روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 23054
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 06 آبان 1400 - 11:18 | | ارسال توسط :

جلای فرهنگ و اقتصاد کیش دستاورد سفر مشاور رییس جمهور

مشاور رییس جمهور در سفری سه روزه به کیش علاوه بر بررسی بسیاری از مشکلات و چالش های این جزیره توسعه متوازن فرهنگی و اقتصادی را اولین گام موثر در رفع موانع و مشکلات از جمله تحقق عدالت اجتماعی دانست و از این ۲ مقوله راهبرد جدیدی برای مدیریت این منطقه آزاد تجاری برنامه ریزی کرد.
جلای فرهنگ و اقتصاد کیش دستاورد سفر مشاور رییس جمهور

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، “تبدیل کیش به الگوی فرهنگی کشور” بر مبنای تاکیدات رهبر معظم انقلاب اولین کلید واژه مطرح شده از سوی سعید محمد مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور بود که در این راستا وجود و رعایت پیوست فرهنگی و اجتماعی در طرح های سرمایه گذاری و اجرایی برای تحقق عدالت اجتماعی و جلوگیری از شکاف های طبقاتی یک الزام شد.

به گفته مهدی حسین زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی سازمان مناطق آزاد تجاری این پیوست ها باید از هنگام ارایه طرح توجیهی و در خواست طرح وجود داشته باشد تا با این نگاه بتوانیم پس از اتمام طرح ها به ارزش های اصیل انقلابی در جزیره کیش و سایر مناطق آزاد تجاری باز گردیم.

توسعه فعالیت های فرهنگی در راستای ارزش های اسلامی و تقویت طرح های موفق گذشته از دیگر محورهایی بود در جریان سفر مشاور رییس جمهوری به منطقه آزاد کیش بر آن تاکید شد به گونه ای که این طرح ها باید به صورتی باشد که جایگاه کیش فرهنگی در جامعه ایرانی اسلامی را اعتلا ببخشد.

جلای فرهنگ و اقتصاد کیش دستاورد سفر مشاور رییس جمهور

“دیپلماسی اقتصادی” حلقه مفقوده

“دیپلماسی اقتصادی” دومین کلیدواژه لازم برای توسعه بود که از سوی محمد برای نقش آفرینی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش، نقش آفرینی این منطقه آزاد در تولید ناخالص ملی، تحقق اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری، کاهش سوء تفاهم های مسوولان ارشد کشور علیه این مناطق بود.

وی در جلسات مختلف رسمی از جمله دیدار با فعالان اقتصادی و شورای اداری با اشاره به دلایل مختلف کاهش مزیت های اقتصادی مناطق آزاد تجاری اظهار داشت: با یک نگاه واقع بینانه متوجه می شویم که در سه دهه گذشته مناطق آزاد تجاری نتوانسته اند به بسیاری از افق های مورد نظر خود برسند و همین مساله موجب بروز برخی نگاه های بدبینانه به آنها شده است.

محمد یادآور شد: هرچند نباید دستاوردهای این مناطق را نادیده بگیریم و معتقد هستم در برخی موارد این نگاه ها غیرمنصفانه است اما با توجه به سهم ناچیز مناطق آزاد تجاری در شاخص های مختلف صادرات و تولید، تولید ناخالص ملی باید در راستای تقویت این سهم ها گام های بیشتری برداشته شود.

وی افزود: این دبیرخانه  درصدد است برای بازگشت مزیت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با همکاری تیم اقتصادی دولت از جمله معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و بانک مرکزی با ارایه راهکارها، چالش ها و مشکلات هماهنگی بین قوه مجریه و مقننه را برای توسعه روز افزون این مناطق افزایش دهیم.

ثبات قوانین، جلوگیری از قوانین خلق الساعه و تسری قوانین سرزمین اصلی به این مناطق در راستای حمایت از سرمایه گذاران، احیای ماده ۶۴  قانون مبنی بر معافیت های مالیاتی و گمرکی، استفاده از تمام ظرفیت قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و اصلاح برخی نقاط ضعف این قانون از جمله اهداف دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برای افزایش هماهنگی بیشتر قوای مقننه و مجریه از سوی محمد اعلام شد.

مشاور رییس جمهور افزود: سرمایه گذاران نیز باید با سرلوحه قرار دادن دیپلماسی اقتصادی بتوانند با جذب سرمایه گذاری های خارجی در مناطق آزاد تجاری به صورت مشارکتی، افزایش صادرات و دور زدن تحریم ها این مناطق را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسانند.

وی گفت: استفاده از فرصت سازمان همکاری های شانگهای و سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، تقویت حضور فعال صادراتی در کشورهای همسایه سهم حداکثری از جذب یک هزار و ۱۸۰ میلیارد دلار کالای وارداتی ۱۵ کشور همسایه گام هایی است که می توان با آن دیپلماسی اقتصادی را محقق کرد.

جلای فرهنگ و اقتصاد کیش دستاورد سفر مشاور رییس جمهور

کیش پیشگام مناطق آزاد در شفافیت

عدالت و جلوگیری از تبعیض ها از جمله درخواست هایی بود که تحقق آن هم از سوی اقشار مختلف مردم و هم از سوی سرمایه گذاران مطرح و در این راستا یک سامانه ای موسوم به شفافیت که توسط سازمان منطقه آزاد کیش طراحی شده بود همزمان با سفر دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی رونمایی شد.

این سامانه که در آدرس اینترنتی shafaf.kish.ir در دسترس همه افراد جامعه بوده و دید واقع‌بینانه‌تر و اشراف دستگاه‌های بیرونی و نظارتی نسبت به منطقه آزاد کیش و مواردی چون گمرک، املاک و فعالیت سرمایه‌گذاران جزیره از دیگر اهداف راه اندازی آن است.

محمد در آیین رونمایی از این طرح، شفافیت یکی از موضوع های اصلی که دغدغه فعالان اقتصادی بحث است اعلام کرد و گفت: سرمایه گذاران با این سامانه می توانند خدماتی که در مناطق آزاد ارایه می شود را به صورت شفاف ملاحظه کنند.

وی خاطر نشان کرد: این سامانه در تمامی مناطق آزاد تجاری  و ویژه اقتصادی راه‌اندازی می شود تا هیچ گونه تصمیم گیری و پشت پرده با  امضاهای طلایی و تصمیم های که باعث سعود و سقوط سرمایه گذاران می شود انجام نشود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با تاکید بر این مهم که فضای اقتصادی باید عادلانه باشد افزود: راه اندازی سامانه سمباد به عنوان پل ارتباطی مردم با اینجانب به صورت مستقیم اقدامی دیگر در راستای ارتقای نظارت ها است که  اقشار مختلف جامعه در مناطق آزاد می توانند نسبت به ارسال مشکلات، پیشنهادات، انتقادات خود به دبیرخانه اقدام کنند.

وی از نبود نظارت کافی بر برخی قرارداد انتقاد کرد گفت: برای این قراردادها که هیچ ‌گونه کنترل و نظارتی بر سرمایه گذار نبود و مسایل حقوقی زیادی را به دنبال داشته است و برای تعیین تکلیف این پروژه های به کمک قوه قضائیه و وزارت اطلاعات نیاز داریم.

جلای فرهنگ و اقتصاد کیش دستاورد سفر مشاور رییس جمهور

توسعه زیرساخت ها

ارتقای زیرساخت های جزیره کیش در حوزه اقتصادی و گردشگری به عنوان یک مطالبه مهم سرمایه گذاران از دیگر محورهایی بود که در سفر سه روزه مشاور رییس جمهوری به جزیره کیش مطرح شد و وی در این راستا گفت: برای اعتلای بخش گردشگری کیش ابتدا باید زیر ساخت های آن توسعه یابد که در راستای تامین آب و برق با توجه به نزدیک میزان مصرف و تولید به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته محمد در این راستا هم اکنون با چند سرمایه گذار برای ایجاد نیروگاه های تولید برق با توان های تولید مختلف توافقاتی حاصل و پیشنهادهایی نیز ارایه شده و در خصوص تولید آب جزیره نیز اقداماتی صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین در راستای توسعه فعالیت های گردشگری از فرصت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به نقع گردشگری کشور به ویژه جزیره کیش استفاده خواهیم کرد و امضای تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه و فدراسیون فوتبال در این راستا انجام شده است.

واگذاری کیش ایر به بخش خصوصی اشتباهی استراتژیک از سوی وی اعلام شد و گفت: در بدو قبول مسوولیت خواستار توقف این واگذاری شده ام چراکه معتقدیم این شرکت به عنوان سیستم حمل و نقل هوایی بازوی توسعه جزیره است.

جلای فرهنگ و اقتصاد کیش دستاورد سفر مشاور رییس جمهور

عدالت اجتماعی

اما سعید محمد اعتقاد داشت با توجه به درخواست های مردمی بسیاری از کیشوندانی که در این مدت با او دیدار کردند احساس یک تبعیض علیه خود داشتند که این موارد در برخی از خدمات اجتماعی از جمله اشتغال و بکارگیری نیروهای بومی، انحصار در صدور مجوز کسب و کارها و حقوق کارگران به ویژه کارکنان بخش خدمات شهری و فضای سبز بود.

وی گفت: در راستای رفع این تبیض ها مقرر شد سازمان منطقه آزاد کیش هنگام صدور مجوز طرح های سرمایه گذاری آنان را موظف کند حین ساخت و پروژه ها و بهره برداری از آنها بخشی از نیروی کار خود را در حیطه کارگری و اداری از بین بومیان جزیره انتخاب کند که در این صورت مشکلات بیکاری این قشر مرتفع می شود.

ارائه خدمات بهداشت و درمان و بیمه خدمات درمانی مردم با هزینه های بالا در کیش از دیگر موارد مطرح شده در سفر دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی بود که وی در این خصوص گفت: این مساله به صورت انحصاری انجام می شود و که رفع این مشکل در دستور کار بوده و در این راستا ارایه خدمات بیمه درمانی به همراه توسعه زیر ساخت ها در دستور کار قرار می گیرد.

وی گفت: برخی از انجمن ها و اتحادیه ها با اعمال برخی سخت گیری های بی مورد صدور مجوز کسب و کارها را انحصاری کرده اند که این مساله علاوه بر ایجاد نارضایتی باعث ایجاد رانت شده به طوریکه بعضا مشاهده می شود برخی مجوزها تا چند صد میلیون به فروش برسد که رفع این انحصار در دستور کار سازمان منطقه آزاد با استفاده از بازوی نظارتی خواهد بود.

محمد در خصوص ارائه خدمات شایسته به جامعه کارگری کیش، یادآور شد: باید جامعه کارگری کیش باید خدمات اجتماعی برابری برخودار شوند و در این راستان اصلاح قرارداد کاری، نظارت بیشتر بر پیمانکاران و در نهایت افزایش قدرت  خرید آنان باید از سوی شرکت عمران، آب و خدمات به صورت ویژه دنبال شود.

تامین مسکن کیشوندان و قشر متوسط به پایین دیگر دغدغه هایی بود که بارها در دیدارهای مردمی با سعید محمد مطرح شد که وی در این ارتباط گفت: پیگیری اجرای طرح مسکن ارزان برای کارکنان نهادهای دولتی، حاکمیتی و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در ۳۵ هکتار و مسکن خانه اولی های بومیان در هشت هکتار از جمله سیاست های اعمال شده برای بازگشت کیش به جایگاه واقعی خود است.

محمد با بیان این که باید صیادی و کسب و کارهای حلال رونق پیدا کند و در راستای تامین بنزین با نرخ دولتی بر ارائه خدمات در اسکله صیادی نظارت دقیق شود، افزود: صیادان باید بدون واسطه صیدهای خود را به مشتریان عرضه کنند تا رضایت صیاد و مشتری جلب شود.

وی در انتها گفت: تمامی مصوبات سفر باید در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش و واحدهای تابعه قرار بگیرد و در سفر آینده برای پاسخ گویی به مردم انتظار دارم گزارش کارهای انجام شده را دریافت به کیشوندان ارایه کنم.

محمد برای حضور سه روزه در رویداد نمایشگاهی و همایشی آیفیکس ۲۰۲۱، بازدید از طرح های عمرانی، دیدار با  با سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی، استاندار هرمزگان، ائمه جمعه و فرمانده سپاه ناحیه مقاومت و اقشار مختلف مردم از دوشنبه سوم تا چهارشنبه پنجم آبان به کیش سفر کرده بود.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.