روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 39038
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 23 اسفند 1401 - 13:53 | | ارسال توسط :
سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد

توضیحی درباره عفو شدگان/ احضار عامل برخورد خشن با یک زن/ پرونده سه روزنامه در دادسرا

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره برخورد خشن با یک زن مقابل یک مدرسه که تصاویر آن چندی پیش منتشر شد، گفت: کمتر از چند ساعت پس از انتشار این تصاویر، دادسرای نظامی تهران ورود پیدا کرد و فردی که متعرض به آن خانم بود، شناسایی و دستگیر و پس از احضار تفهیم اتهام شد.
توضیحی درباره عفو شدگان/ احضار عامل برخورد خشن با یک زن/ پرونده سه روزنامه در دادسرا

 به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،مسعود ستایشی در آخرین نشست خبری در سال ۱۴۰۱ ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد ماه شعبان و گرامی داشت روز شهید   گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال “تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین” کلیه  دادگستری ها در سراسر کشور بسیج شدند تا در ستادهای مرکزی تلاش لازم را در زمینه تولید انجام دادند.

وی افزود: در سازمان بازرسی ۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده و ۲۶ فقره پرونده بازرسی در بازرسی های سراسر کشور تشکیل شده و ۷۳۰ فقره پرونده در راستای امر حمایت در کل کشور تشکیل شده که از این تعداد ۲۳۹ پرونده در راستای رفع مشکلات تولیدی مورد نظر قرار گرفته شده است. همچنین  ۱۷۷۷ فقره شکایت با موضوع حمایت از تولید و اقداماتی برای رفع مشکلات مطروحه به سازمان بازرسی ارسال  شده است.

ستایشی گفت: همچنین در سال جاری در جهت حمایت از دانش بنیان ها، بومی سازی تجهیزات و دستگاه ها در پزشکی قانونی اقداماتی صورت گرفته و کیت‌های مختلف مانند کیت ژنتیک تولید و صرفه جویی ارزی هم بر همین اساس انجام شد. همچنین گیت های جدید ژنتیک در دست ساخت است.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره تقدیر از نقد برتر در هفته گذشته گفت: از میان بیش از ۸۰۰ اثر واصل شده به دبیرخانه قوه قضاییه تنها ۶ اثر برگزیده و  تقدیر شدند. قوه قضاییه در دوره تحول آغوش خود را نسبت به دریافت نظرت همه اندیشمندان گشوده و نه تنها نقد سازنده را موجب خسران‌ نمی‌داند بلکه آن را مایه پیشبرد امور می داند و تاکید رییس قوه قضاییه مبنی بر گفتگوی رو در رو با مردم و شنیدن دغدغه آنها می تواند به فرهنگی رایج تبدیل شود و به جای مذاکرات  بی فایده راه را باعقلانیت هموارتر کند زیرا معتقدیم مردم و حاکمیت از کفایت لازم برخوردار هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی جزییات پرونده ابربدهکار بانکی که دادستان تهران خبر آن را اعلام کرده بود، گفت: ابربدهکار بانکی مربوط به  یک گروه خودرویی بوده و در  کار خودرو  بودند.  پرونده  ۲۷ متهم دارد و اتهام متهم اول پرونده اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون یوان کره جنوبی است و اتهام سایر  متهمان ( ۲۶ نفر دیگر ) معاونت در اخلال در کلان نظام اقتصادی کشور است که در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ کیفرخواست پرونده صادر شده و به دادگاه ویژه اقتصادی ارسال شده است.

وی افزود: وقت رسیدگی به پرونده برای  فروردین  ۱۴۰۲ است. قرار تامین قانونی برای متهمان صادر شده و  با تودیع وثیقه آزاد هستند.

ستایشی  در پاسخ به سوالی درباره برخورد قضایی با پلتفرم فیلیمو گفت: مجموعه ساترا در رابطه با موضوع مورد بحث طرح شکایت کرده است. این موضوع به شعبه بازپرسی ویژه ارجاع شده است. پرونده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در نهایت قاضی تصمیم می‌گیرد که در این پرونده قرار منع تعقیب صادر کند. کسی که اعلام موضوع کرده، به این تصمیم اعتراض کرده است و نهایتا پرونده به دادگاه کیفری دو کارکنان دولت ارجاع شده است و در شعبه مربوطه در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آمار کسانی که مورد عفو اخیر رهبری قرار گرفته اند، گفت: کل این افراد ۸۲ هزار نفرند؛ البته دو دسته‌اند برخی متهمین و محکومین اغتشاشات اخیر و برخی محکومین سال‌های قبل که ۲۲ هزار نفر مربوط به حوادث اخیر بود که البته این به معنی این نبوده که همه این ۲۲ هزار نفر در زندان بوده‌اند بلکه برخی قبلاً با قید تعهد آزاد شده بودند و عفو به آنها، زوال سابقه می‌دهد و از تعقیب کیفری معاف می‌شوند.

ستایشی ادامه داد: ۶۰ هزار نفر باقی ماندند که از این تعداد ۲۵ هزار نفر آزاد شدند. ۳۴ هزار نفر مشمول تخفیف شدند؛ یعنی عفو گرفته اند اما مشمول‌ تخفیف شده است.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص مرخصی زندانیان برای سال نو گفت: دستور العمل مرخصی صادر می‌شود. من قبل از امر رئیس قوه قضائیه نمی‌توانم چیزی بگویم اما باید بگویم ایشان به مسائلی که روان مردم را پریشان می‌کند بسیار حساس هستند. کسانی که تجاوز، خشونت و اعمالی از این دست داشتند شامل مرخصی نمی‌شوند.

وی درباره برنامه قوه قضائیه برای این‌که زندانیان از تسهیلات برای اشتغال‌زایی بهره‌مند شود، گفت: از خدماتی که در این حوزه در سال ۱۴۰۱ ارائه شد، تشکر می‌کنیم، بسیار امید به برنامه توسعه هفتم برای ادامه این روند در سال ۱۴۰۲ داریم تا ان‌شاءالله شاهد رفع مشکلات باشیم. در سال گذشته ۹۸۹ زندانی از تبصره بودجه سال ۱۴۰۲ تسهیلات دریافت کرده‌اند که در مجموع ۱۰۵ میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اعلام جرم درباره ۳ رسانه و آذر منصوری، رضا کیانیان و صادق زیباکلام گفت: در ارتباط با افرادی که نام برده شد، نسبت به آقای کیانیان باید بگویم، مع‌الاسف که مشاهده می‌کنیم برخی از افراد نشر اکاذیب می‌کنند و بارها هم عنوان می‌کنیم افراد رعایت کنند، پرونده ایشان در مرحله تحقیقات مقدماتی در شعبه دادسرای عمومی تهران در حال رسیدگی است و اتهام ایشان نشر اکاذیب است.

وی ادامه داد: در خصوص خانم منصوری و آقای زیبا کلام باید بگویم  قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است. اتهام این افراد تشویش افکار عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است که قرار منع تعقیب صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین باید بگویم  سه روزنامه هم در روزهای اخیر اقداماتی انجام داده‌اند که واقعا قابل دفاع نیست و پرونده‌شان در دادسرا در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی در زندان اوین گفت: این پرونده ۴۰ متهم دارد. تحقیقات به لحاظ اهمیت پرونده ادامه دارد و تا یک ماه آینده قرار نهایی صادر خواهد شد و سپس به دادگاه صالح ارسال می‌شود.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره متواری شدن سینا استوی مدیرعامل صرافی کریپتولند گفت: از همین تریبون اعلام می کنم و  امیدوارم ایشان حرف‌های من را بشنود و بیاید؛ آقا جان اگر صدای من را داری گوش بده و دقت کن. بر اساس قرار قانونی که صادر شده است، خودت را معرفی کن. این فرد با قرار وثیقه قانونی ۱۲۶ میلیارد تومانی آزاد شده است. احضار شده ولی مراجعه نکرده است و  اتهامش اخلال در نظام اقتصادی از طریق خریدو فروش رمز ارز به طور غیر قانونی است و براساس تدابیر قضایی صورت گرفته حدود ۱۹۵ میلیارد تومان از اموال وی توقیف شده است. ایشان برای ۴ هزار و ۵۰۰ نفر مشکل ایجاد کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره برخورد خشن با یک زن مقابل یک مدرسه که تصاویر آن چندی پیش منتشر شد، گفت: کمتر از چند ساعت پس از انتشار این تصاویر، دادسرای نظامی تهران ورود پیدا کرد و فردی که متعرض به آن خانم بود، شناسایی و دستگیر و پس از احضار تفهیم اتهام شد و قرار تأمین کیفری و نظارت قضایی برای وی صادر شد. تصمیمات مجدانه و محکم دادسرای نظامی انجام شد و اکنون پرونده در حال تحقیقات است و در ادامه با صدور قرار نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرد مورد اشاره عضو کدام نهاد بوده است؟ گفت: این فرد عضو فراجا نبوده است. در ارتباط با آن خانم چیزی که دلالت بر تشکیل پرونده باشد، تاکنون به ما نرسیده است.

سخنگوی قوه قضائیه در باره ماجرای مسمومیت در مدارس گفت: ابتدا بهتر است از کلمه بدحالی به جای مسمومیت استفاده کنیم. در استان فارس ۸ نفر بازداشت شده‌اند و مرتبطین احتمالی هم تحقیقات در مورد آنها انجام و نتایج اعلام می‌شود.  قوه قضائیه هیچ مسامحه‌ای با سر حلقه‌های احتمالی این موضوع نخواهد داشت و با برهم زنندگان امنیت روان مردم و کسانی که مواد مرتبط با این مسأله را تهیه می‌کنند با قاطعیت برخورد و اشد مجازات بر اساس تصمیم دادگاه خواهند داشت.

وی افزود: مسمومیت یک چیزی است که باید عوارض آن مشخص باشد. آزمایشگاه های تخصصی و سم شناسی مشخص می کنند که مسمومیت هست یا نه؛ تا الان گزارش یا یافته علمی مبنی بر مسمومیت نداشته ایم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره جزئیات شناسایی و دستگیری تعدادی اخلالگر در نظام ارزی گفت: در ارتباط با بحث اخلالگری در نظام بازار ارز، در برخی از استانهای کشور دستگیری داشتیم و ۶ نفر در استان تهران به اتهام قاچاق ارز کشور دستگیر شدند و برای تعدادی دیگر دستور دستگیری از طریق دادسرای امور اقتصادی صادر و پرونده در حال تکمیل است.  عمده اتهامات ناظر بر اقدامات افراد در معاملات طلا و ارز فردایی است. همچنین دو باند بزرگ با ۷.۵ میلیون یورو در دو شهرستان آذربایجان غربی دستگیر شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره استقرار هیات‌ بازرسی در باشگاه پرسپولیس و در خصوص قرارداد باشگاه پرسپولیس با کارگزار خود (شرکت ایده پویان ماژ) گفت: سازمان بازرسی کل کشور در راستای ایفای وظایف قانونی با استقرار هیات‌های بازرسی نسبت به عملکرد دستگاه‌ها اقدام می‌کند. استقرار هیات بازرسی در باشگاه مورد اشاره در همین راستا بوده و هیات بازرسی در این باشگاه مستقر شده است. در این بازرسی‌ها اسناد و مدارک انعقاد قراردادها و تامین و هزینه کرد منابع مالی بررسی شده است و گزارش کامل متضمن پیشنهادات لازم هم برای مراجع ذیصلاح ارسال شده است. همیشه بررسی‌های هیات‌های بازرسی به تشکیل پرونده قضایی منتج نمی‌شود.  مواردی در این گزارش آمده است. در پی گزارش سازمان بازرسی، باشگاه پرسپولیس پرونده ابطال معامله در مجتمع قضایی صدر را  مطرح کرده است. در بازرسی های انجام شده امضای قرارداد کارگزاری بدون تنفیذ اختیار از هیئت مدیره و واریز قرارداد حاصل از قرارداد به حساب کارگزار مغایر قوانین و مقررات موضوعه بوده است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده رمز ارز کینگ مانی گفت:   پرونده به دادگاه رفته بود و دادگاه با توجه به حساسیت و دایره وسیع این پرونده ۱۰ مورد نقص گرفته که عمدتا مربوط به تعیین میزان مال از دست رفته مالباختگان بود و نواقص را دادسرا، ۲۱ اسفند بررسی و پاسخ داد و پرونده به دادگاه رفت و  پرونده ۲ متهم دارد که در بازداشت هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه قوه قضائیه در رابطه با شایعه پراکنی سلبریتی ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی، چه برنامه‌ و برخوردی برای جلوگیری از وقوع اینگونه اقدامات خواهد داشت و اینکه در سال ۱۴۰۱ در خصوص شایعه پراکنی سلبریتی ها در فضای مجازی چه تعداد پرونده قضائی تشکیل شده است؟ گفت: در این رابطه حجت بر همه تمام و اقدامات با جدیت در حال انجام است.  با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مُر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‌کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد. حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل کنندگان بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: در این رابطه نیز پرونده‌های محدودی تشکیل شده است که تعداد آن حدود ۳۰ پرونده است که با رأفت و احترام با متخلفان برخورد شده است و اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.