روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 15 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 33424
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 18 مرداد 1401 - 10:10 | | ارسال توسط :

ترمینال جدید فرودگاهی کیش، مطالبه ای در شرف تحقق

ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کیش طرحی ۱۰ ساله همواره به عنوان یکی از مطالبه های مردمی ساخت آن مورد تاکید قرار گرفته و هم اکنون با تلاش های دولت سیزدهم در شرف تکمیل است.
ترمینال جدید فرودگاهی کیش، مطالبه ای در شرف تحقق

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، براساس نیازهای گردشگری و تعداد ورود گردشگران به جزیره کیش ساخت پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش در دستور کار قرار گرفت و نهایتا سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی آن با هدف افزایش سه برابری ظرفیت پذیرش مسافران در این فرودگاه شروع شد.

این طرح که قرار است ظرفیت پذیرش سالانه ۲ میلیون مسافر فعلی جزیره را به ۶ میلیون نفر در هر سال افزایش دهد به گفته مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش هم اکنون از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و قرار است پاییز امسال به قابلیت بهره برداری برسد.

این ترمینال در زمینی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع با زیربنای ۴۲ هزار متر مربع در سه طبقه رتبه سوم را در کشور از این حیث دارا بوده و به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی این جزیره در حال احداث است.

پس از بهره برداری طبقه اول آن مختص فضای جانبی مسافران و ورودی پل مسافربری هواپیما و پله ها و آسانسور ارتباطی به سالن های تحویل بار مسافران ورودی است، طبقه دوم فضای کنترل گذرنامه، خروجی و بازرسی  و طبقه سوم به رستوران و کافه تریا اختصاص داده شده و با داشتن سیستم‌های به روز و تجهیزات پیشرفته از مدرن ترین ترمینال فرودگاهی کشور محسوب می‌شود.

این طرح که سال ها با کش و قوس های فراوانی در اجرا همراه بود و بارها عملیات عمرانی آن تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل درآمد و از چند سال گذشته تاریخ بهره برداری آن بارها به تعویق افتاد و سال گذشته به نظر می رسد در شرف افتتاح باشد به گونه معاون وقت سازمان منطقه آزاد کیش اتمام آن را هفته دولت اعلام کرد.

۱۵ درصد پیشرفت طی هشت ماه

بعدها با روی کارامدن دولت سیزدهم و واقعی سازی آمار و اطلاعات روند اجرای طرح مجددا بهره برداری ان به اتمام رسید به گونه ای که به گفته مدیرعامل سازمان منظقه آزاد کیش، این طرح تا آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که طی تلاش های انجام یافته هم اکنون به ۸۵ درصد رسیده است.

مهدی کشاورز بهره برداری از این طرح را لازمه توسعه گردشگری جزیره اعلام کرد و افزود: طی ۹ سال گذشته این طرح ۷۰ درصد پیشرفت داشته اما در هشت ماه گذشته ۱۵ درصد به پیشرفت آن اضافه شده و تلاش می شود این رقم آذر امسال به ۹۳ درصد با قابلیت بهره برداری برسد.

این طرح که مسوولان سازمان منطقه آزاد از آن به عنوان پروژه فول مکانیزه یاد می کنند شامل ویژگی های اجرایی پیشرفته‌ای است از جمله شیشه‌های سه جداره، نما و رنگ ضد حریق و عایق الاستومری است که برای کاربردهای عمرانی استفاده می شود و انعطاف پذیری و دوام بالایی دارد.

این ترمینال شامل سیستم‌های به روز و تجهیزات ناوبری کاملا پیشرفته است که با پل های تلسکوپی ساخته شده توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی به صورتی است که هواپیماهای متعددی (۹ فروند) می‌توانند در کنار یکدیگر پارک کرده و مسافران از دوطرف پل به صورت هم زمان پیاده و سوار شوند . 

۲ دهه بی نیاز از ساخت پایانه فرودگاهی

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش نیز با بیان اینکه ترمینال جدید فرودگاه کیش به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی این جزیره در حال احداث است اظهار داشت: تلاش می شود در کنار تکمیل عملیات های این طرح مرحله پیش راه اندازی تاسیسات سرد و گرم آن برای رفع ایرادات احتمالی در یک ماه اینده انجام بگیرد.

سعید پورزادی اضافه کرد: هم اکنون پیمانکاران مختلف این طرح به منظور اتمام عملیات به صورت ۲ شیف شبانه روزی در حال کار هستند و سازمان منطقه آزاد کیش نیز در صدد است با تزریق اعتبارات مورد نیاز این طرح در در سریع ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

وی این طرح هم اکنون از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده و انتظار می رود پس از اتمام و بهره برداری در ۱۵ تا ۲۰ سال اتی تمام نیازهای مسافران داخلی را برآورده سازد و پس از بهره برداری از پایانه مسافری جدید فرودگاه کیش، طرح تعمیرات پایانه قدیم نیز در دستور کار قرار می گیرد.

کیش به عنوان یکی از نقاط گردشگر پذیر کشور همواره مورد توجه قرار مسافران قرار داشته و انتظار می رود با بهره برداری از این طرح در سال های ابتدایی آغاز ماموریت دولت سیزدهم، با افزایش ظرفیت پذیرش سه برابری گردشگران گامی مهم در توسعه زیرساخت های جزیره برداشته شود.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.