روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 16934
  پرینتخانه » استان تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1400 - 16:01 | | ارسال توسط :
در گفت‌وگو با اساتید و فعالان سیاسی هرمزگان مطرح شد؛

تکرار جمهوریت با شرکت باشکوه مردم در هر دوره از انتخابات

جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار دینی با اتکا بر دموکراسی و آرای مردم است که با مشارکت باشکوه مردم درهر دوره ازانتخابات، جمهوریت آن تکرار می‌شود.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،پاسخ به انتظارات مردم اگر به موقع از سوی مسوولان و کارشناسان حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داده شود به طورقطع به تقویت و بازسازی اعتماد اجتماعی کمک خواهد کرد، زیرا اعتمادسازی در مردم برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو یک ضرورت است.

فضای انتخاباتی تازه درحال شکل‌گیری است و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی درحال بررسی شرایط برای ورود به این عرصه سرنوشت‌ساز هستند؛در این میان برخی مولفه‌ها از جمله فشارهای اقتصادی و به دنبال آن تورم، گرانی و بی‌نظمی ‌در توزیع کالاهای اساسی گلایه، ضعف مدیریت و نظارت در بسیاری از حوزه‌ها و به دنبال آن نارضایتی شهروندان بر پیچیدگی این دوره از انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری افزوده است.

از طرفی تاثیرپذیری تحولات و متغیرهای اقتصادی از تحریم‌های ظالمانه و فشارهای خارجی نیز غیرقابل انکار است در چنین فضایی همچنان دوگانه مذاکره و تعامل و مقاومت و اتکای بر توان داخلی فارغ از درستی آن برفضای انتخاباتی کشور حکمرفا است.

«اهمیت انتخابات، انتخاب اصلح، انتظارات و واقعیت‌های جامعه»؛ موضوعی است که اگر به موقع از سوی مسوولان و کارشناسان حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پاسخ داده شود بطور حتم به تقویت و بازسازی اعتماد مردم کمک خواهد کرد، مردم با درک واقعیت‌های جامعه امروز باید بدانند یاس و ناامیدی و ایجاد بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت و آینده کشور و نظام سیاسی جامعه یکی از حربه‌های اصلی دشمن برای دور کردن آن‌ها از پای صندوق‌های رای است.

ورود نامزدهای دارای سلایق مختلف، محرک مشارکت حداکثری

در اهمیت این مساله عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان به «مشارکت حداکثری؛ ضرورت، چالش‌ها و الزامات» اشاره کرد و اظهارداشت: ابتنای بر آرای مردم و مردم‌سالاری دینی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران است، زیرا در بحرانی‏ ترین شرایط مانند جنگ تحمیلی نیز در سطوح مختلف، آرای شهروندان عامل تعیین زمامداران و کارگزاران و ترسیم برنامه‌ها و خط مشی دولت‌ها بوده است، از همین رو می‌توان مدعی بود با وجود جنگ تحمیلی، فشارهای خارجی، محاصره اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه رمز ماندگاری نظام و انقلاب مردمی بودن و مشارکت مردم در تعیین و تغییر سرنوشت خود بوده است.

مهدی میرزاده کوهشاهی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تغییر گفتمان‏‌های سیاسی حاکم بر مدیریت کشور و جابجایی گروه‌ها، جناح‌ها، سلیقه‌ها و شخصیت‌ها نشان دهنده آن است که با وجود تنوع احزاب، گروه ‏ها و سلیقه‏ ها، تغییرات سیاسی در کشور متناسب با نیازها، الزامات و در نهایت تشخیص شهروندان بوده و در نهایت آن‌گونه رقم خواهد خورد که شهروندان می‌خواهند.

وی ادامه داد: در سایه افزایش تنش‌های سیاسی میان جناح‎‏ها، احزاب و کارگزاران که در بسیاری از موارد نیز کارکردی انتخاباتی دارد نوعی دلزدگی سیاسی در جامعه درحال گسترش است که بی‏ تفاوتی نسبت به مشارکت سیاسی و تعیین سرنوشت یکی از نتایج آن است.

مشارکت حداکثری تقویت مشروعیت نظام است

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان گفت: چالش کرونا و گسترش شیوع آن در مناطق مختلف و ترس از ابتلا نیز عاملی است که ممکن است در پیوند با متغیرهای دیگر باعث کاهش رغبت شهروندان به سوی مشارکت در انتخابات شود، جدای از بزرگنمایی خطرات ابتلای در شرایط ازدحام، تبلیغات خارجی برای شرکت نکردن در انتخابات با هدف القا از ابتلای به کرونا هم اکنون آغاز شده که رخنمونی از آن که توزیع واکسن و انتخابات را به یکدیگر پیوند زده در فضاهای عمومی و رسانه‌ای قابل مشاهده است.

میرزاده با بیان اینکه انتخابات نماد مردم‌سازی و مناسب‌ترین سازوکار برای مشارکت شهروندان در تعیین سرنوشت خود است،افزود: مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت موضوع انتخابات همواره بر ضرورت مشارکت حداکثری تاکید داشته‌اند چراکه مشارکت حداکثری از یک‌سو به مثابه عاملی در راستای تقویت مشروعیت نظام و مردم‌ساری دینی عمل کرده و از سوی دیگر پشتوانه‌ای برای دولت منتخب و کارگزاران خواهد بود.

وی افزود: در این میان اگر چه به نظر می‌رسد دو متغیر بهبود روابط خارجی با محوریت احیای احتمالی “برجام و بهبود شرایط اقتصادی” در ۲ ماه مانده تا روز برگزاری انتخابات می‌‏تواند بر میزان مشارکت و حتی انتخاب شهروندان موثر باشد اما قطعاً متغیرهای دیگر و مهم‌تری نیز وجود دارند.

میرزاده کوهشاهی با بیان اینکه اجماع نخبگان سیاسی، احزاب و تشکل‌ها بر ضرورت مشارکت بالا و دعوت از شهروندان با همه سلایق برای مشارکت در انتخابات و همچنین رعایت اخلاق سیاسی و انتخاباتی زمینه‌‏ساز همدلی و همسویی راهبردی برای مشارکت بیشتر شهروندان خواهد بود.

اهمیت انتخابات برای مردم تشریح شود

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان معتقد است: درکنار این موضوع بسترسازی تبلیغاتی در مجامع و رسانه‌‏ها از جمله در رسانه ملی به گونه‌‏ای که در فضایی عادلانه، کارشناسی و سازنده، اهمیت انتخابات به عنوان مهم‌ترین رکن مردم‌سالاری دینی تشریح شود.

به گفته وی، ورود نامزدهای دارای سلایق مختلف سیاسی می‌تواند محرک مشارکت حداکثری به عنوان یک راهبرد مورد تأکید مقام معظم راهبردی و مورد اجماع گروه ‏ها و کنشگران سیاسی باشد.

میرزاده کوهشاهی، رعایت اخلاق سیاسی و انتخاباتی و اجتناب از نقدهای غیرمنصفانه را نیز زمینه‏‌ساز همدلی و همسویی راهبردی در افزایش مشارکت شهروندان و انتخاب اصلح دانست.

نامزدها به دور ازشعارهای عوام‌گرایانه وارد انتخابات شوند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بندرعباس نیز با تاکید بر اهمیت اعتمادسازی در مردم برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: یکی از عناصر اصلی سرمایه اجتماعی برای تمامی حکومت‌ها و دولت‌ها و حتی نهادها مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی است و این دو رابطه بسیار نزدیکی باهم دارند.

سیدرضا هاشمی‌زاده افزود: انتخابات پشتوانه نظام سیاسی است و از ابتدای انقلاب تا به امروز مردم سهم مهمی در مشارکت سیاسی کشور خود از جمله انتخابات داشته‌اند.

این جامعه‌شناس ارتباطات با اشاره به اهمیت دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا گفت: در این دوره مردم باید برای گزینش هم سکاندار چهره اصلی قوه مجریه و هم شوراهای شهری و روستا به عنوان تصمیم‌گیران بومی و محلی درهر دو انتخابات مشارکت جمعی و انسجام به عنوان دو وجه اجتماعی مشارکت داشته باشند. 

هاشمی‌زاده در عین حال به مشکلات امروز کشور به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و بیان داشت: نمی‌توانیم از واقعیت‌های امروز جامعه مثل فقر، بیکاری فرار کنیم یا انتظار داشته باشیم همه این‌ها یک شبه برطرف شود اما راه برون رفت از این مشکلات نیاز به کار جمعی دراز مدت دارد.

وی اضافه کرد: واقعیت‌های جامعه امروز روح مشارکت مردم را دچار صدمه کرده است و سرمایه اجتماعی نیز دچار تنزل شده که باید در این دوره از انتخابات با حضور مردم در پای صندوق‌های رای ترمیم شود.

“خدمت” هدف اصلی باشد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بندرعباس معتقد است: در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی امروز، این مردم هستند که با حضور و انتخاب خود مسیر جدیدی را برای کشور و برون رفت از بحران‌ها به جا می‌گذارند.

هاشمی‌زاده گفت: از طرفی رفع بخشی از این مشکلات موجود به کاندیداها و شعارهای آنان برمی‌گردد که شعارهای عوام‌گرایانه و پوپولیستی را کنار گذاشته و با رصد واقعیت‌های واقعی جامعه در اندازه توان و قدرت وارد عرصه شده و و شعارهایشان را انتخاب کنند.

این مدرس جامعه‌شناسی ارتباطات گفت: هرکسی که در این دوره از انتخابات چه ریاست جمهوری و چه شوراها می‌خواهد وارد عرصه انتخابات شود باید به دور از ذوق زدگی‌ها و شعارهای عوام‌گرایانه، “خدمت” را هدف اصلی و واقعی خود قرار داده درغیر این صورت مردم را از عنصر سوم سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد اجتماعی دور می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که کاندیدایی قولی را به مردم می‌دهد اما نتواند به شعار و قول خود عمل کند، مردم به نظام بی‌اعتماد می‌شوند و این بی‌اعتمادی به یاس و ناامیدی منجر خواهد شد.

قهرکردن با صندوق‌ رای حربه دشمن است

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری ایجاد بی‌تفاوتی و خنثی بودن مردم نسبت به انتخابات و نظام سیاسی جامعه را یکی از حربه‌های اصلی دشمن برای دور کردن مردم از پای صندوق‌های رای و کاهش مشارکت اجتماعی دانست و یادآورشد: سهم کاندیداها در شعارهای معقولانه و تعهد به وعده‌ها بسیار مهم است.

هاشمی‌زاده اضافه کرد: نامزدها و کاندیداها سریع‎تر و به دور از شعارزدگی در رابطه با واقعیت‌های امروز جامعه و براساس مصالح جامعه با مردم وارد میدان انتخابات شوند.

وی معتقد است: از طرفی مردم هم باید بپذیرند که قهر کردن با صندوق‌های رای مسیر درستی برای اصلاح کشور نیست، زیرا کاهش مشارکت صدمات زیادی به جامعه به ویژه مردم وارد می‌کند.

این جامعه‌شناس ارتباطات با بیان اینکه انتخاب به عنوان یک قدرت تعیین‌کننده در اختیار جامعه قرارداده شده، توصیه کرد: مردم با شنیدن و گوش دادن به برنامه‌ها و تصمیم‌ها و کلیات سخنان یک نامزدهای انتخاباتی در این دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز به فرد یا افرادی را که برای کشور و آینده این نظام معقول‌تر می‌بینند، رای بدهند.

انتخابات آبروی نظام است؛ مردم در صحنه باشند

یک فعال فرهنگی سیاسی و مدرس دانشگاه در خصوص اهمیت انتخابات و مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ اظهارداشت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی جایگاه خاصی دارد این نظام بدون انتخابات معنا ندارد.

حجت‌الاسلام محمد ذاکری در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: همه ارکان این نظام توسط مردم انتخاب می‌شوند و بدون شک انتخابات در این نظام از یک جایگاه خاصی برخوردار است.

وی انتخابات را آبروی نظام و نشانه مقبولیت این نظام دانست و ادامه داد: انتخابات باید همراه با مشارکت حداکثری و این مشارکت نیز باید در چارچوب رقابت همه گروه‌ها و احزاب باشد.

این مدرس دانشگاه هرمزگان در این رابطه عنوان کرد: در یک مسابقه باید حداکتر دو تیم شرکت‌کننده وجود داشته باشد و برگزاری آن با یک تیم معنایی ندارد در انتخابات نیز مشارکت مردم باید با رقابت تمامی گروه‌ها و افکار همراه باشد درغیر این صورت برگزاری انتخابات نیز معنا ندارد.

فضای جامعه انتخاباتی نیست

حجت‌الاسلام ذاکری گفت: از طرفی انتخابات امتحانی برای حاکمیت است، بنابراین هرچه میزان مشارکت مردم و جریان‌ها و گروه‌ها بیشتر باشد، انتخابات نیز برای نظام و حاکمیت اهمیت پیدا می‌کند.

این فعال سیاسی و فرهنگی در بخش دیگری به واقعیت‌های جامعه و انتظارات مردم در انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و ابرازداشت: امروز با شرایط دشواری مواجه هستیم و با اینکه تا انتخابات زمان زیادی نمانده اما فضای جامعه فضای جامعه انتخاباتی نیست.

حجت‌الاسلام ذاکری دلیل این شرایط را در گرو چند شرط از جمله تحریم‌ها و ضعف دولت عنوان کرد و بیان داشت: تحریم‌ها آن طور که برخی ادعا کردند کاغذپاره نیست و تاثیر خود را بر شرایط اقتصادی جامعه و زندگی روزمره و معیشت مردم به خوبی نشان داده است.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند وجود مشکلات صرفا به ضعف دولت برمی‌گردد، درحالی که مشکلات امروز کشور برآیند عملکرد همه ارکان است، معتقد است: نظام سیاسی حاکم بر کشور مانند یک ماشین است و دولت نیز یکی از چرخ‌های این ماشین است، لذا تخریب دولت تخریب یکی از چرخ‌های اصلی نظام است درحالی که مردم دولت را از حکومت جدا نمی‌دانند، درحالی که همه در درون یک کشتی هستیم و باید همه به هم کمک کنیم.

افزایش مشارکت؛ شاخص بزرگ در اقتدار داخلی و خارجی است

این مدرس دانشگاه در این رابطه به انتخاب اصلح اشاره کرد و بیان داشت: انتخاب اصلح یک امر نسبی است و هرکس بنا به تشخیص و صلاحدید خود از میان تایید شدگان فرد مورد نظر خود را براساس مصالح و منافع و تشخیص خود انتخاب می‌کند.

به گفته ذاکری، وقتی شورای نگهبان افرادی را تایید می‌کند یعنی این افراد شایسته و صالح هستند و وظیفه مردم انتخاب بهترین این افراد است اما این بهترین نمی‌تواند تکلیفی باشد بلکه اشخاص بنا به شاخصه‌های مدنظر خود فرد موردنظر را انتخاب می‌کنند که باید به انتخاب مردم احترام گذاشت.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر وحدت گروه‌ها و احزاب و لزوم دوری از اختلاف، اظهارداشت: باید بدانیم اختلاف نظرها باعث رشد کشور می‌شود، نباید بداخلاقی سیاسی داشته باشیم و به تخریب روی بیاوریم، ما همه در یک کشتی هستیم و وظیفه داریم اعتماد مردم را جلب کنیم و این مردم هستند که باید در صحنه باشند.

حجت‌الاسلام ذاکری با تاکید بر اینکه باید به افکار و رای مردم احترام گذاشت، بیان داشت: باید بتوانیم دوباره اعتماد را به مردم برگردانیم که در این صورت به طور قطع مردم با جان و دل مشارکت حداکثری خواهند داشت و به هر میزان که، مشارکت بیشتر باشد یک نقطه اقتدار داخلی است و در صحنه های خارجی نیز می‌تواند به عنوان یک شاخص بزرگ برای اقتدار کشور تلقی شود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور برگزار می‌شود و سهم مشارکت مردم همانند دوره‌های گذشته از نکات حائز اهمیت به شمار می‌آید و مردم ما نیز همواره با حضور منسجم خود پشتیبان نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند.

در کنار شرایط سخت آثار تحریم‌ها بر شاخص‌های اقتصادی و اثرات اجتماعی آن در کشور و وجود بحران‌های موج چهارم شیوع کرونا که شرایط را سخت‌تر کرده است، شبه‌رسانه‌ها و رسانه‌های بیگانه با سواستفاده از مشکلات موجود در راستای القا ناامیدی در بین مردم با هدف کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات موج‌آفرینی‌های را از ماه‌ها قبل آغاز کرده‌اند.

شاید پربی‌راه نباشد اگر بگوییم درگیر شدن به حجم زیادی از حواشی‌ها و خبرهای منفی و بعضی بی‌توجهی مسوولان برای بهبود رضایتمندی و کاهش آلام مردم، زمانی که درحال گذشتن است و باید در مدت کمتر از ۲ ماه بزرگ‌ترین و بالاترین مسوول سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور را انتخاب کنیم، چه لطماتی به اعتماد مردم و زمینه مشارکت و حضور حداکثری آنان را در انتخابات فراهم می‌کند.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.