روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 16 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 9 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 12424
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 21 دی 1399 - 17:24 | | ارسال توسط :

تجهیز باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش به فناوری روز روشنایی

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش از تجهیز باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش به سیستم روشنایی سطوح پروازی خبر داد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، علی عرب با بیان اینکه اجرای طرح روشنایی باند جنوبی تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: کابل کشی، نصب چراغ‌های کفی باند، کفی تاکسی وی و نصب رگلاتور‌های جریان ثابت در حال انجام است و در آینده نزدیک نیز به طور کامل به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: مجهز شدن باند جنوبی فرودگاه جزیره کیش به روشنایی سطوح پروازی رده بندی ۲ (CAT II) در کمک ناوبری بخش بصری به خلبان برای هدایت هرچه بهتر هواپیما هنگام شرایط جوی نا مساعد فرودگاه، رطوبت بالای هوا و هدایت درشب اهمیت بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش، نصب چراغ‌ها در وسط باند، چراغ‌های منطقه تماس چرخ‌های هواپیما، چراغ‌های وسط تاکسی وی‌های ارتباطی، چراغ‌های تقرب و توقف را از جمله اقدامات این شرکت برای بهبود وضعیت فرودگاه بین المللی کیش برشمرد.

عرب با اشاره به اجرای سیستم روشنایی پیشین در رده بندی ۱ (CAT I) افزود: رده بندی ۱ فاقد این امکانات ذکر شده است و خلبان تنها به سیستم خط کشی متکی بود، اما در حال حاضر چراغ‌های این باند از نوع هالوژن و محصول یک شرکت اروپایی است که از بهترین تولید کنندگان چراغ‌های سیستم روشنایی روز دنیا است.

وی با بیان اینکه سیستم روشنایی precision approach مانند راهنما عمل کرده و خلبان را به سمت خط مرکزی باند هدایت می‌کند افزود: این چراغ‌ها به رنگ سفید و قرمز به صورت یک جهت است و ۱۵۰ عدد درخط وسط باند و ۴۰ عدد در هریک از خطوط کناری (Cross baro) عمود بر محور این چراغها، در فاصله ۱۵۰ و ۳۰۰ متری قبل از آستانه باند نصب خواهد شد که برای نصب این چراغ‌ها فضایی حدود ۹۰۰ متر طولی نیاز می‌باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش همچنین تفاوت سیستم CAT II یا همان رده بندی ۲، با سیستم پیشین (CAT I) را در تعداد چراغ‌های کمکی عنوان کرد و گفت: چراغ‌های side row قبل از آستانه باند از فاصله ۳۰۰ متری تا ابتدای باند به رنگ قرمز در دو طرف چراغ‌های سنتر لاین سیستم اپروچ نصب می‌شود.

علی عرب گفت: با نصب و اجرای سیستم روشنایی سطوح پروازی رده بندی ۲ (CATII) در باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش استاندارد سیستم روشنایی باند فرودگاه بین المللی کیش همتراز با فرودگاه‌های سطح یک کشور خواهد شد.

وی افزود: با بهره برداری کامل از این طرح، قابلیت پرواز در فرودگاه بین المللی کیش در طول شب، پرواز با دید کم و شرایط مه گرفتگی نیز ارتقاء خواهد یافت.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.