روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 31382
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 21 خرداد 1401 - 10:13 | | ارسال توسط :

تورم افسارگسیخته راه صعود نفت را بست

قیمت نفت معاملات روز جمعه را تحت تاثیر رشد بیش از حد انتظار قیمتهای مصرفی آمریکا و وضع تدابیر قرنطینه جدید کووید در چین، با کاهش به پایان برد اما توانست رشد هفتگی دیگری را به ثمر برساند.
تورم افسارگسیخته راه صعود نفت را بست

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و شش سنت کاهش، در ۱۲۲ دلار و یک سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۴ سنت کاهش، در ۱۲۰ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص رشد هفتگی ثبت کردند و نفت برنت ۱.۹ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۱.۵ درصد رشد هفتگی داشت.

قیمتهای نفت در معاملات روز جمعه همسو با سهام وال استریت تحت تاثیر شتاب گرفتن رشد قیمتهای مصرفی آمریکا در ماه مه، روند نزولی داشتند. قیمتهای بنزین به رکورد بالایی صعود کرد و هزینه مواد غذایی افزایش یافت و به بزرگترین رشد سالانه نرخ تورم در حدود ۴۰ سال گذشته منجر شد. این وضعیت، انتظارات برای تحکیم سریع‌تر نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد.  

قیمت بنزین در آمریکا در آستانه صعود به پنج دلار در هر گالن است و بعضی از بانکها پیش بینی می‌کنند قیمت بنزین تا پایان تابستان، به بیش از شش دلار صعود خواهد کرد و فشارها روی دولت بایدن برای مقابله با افزایش قیمتها، همچنان تشدید خواهد شد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر شرکت پرایس فیوچرز در این باره گفت: اگر قیمتهای بنزین ثبات پیدا نکنند، در این صورت مصرف کنندگان، هزینه را کاهش خواهند داد.

همچنین نشانه نگران کننده دیگر برای تقاضا، هشدار کووید در شانگهای و پکن و اعمال محدودیتهای قرنطینه جدید در بخشهایی از شانگهای بود. این شهر دور جدیدی از تست کرونا برای میلیونها سکنه را اعلام کرد.

واردات نفت خام چین در ماه مه حدود ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد. با این حال، کارستن فریچ، تحلیلگر کومرس بانک در این باره گفت: این نشان دهنده اوج گیری تقاضا برای نفت نیست. در واقع چین فرصت طلبی کرده و نفت را از روسیه به قیمت بسیار پایین‌تر از بازار جهانی خریداری می‌کند تا مخازن خود را پر کند.

نفت ابتدای معاملات به دلیل نگرانی از مختل شدن عرضه در اروپا و آفریقا، بیش از یک دلار صعود کرده بود.

انجمن نفت و گاز نروژ اعلام کرد اگر کارکنان نفتی روز یکشنبه به اعتصاب دست بزنند، تولید نفت نروژ ممکن است کاهش پیدا کند. حدود ۸۴۵ نفر از ۷۵۰۰ پرسنل سکوهای فراساحلی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات دستمزد سالانه، از ۱۲ ژوئن اعتصاب خواهند کرد.

تولید نفت در میدان سریر لیبی پس از این که بنادر راس لانوف و سرت بسته شدند و با تهدید یک گروه برای بستن بندر حریقه، کاهش پیدا کرد.

تقاضا برای نفتی که پالایش آن نسبتا راحت است، از زمان آغاز جنگ در اوکراین، قیمت گاز طبیعی را بالاتر برده است. اتحادیه اروپا سرگرم کار روی ممنوعیت واردات نفت از روسیه است و نگرانیها نسبت به تامین انرژی و تاثیر آن بر ریسکهای تورمی را برانگیخته است. همزمان، پالایشگاهها تحت تاثیر صعود قیمتهای بنزین به رکورد بالا، با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا، شمار دکلهای حفاری نفت که معیاری برای برآورد تولید آتی است، هفته گذشته شش حلقه افزایش یافت و به ۵۸۰ حلقه رسید که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۲۰ بود.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.