روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 6087
  پرینتخانه » استان تاریخ انتشار : 28 مرداد 1399 - 13:23 | | ارسال توسط :
جنگل حرا

درختان حرا جان دوباره می‌گیرند؟

جنگل‌ حرا در قشم با انبوهی از شگفت‌انگیزترین درختان طبیعی که ریشه در آب دریا دارند ماه‌های اخیر باه علت عوارض ناشی از لوله‌گذاری‌ قاچاقچیان سوخت و همینطور صید غیرمجاز دچار آسیب‌های جدی شده است.
درختان حرا جان دوباره می‌گیرند؟

جنگل‌ حرا در قشم با انبوهی از شگفت‌انگیزترین درختان طبیعی که ریشه در آب دریا دارند ماه‌های اخیر باه علت عوارض ناشی از لوله‌گذاری‌ قاچاقچیان سوخت و همینطور صید غیرمجاز دچار آسیب‌های جدی شده است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درختان حرا اکوسیستمی ماندآبی از اجتماعات ساحلی هستند که مانگرو نیز به آنها اطلاق می‌شود و در هنگام مد، تنها تاج درختان بالاتر از آب شور دریا دیده می‌شود.

این نوع خاص از پوشش گیاهی در آب شور دریا رشد و نمو می‌کند و در فصل بهار گل می‌دهد که در لابه‌لای این درختان می‌توان از عسل‌های طبیعی نیز بهره گرفت.

از شگفتی این درختان به هنگام پایین رفتن آب (جزر) پیداشدن درختان سرسبز و به هنگام بالا آمدن آب(مد) پنهان‌شدن درختان است؛ در جزر و مد که بر اثر نیروی گرانش ماه بر زمین و چرخش ماه و زمین به وجود می‌آید، تعادل نیروی گرانش ماه و زمین نیازمند چرخش ماه است. جنگل‌های حرا روی خاک‌های لجنی ناشی از رسوب حاصل از فرسایش سواحل رشد می‌کند و با جزر و مد آب در دریا شناور می‌شود.

اروپائیان این گیاه اسطوره‌ای را که می‌گویند از اشک چشم آدم روییده است به پاس خدمات ابوعلی سینا پزشک نامدار ایرانی که از درخت حرا دارو استخراج کرد، اوسینا می‌نامند.

جمع‌آوری بذر نهال درختان حرا برای کاشت و توسعه آن‌ها

همه‌ساله مردم ساحل‌نشین قشم، بندرخمیر، سیریک، جاسک، کولغان بندرعباس، بندرلنگه و میناب با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، بذر درختان حرا را برداشت و نهال تولید می‌کنند و جمع آوری بذر برای تولید نهال حرا در مرداد ماه شروع می‌شود و تا اوایل مهر ادامه دارد.

در شرق هرمزگان و خور آذینی که در انتهای دلتای میناب و سیریک قرار دارد نیز جنگل‌های حرا با اندک تفاوتی از جنگل‌های حرا مرکزی هرمزگان هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

نهال‌ها پس از رشد تا ارتفاع ۲۰ تا سی سانتی‌متری برای کاشت به سواحل، دهانه رودخانه‌ها و محل جزر و مد دریا منتقل می‌شوند.

صید غیرمجاز و لوله‌گذاری قاچاق سوخت موجب تغییرات اکوسیستمی درختان حرا شده است

محمود غلامی عضو شوراء شهر تیاب میناب اظهار کرد: مدت‌هاست تعداد انبوهی از اصله‌های درخت حرا خشک شده و دلیل آن، لوله‌گذاری سوخت قاچاق در روستاهای اطراف و صید غیرمجاز در اطراف تالاب باعث شده که تغییراتی در اکوسیستم ایجاد و ساز و کار آن را بهم بزند و این موضوع را از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب پیگیری کردیم.

 خسرو بهرام‌نژاد رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب نیز بیان کرد: درختان حرا از زیبایی خاصی برخوردار هستند، متفاوت از درختان دیگر که بین آب و خشکی زیستگاه دارند می‌تواند قابل توجه باشد و از آن جا که استان هرمزگان هفتاد درصد جنگل‌های حرا را به خود اختصاص داده است، نشان می‌دهد این استان طبیعت بی‌نظیر و نادر از جنگل‌های حرا را به خود اختصاص داده است.

مردم هرساله اصله‌های نهال حرا را کشت می‌کنند

مرتضی حسینی شهورای فرمانده یگان حافظت منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به خشک‌شدن ناگهانی تعدادی اصله این درخت گفت: از ۶ماه قبل خشک‌شدن درخت‌های جنگل حرا شروع شد و همینطور در حال گسترش است.

وی افزود: گونه‌ای انگل در درختان مشاهده شده که شناسایی آن مقداری دشوار و زمان‌بر است.

حسینی اظهار کرد: یکی از دلایل خشک‌شدن ناگهانی جنگل‌های حرا، لوله گذاری (مشک) قاچاق گازوییل و همینطور صید غیرمجاز در اطراف تالاب است.

وی خاطرنشان کرد: همه‌ساله در مردادماه مردم به‌صورت داوطلبانه، اصله‌های نهال حرا را برداشت و در دی تا اسفند مرحله کشت داخل تالاب تیاب، کولاهی، بنذرک و کریان را انجام می‌دهند.

 سهم ۲۱ هزار هکتاری هرمزگان از 30هزار هکتار جنگل حرا در کشور

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان به بیشترین منطقه حرا در استان اشاره کرد و گفت: سی هزار جنگل مانگرو در کشور وجود دارد که بیست یک هزار هکتار از آن در استان هرمزگان وجود دارد و از این میان بیشترین وسعت جنگل حرا مربوط به شمال جزیره قشم است.

بهرام‌نژاد با اشاره به مخاطرات و تهدیدکننده‌های انسانی و طبیعی جنگل‌های حرا افزود: آلودگی‌های ناشی از فاضلاب و قاچاق سوخت، توسعه فزاینده صنعت پرورش میگو، صید غیرمجاز، گردشگری بدون برنامه‌ریزی و همچنین ورود موش‌های سیاه از طریق تخلیه آب کشتی‌های باقی‌مانده مواد نفتی، جنگل‌های حرا را تهدید می‌کند.

خشکسالی‌های اخیر و انگل‌ها؛ عوامل خشک‌شدن درختان حرا

وی ادامه داد: حمله آفات و پاتوژن‌های بیماری‌زای درختان حرا، خشکسالی و عدم ورود آب شیرین باران از جمله تهدیدات طبیعی برای درختان حرا به‌شمار می‌رود.

وی افزود: جمع‌آوری بذر درختان حرا و کاشت نهال‌های حرا و حمایت و کمک‌های مردم در جمع آوری و کاشت نهال‌های حرا باعث گسترش این اکوسیستم جنگلی کم‌نظیر می‌شود و اگر همه مردم در حفاظت از این درختان احساس مسئولیت داشته باشند می‌توانند نقش مهمی در پایداری آن‌ها ایفا کنند.

بهرام‌نژاد خاطرنشان کرد: وظیفه همه اقشار جامعه این است که بیشتر در حفاظت این زیبایی خدادادی کوشا باشند و بدانند که حفظ درختان و محیط زیست می‌تواند نقش مهمی در فرآیند توسعه کشور داشته باشد.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : شبکه اطلاع رسانی راه دانا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.