خوبی تهیه و تقدیم مجلس شده و مابقی امور و بررسی آن برعهده مجلس است.

خبرنگاری پرسید که آیا سخن شما مبنی بر اینکه اجازه به تاخیر افتادن لغو تحریم‌ها را به هیچ کس نمی‌دهید، آیا پیام به مجلس است؟ که رئیس‌جمهور پاسخ داد: آنچه من گفتم این است که دولت همه تلاش خود را خواهد کرد تا در اولین فرصت ممکن تحریم‌های غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد. این یکی از وظایف مهم دولت است. همین ساعت هم اگر ممکن باشد، به ساعت بعد موکول نمی‌کند.

 مصوبه مجلس برای رفع تحریم است نه اعمال تحریم

وی با بیان اینکه هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به همه تعهدات‌شان عمل کند، دولت هم به تمامی تعهداتش عمل می‌کند، ابراز داشت: عنوان آنچه مجلس تصویب کرده، برای رفع تحریم است و نه اعمال تحریم. مجلس هم به دنبال رفع تحریم است اما  اینکه این قانون با هدفی که دارد، منطبق است یا نیست، بحث دیگری است. هر زمانی که ۱+۴ یا ۱+۵ به کلیه تعهدات‌شان عمل کنند، به تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد و هیچ مانعی برای اقدام متقابل برای اجرای تعهدات نیست.

روحانی با اشاره به اقدامات ایران برای کاهش تعهدات از اردیبهشت سال ۹۸ بیان کرد: ما کاهش تعهدات را در پنج مرحله و به طرف مقابل اعلام کردیم. ایران برای فعالیت هسته‌ای خود هیچ گونه محدودیتی را قائل نیست. در مرحله پنجم کاهش تعهدات، صریحا اعلام کردیم تعهدی برای غنی‌سازی و تحقیق و توسعه نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: آنچه اکنون درباره IR-۲M یا غنی‌سازی بیشتر در حال اجراست، در قالب همان چیزی است که سال قبل اعلام کردم که تعهدی درباره غنی‌سازی نداریم.  اگر آمریکا برگردد و اشتباهات خود را جبران کند و اگر دولت بایدن به شرایط ۲۰۱۷ برگردد، ما هم به تعهدات‌مان برمی‌گردیم.

مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد

در ادامه این نشست خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید جنابعالی پیشتر تاکید کردید که لوایح دولت در مجلس بررسی شود ولی موضوع این است که مجلسی ها بدون توجه به این لوایح موازی کاری می کنند. مشخصا نمایندگان طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را آماده کردند و همچنین گفته شده که طرح مدیریت تعارض منافع در دست تهیه است. این در حالی است که دولت در این دو مورد به مجلس لایحه ارائه کرده است. اما مجلسی‌ها مدعی هستند که لوایح ارسالی دولت معطوف به حل مشکلات مردم نیست. پاسخ شما در این مورد چیست؟

روحانی گفت: دولت در مجلس دهم لایحه بسیار مهمی در باره اصلاح قانون انتخابات ارائه داد که متاسفانه این لایحه در دستور کار قرار نگرفت. در حالی که لایحه دولت بسیار جامع بود و دولت ماه‌ها برای آن تلاش و زحمت کشید و در جلسات متعدد بحث به تصویب رساند ولی متاسفانه مجلس قبلی آن را کنار گذاشت.

ریس جمهور افزود: در همین مجلس یازدهم، لوایحی که در مجلس قبلی تصویب نشده بود،‌ دولت بار دیگر به مجلس فرستاد که متاسفانه هیچکدام در دستور کار نیست. به عبارتی لوایح مبارزه با فساد، شفافیت و تعارض منافع این سه لایحه مادر و مهم و در اولویت است و مجلس متاسفانه به طرح‌های خودش اهمیت می دهد یا به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست.

رییس دولت دوازدهم یادآورشد: دولت یک بدنه کارشناسی عظیم و بزرگ دارد و بدنه کارشناسی دولت را نمی‌شود با کمیسیون‌های مجلس یا مثلاً مرکز پژوهشهای مجلس مقایسه کرد. زیرا دولت بدنه کارشناسی عظیم و بزرگی دارد که سبب شده لایحه‌ای که تهیه می شود پخته و بررسی شده باشد.

 وی یادآورشد: البته طبق قانون اساسی مجلس می تواند طرح داشته باشه ولی داستان،‌ داستان لوایح است و لوایح باید اصل باشد در مسائلی هم که نمایندگان لازم بدانند ، آن را به صورت طرح به مجلس تقدیم کنند.

روحانی ادامه داد: عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و رسیدگی پشت سر هم به طرح‌های نمایندگان،  نمی‌تواند برای کشور و مردم خیلی مفید باشد. به عنوان مثال صدا و سیما در ابتدای این نشست درباره گرانی و بی ثباتی پرسید. اما چرا؟ برای اینکه در دولت وزیری که حامی مصرف کننده و مردم باشد، نداریم. وزیر صنعت داریم که دنبال صنعت است یا وزیر کشاورزی داریم که دنبال کشاورزی  است.

وی افزود:‌ در مجلس قبلی پیشنهادی با دو فوریت در اواخر دولت یازدهم به مجلس داده شد که باید وزارت بازرگانی تشکیل شود که مجلس تصویب نکرد. البته در روزهای آخر مجلس یازدهم این موضوع تصویب شد و یک جمله‌ ایراد داشت و این یک جمله را مجلس یازدهم می توانست در یک جلسه  اصلاح کند ولی متاسفانه به بایگانی رفت. یعنی کاری که در دو دقیقه می توانست برطرف کند تا وزارت بازرگانی تشکیل شود به سرانجام نرسید.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در جلسه هیات دولت که ما در دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری رفتیم، ایشان خطاب به وزرا و هیات دولت این ایراد را مطرح کردند و فرمودند که چرا چهار وزارتخانه را یک وزیر اداره می‌کند؟

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : ایرنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.