روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 33136
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 08 مرداد 1401 - 9:42 | | ارسال توسط :

 سعید محمد خبرداد: مناطق آزاد الگوی اقتصاد بدون نفت در کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، سعید محمد در آیین رونمایی از طرح ساماندهی سواحل جزیره کیش که شامگاه چهارشنبه در سالن رازی مرکز همایش های کیش برگزار شد با تاکید بر اینکه تلاش کرده ایم در مناطق آزاد کشور نظم و انضباط برای شکوفایی اقتصاد سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد از تدوین سندی […]

 سعید محمد خبرداد: مناطق آزاد الگوی اقتصاد بدون نفت در کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فیدار آریا، سعید محمد در آیین رونمایی از طرح ساماندهی سواحل جزیره کیش که شامگاه چهارشنبه در سالن رازی مرکز همایش های کیش برگزار شد با تاکید بر اینکه تلاش کرده ایم در مناطق آزاد کشور نظم و انضباط برای شکوفایی اقتصاد سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد از تدوین سندی با عنوان راهبردهای مناطق آزاد کشور خبرداد.

وی با اشاره به اینکه این سند راهبری آماده و به مناطق آزاد ابلاغ شده است افزود: این برنامه به صورت زمان بندی شده کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با تعریف شاخص های کمی برای هر منطقه تدوین شده است.

مشاور رئیس جمهور افزود: با این سند امروز روسای هر منطقه به خوبی از اینکه در چه مسیری باید به حرکت ادامه دهند و دبیرخانه چه خواسته ای از آنان دارد به خوبی واقف هستند.

وی با بیان اینکه راهبرد تعریف شده برای منطقه آزاد کیش، گردشگری و ارائه خدمات پولی ومالی، بانک و بیمه است تاکید کرد: گردشگری دارای شقوق مختلفی است که شاخص بندی و به مسئولان منطقه ابلاغ شده و دریافت گزارش ها نیز به صورت دوره ای انجام می شود.

محمد تصریح کرد: اینکه همه مناطق آزاد کشور در تمامی حوزه ها فعالیت کنند رویکرد درستی نیست.

وی با تاکید بر شتاب گیری و تسریع در روند انجام ارائه خدمات پولی، مالی، بانک و بیمه در جزیره کیش به ایجاد بورس بین الملل و بانک های آفشور در کیش براساس گفته های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: تمامی این موارد در راستای تسهیل تجارت در کیش اجرایی می شود

دبیرشورایعالی مناطق آزاد با اشاره به موضوع جدیدی که در خصوص معافیتهای مالیاتی در مناطق آزاد و کاهش آن به ۵ سال از ابتدای فعالیت در این مناطق در حال پیگیری از سوی برخی افراد است تصریح کرد: ما به دنبال احیای مشوق ها و معافیت های مالیاتی هستیم که در قانون برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده و به مرور کمرنگ شده است، درحالیکه برخی در وزارت اقتصاد در حال  تصمیم گیری برای کاهش این معافیت ها هستند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه به دنبال بازگشت اقتدار به مناطق آزاد هستیم تا براساس ماده ۶۵  انتخاب روسای نهادها و ارگان های مستقر در مناطق آزاد توسط رئیس منطقه انجام شود.

محمد با تاکید بر اینکه در کشورهای همسایه شاهد این هستیم که مشوق های و معافیت های مالیاتی حتی تا ۵۰ سال برای جذب سرمایه گذاران قرار دارد ادامه داد: بسیاری از همسایه ها با این معافیت ها و مشوق ها حتی سرمایه گذاران ایرانی را به سوی خود جذب می کنند.

وی فعالیت های اقتصادی موفق در مناطق آزاد بدون تکیه بر نفت را یک الگوی مهم برای کشور عنوان کرد و افزود: در مناطق آزاد بدون استفاده از ردیف بودجه های دولتی و تنها با تکیه بر فعالیت های بخش خصوصی شاهد شکوفایی و رونق هستیم واین آرزوی هر نظام اقتصادی است که بدون تکیه بر نفت اقتصاد خود را شکوفا کند که در مناطق آزاد به ویژه کیش شاهد این اتفاق هستیم و باید این الگو به تمام کشور تسری داده شود.

محمد با اشاره به اینکه درسال جاری برای نخستین بار در سه دهه گذشته شاهد توازن تراز تجاری در مناطق آزاد کشور هستیم افزود: در مناطق ویژه اقتصادی همواره تراز تجاری بوده ولی مناطق آزاد برای اولین بار است که تراز تجاری در صادرات و واردات در مناطق آزاد برابر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سه ماهه اول سال جاری حدود یک میلیارد و یکصد میلیون دلار صادرات و به همین میزان واردات در مناطق آزاد انجام شده که عمده واردات مواد اولیه مورد واحدهای تولیدی و مواد مصرفی ضروری بوده است. تاکید کرد:  حرکت خوبی در راستای اقتصاد بدون نفت انجام شده است.

مشاور رئیس جمهور به ۳۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در سال گذشته و ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری تحقق یافته در سه ماهه نخست سال جاری اشاره کرد وافزود: جلساتی در وزارت اقتصادی برای کمرنگ شدن مشوق و معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد از ۲۰ سال به ۵ سال بدون حضور دبیرخانه در حال انجام است و این تصمیمات اشتباه ناشی از عدم آگاهی است که تلاش می کنیم متوقف شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر بهره گیری از سواحل کشور و اهمیت دریا در اشتغال زایی دریا محور در کشور اظهار کرد: ۲۰ درصد جمعیت دنیا در کنار سواحل زندگی می کنند و ۱۰ درصد در جزایر و حدود ۶۰ درصد شهرهای جهان در نزدیکی سواحل ساخته شده است.

محمد ادامه داد: ظرفیت های بسیاری در دریا و سواحل وجود دارد که مغفول مانده است.

توجه به پیوست های فرهنگی و اجتماعی به ویژه زیست محیطی در طراحی های صورت گرفته ازنکات مهمی است که دبیر شورایعالی مناطق آزاد به آن اشاره کرد و افزود: هر توسعه فرهنگی باید این پیوست ها را داشته باشد و نباید از آن ها غفلت کرد.

وی تعریف بسته های سرمایه گذاری را از موارد مهمی برشمرد که در این راستا بیش از ۱۶۰ فرصت سرمایه گذاری در سامانه دبیرخانه مناطق آزاد بارگذاری و آماده ارائه به سرمایه گذاران است.

محمد همچنین با تاکید بر بازگرداندن شرکت هواپیمایی کیش به منطقه آزاد و رهاسازی آن از بند خصوصی سازی در راستای توسعه و رونق گردشگری کیش به ایجاد زمینه افزایش پروازها در مسیر کیش اشاره و خاطرنشان کرد: ۲۲ رویداد و بسته تشویقی ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای کیش طراحی شده است که زمینه ساز افزایش گردشگران در جزیره کیش خواهد بود. طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش با تاکید بر سه محور توسعه ای گردشگری، اجتماعی و اقتصادی در مقیاس ۸۰۰ هتکار به طول ۴۳ کیلومتر و به عمق ۲۰۰ مر در نوار ساحلی جزیره کیش طراحی با هدف الگوهای معماری شهرسازی، بازتعریف دستورالعمل ها برای ضوابط طرح، شناسایی پهنه های تاثیر گذار، توجه به بومیان و ساکنان و اقتصاد دریا طراحی شده است.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.