روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 15 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 5938
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 26 مرداد 1399 - 12:47 | | ارسال توسط :
در نشست هم اندیشی بررسی چالش های حوزه سرمایه گذاری کیش مطرح شد؛ (بخش دوم)

به مناطق آزاد به عنوان پروژه ملی نگریسته شود

در نشست بررسی علل رکود اقتصادی و راهکارهای برون رفت کیش از معضلات پیش رو به عنوان یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور و دروازه اتصال اقتصاد ایران و جهان بر این مسئله تاکید شد که اگر به مناطق آزاد به عنوان یک پروژه ملی نگریسته شود بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود.
به مناطق آزاد به عنوان پروژه ملی نگریسته شود

در نشست بررسی علل رکود اقتصادی و راهکارهای برون رفت کیش از معضلات پیش رو به عنوان یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور و دروازه اتصال اقتصاد ایران و جهان بر این مسئله تاکید شد که اگر به مناطق آزاد به عنوان یک پروژه ملی نگریسته شود بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، در ادامه این نشست مسیح الله صفا رئیس جامعه هتلداران کیش وی با تقدیر از حمایت های رئیس اداره دارایی کیش به فلسفه شکل گیری مناطق آزاد کشور و معافیت های مالیاتی حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: در سرزمین اصلی بخش هتلداری از صنعت گردشگری براساس قوانین حدود ۵۰ درصد مشوق های مالیاتی دریافت می کند که براساس تصمیم های صورت گرفته این معافیت ها در مناطق آزاد قرار بر این بود که این معافیت ها صد درصد باشد اما به مرور این مشوق ها در حال رنگ باختن است.

وی مالیات بر حقوق و درآمد در مناطق آزاد و به تازگی قانون مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر دغدغه های فعالان اقتصادی در این مناطق برشمرد که روح قوانین مترتب بر این مناطق را از زیر سوال برده است.

رئیس جامعه هتلداران کیش بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی سلیقه ای از سوی برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه های اقتصادی در سرزمین اصلی نسبت به مناطق آزاد را از دیگر مشکلاتی برشمرد که این مناطق با آن مواجه هستند.

نصرت الله حاتمی از دیگر اعضاء انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش نیز در این نشست با بیان اینکه جزیره کیش به صورت خودگردان و با سرمایه هایی که از تلاش ها و فعالیت های بخش خصوصی در کیش ایجاد شده و به صورت خودگردان توسط سازمان منطقه آزاد کیش اداره می شود و هیچگونه بودجه دولتی دریافت نمی کند اما مالیات می پردازد گفت: آیا نباید حداقل بخشی از این مالیات صرف توسعه جزیره کیش شود؟

وی همچنین با اشاره به معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله در کیش و اینکه برند سازی با پایان ۲۰ سال ضربه می خورد اضافه کرد: با توجه به اینکه برند سازی یک رویکرد مهم در تجارت است با عدم تمدید معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد برندسازی دچار ضربه می شود.

احمد کتابفروش عضو انجمن سرمایه گذاران و رئیس سندیکای صنایع کیش نیز در این نشست با تاکید بر اینکه نگاه به مناطق آزاد کشور باید به عنوان یک پروژه ملی باشد افزود: اگر به دنبال توسعه مناطق آزاد کشور به ویژه کیش هستیم باید بپذیریم که ه این مناطق به عنوان یک پروژه ملی نگاه شده و در این راستا همه بخش های دولتی اتفاق نظر داشته باشند.

وی تصریح کرد: مهمترین معضل ما در مناطق آزاد بخشی نگری دولت به این مناطق است.

این عضو انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش به توافق نامه هایی که در دوره گذشته مدیریت دبیرخانه با بخش های دولتی منعقد شد اشاره کرد و افزود: مشکلاتی مانند گمرک و دارایی که در دوره مدیریت قبلی دبیرخانه مناطق آزاد با توافق نامه های غیرکارشناسی صورت گرفت و امروز بسیاری از گرفتاری های مناطق را رقم زده است باید با رایزنی ها رفع شود.

وی تشکیل کارگروه برای حل مشکلات یاد شده را راهکار مناسبی برشمرد و با اشاره به دسته بندی فعالیت های اقتصادی توسط رئیس اداره مالیات کیش افزود: بی شک ما نیز با دریافت مالیات از فعالیت هایی که در سرزمین اصلی صورت می گیرد اما شرکت آن ها در کیش ثبت شده موافق هستیم و این رویکرد نشان از شفافیت فعالیت در مناطق آزاد دارد اما رویکرد دریافت مالیات از فعالیت های مناطق آزاد مانند مالیات بر حقوق و دستمزد و اجرای مالیات بر ارزش افزوده که با فلسفه و روح شکل گیری مناطق آزاد در تضاد است مواردی است که باید به آن ها توجه و رسیدگی شود.

حمید رضا منتظری، رئیس اداره امور مالیاتی کیش در این نشست در پاسخ به سوالات و موارد مطرح شده توسط فعالان اقتصادی حاضر در جلسه رویکرد ایجاد اداره امور مالیاتی در جزیره کیش را خدمت رسانی به فعالان و مردم به عنوان یک نهاد حاکمیتی برشمرد و افزود: ما اعتقاد داریم که فلسفه وجودی مناطق آزاد هدفمند بوده و براساس اسستراتژی خاصی که در دنیا وجود دارد صورت گرفته است.

وی با تاکید بر تعامل سازنده ومثبت اداره مالیاتی کیش با سرمایه گذاران و تجار جزیره انجام تکالیف مالیاتی یر شفافیت در عملکرد فعالان اقتصادی جزیره کیش عنوان کرد و افزود: در جزیره کیش سه گروه فعالیت می کنند که گروه اول کسانی هستند که شرکت های خود را در جزیره ثبت کرده و تمام فعالیت های آن ها نیز در این مناطق صورت می گیرد که با ارائه تکالیف مالیاتی از مالیات معاف می شوند.

منتظری ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که شرکت های خود را در جزیره ثبت کرده اند و بخشی از فعالیت های خود را در سرزمین اصلی انجام می دهند که این بخش از فعالیت های آن ها مشمول مالیات است و دسته سوم نیز کسانی هستند که از قوانین مناطق آزاد با ثبت شرکت در این مناطق و انجام کامل فعالیت در سرزمین اصلی سوء استفاده کرده و فرار مالیاتی دارند که این افراد به طور کامل باید مالیات فعالیت های خود را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: وجود اداره مالیاتی در مناطق آزاد و انجام تکالیف توسط مودیان در این مناطق و همکاری با اداره مالیاتی نشان از شفافیت فعالیت در این مناطق دارد.

رئیس اداره امور مالیاتی کیش با اشاره به اینکه در سال ۹۸ ۷۴۰ میلیارد تومان مالیات از جزیره کیش به خزانه دولتی واریز شده است افزود: با اثبات فعالیت های حوزه شهرداری توسط شرکت عمران، آب و خدمات کیش درصدی از این مالیات که در شهرهای دیگر به شهرداری ها اختصاص می یابد به شرکت عمران برای هزینه کرد در جزیره کیش اختصاص یافت.

نشست بررسی علل رکود اقتصادی و راهکارهای برون رفت از معضلات در جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور و فاصله گرفتن از اهداف اولیه تاسیس این مناطق با حضور اعضاء انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان و رئیس اداره امور مالیاتی جزیره کیش برگزار شد.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.