روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 1 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 2643
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 20 خرداد 1399 - 10:46 | | ارسال توسط :
رئیس اداره امور زنان کیش تاکید کرد:

صنایع دستی، بومی و هنرهای سنتی از افتخارات هر کشوری است

رئیس اداره امور زنان کیش گفت: مجموعه هنرهای بومی، سنتی و اصیل کشور، نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام ایرانی است.
صنایع دستی، بومی و هنرهای سنتی از افتخارات هر کشوری است

رئیس اداره امور زنان کیش گفت: مجموعه هنرهای بومی، سنتی و اصیل کشور، نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام ایرانی است.

شاید در میان تقویم روزهایی باشند که خیلی به آنها توجه نکنیم و به راحتی از کنار آنها بگذریم اما اگر تقویم رومیزی خود را باز کنید و نگاهی به نوشته هایش بیاندازید، می فهمید که امروز روزی برای ارج نهادن به آثار هنری است که بازگو کننده روح ملت ها و اقوام است.

امروز، ۲۰ خرداد، روز جهانی صنایع دستی است؛ روزی متعلق به دنیای پر نقش و نگار دست بافته‌ها و جلوه‌هایی که عاشقانه خلق شده‌اند و ارزش آنها به حدی است که نمی‌توان قیمتی را برای شان متصور شد. می‌توان در ذره ذره آنها عشق را لمس کرد و قصه دل خالقش را خواند. رنگ‌ها و نقش‌هایی که انگار لب به سخن می‌گشایند و داستانی شنیدنی را روایت می‌کنند؛ کافیست گوش جان داشته باشی و به این روایت دل بسپاری.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، خبرنگار ما در خصوص فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی گفتگویی اختصاصی با رئیس اداره امور زنان کیش انجام داده است که مشروح آن در زیر آمده است.

در این گفتگوی صمیمانه، عالمه خسروی با بیان این موضوع که یکی از افتخارات هر کشوری صنایع دستی، بومی و هنرهای سنتی آن است اظهار کرد: مجموعه هنرهای بومی، سنتی و اصیل هر کشوری ریشه‌های عمیق و استواری در اعتقادات، آداب و رسوم و فرهنگ معنوی یک جامعه داشته و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام ایرانی است.

وی افزود: در جزیره کیش به دلیل وجود اقوام مختلف ایرانی، شاهد تولید و شکل‌گیری نمونه‌های جذاب و بسیار زیبایی از صنایع دستی هستیم.

وی در خصوص نقش زنان در ماندگاری، توسعه و رونق رشته‌های صنایع دستی تصریح کرد: نقش زنان در کل کشور و مخصوصاً منطقه آزاد کیش در این رابطه بسیار قابل توجه و قابل تحسین بوده و بانوان تاثیر گذاری در حوزه صنایع دستی داریم که باسلیقه و ظرافت خاصی مشغول فعالیت هستند و توانسته‌اند با استفاده از این هنر در زمینه کارآفرینی و ایجاد خلاقیت و نوآوری هم وارد شوند که منجر به ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال زنان و همچنین افزایش تولید صنایع دستی شده است که این خود باعث رونق بخشیدن به بخش اقتصاد می‌شود.

خسروی در ادامه بیان کرد: صنایع دستی علاوه بر ارزش‌های معنوی و مفاهیم عمیق فرهنگی و هنری یک ظرفیت منحصر به فرد اقتصادی و کارکردهای اجتماعی نیز دارد که نوع نگاه ما، هنرمندان فعال در این عرصه و متولیان امر به این ظرفیت، فرصت و تلاش و دقت آن‌ها در به فعلیت رساندن آن می‌تواندعلاوه بر تولید ثروت یک دامنه وسیع از کارآفرینی و نوآفرینی را نیز در جامعه بوجود آورد.

رئیس اداره امور زنان کیش تاکید کرد: کارآفرینی در حوزه صنایع دستی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای ایجاد اشتغال در میان بانوان و درآمدزایی است که در کنار کارآفرینی در این حوزه و مشاغل خانگی خواهند داشت؛ از سویی باعث آرامش خاطر برای زنانی است که به عنوان کمک خرج در زندگی نقشی را ایفا کنند و بخشی از بار اقتصادی خانواده را به دوش بگیرند و هم اینکه فعالیت در زمینه هنر و کار کردن با طرح‌ها و رنگ‌ها به دلیل ظرافتی که در آن وجود دارد باعث آرامش روحی و روانی برای بانوان می شود و در صورتی‌که زنان یک جامعه از سلامت روانی مناسبی برخوردار باشند تک تک آن‌ها به سبب نقش مادری و همسری که دارا هستند این سلامت روانی را به خانه انتقال خواهند داد و ما خانواده‌های سالم و به تبع آن جامعه سالم‌تری را خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: با توجه به فعالیت جمع قابل توجهی از زنان منطقه آزاد کیش در زمینه هنرهای دستی اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش با اتخاذ سیاست‌های مناسب سعی خود را بر آن داشته که با یک برنا‌مه‌ریزی اصولی و توجه کاربردی بستر مناسبی را برای بهبود کیفیت تولیدات و تقویت بازارفروش صنایع دستی زنان جزیره کیش به عنوان بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال توسط زنان کارآفرین به وجود آورد و در همین راستا و به بهانه هفته صنایع دستی در گام نخست، هنرهای دستی تعدادی از بانوان هنرمند منطقه آزاد کیش را معرفی کرده است.

خسروی با بیان اینکه زنان کیش دست سازه‌هایی را خلق کرده‌اند که خاص فرهنگ و تمدن ایرانی و سرزمین مادری آ‌ن‌ها است تاکید کرد: این تولیدات در انتقال این هنر ارزشمند از نسلی به نسل دیگر و پایدار ماندن آن نیز نقش اساسی دارند.

وی همچنین گفت: زنان ایرانی در طراحی و تولید صنایع دستی بسیار تاثیرگذار هستند و آمارها حاکی از آن است که بیش از نیمی از تولیدکنندگان محصولات و صنایع دستی کشور را زنان تشکیل می‌دهند و در این حوزه فعالیت بسیار چشمگیری دارند اگرچه جایگاه آن‌ها کماکان به درستی نمایان نشده و متاسفانه به عنوان نیروهای کار نامرئی در حوزه صنایع دستی به شمار می‌روند.

عالمه خسروی در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا در برنامه‌های مربوط به صنایع دستی در جزیره کیش نیز عنوان کرد: در حوزه اداره امور زنان با توجه به شیوع بیماری کووید-۱۹ و عدم امکان برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همایش‌ها به صورت حضوری به مناسبت صنایع دستی اولین کارگاه آموزشی کارآفرینی را به صورت آنلاین در صفحه اینستاگرام امور زنان به منظور ایجاد انگیزه بیشتر برای هنرمندان در عرصه کار آفرینی و با حضور دوتن از کارآفرینان برتر کشوری در حوزه صنایع دستی ( مینا و نیلوفر جوان) در روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه برگزار خواهیم کرد.

وی در مورد مباحث این کارگاه آموزشی آنلاین عنوان کرد: خواهران جوان در خصوص چگونگی تبدیل هنر خود به کارآفرینی در حوزه صنایع دستی و در رابطه با این که چگونه زنان بتوانند صنایع دستی را با فرهنگ تحول هماهنگ و سازگار نمایند و با ایجاد نوآوری و خلاقیت صنایع دستی را به روز نمایند بحث و بررسی خواهند کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی بانوان جزیره کیش اعلام کرد: این نمایشگاه از ۲۰ خرداد ماه تا ۲۴ خرداد درمحل ساختمان مجاور تالار شهر با هدف معرفی توانمندی‌های زنان در این عرصه و ارائه یک فرصت برای فروش محصولات تولیدی بانوان دایر خواهد بود.

شهناز انصاری فعال و کارآفرین صنایع دستی که ۳۰ سال در زمینه صنایع دستی، هنری و آموزش در جزیره کیش فعالیت داشته است در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در ابتدا که صنایع دستی در جزیره کیش به فروش نمی‌رفت در امور زنان مشغول به آموزش هنر و صنایع دستی شدم و پس از رونق گرفتن این هنر در جزیره، این امکان که بتوانیم محصولات خود را به فروش برسانیم مهیا شد. اما متاسفانه حمایت‌های لازم از سوی هیچ ارگان یا سازمانی از این بخش صورت نپذیرفت.

وی افزود: با توجه به تلاش‌های فراوانی که در این زمینه انجام دادم متاسفانه جز مشکلات در این صنعت چیز دیگری کسب نکردم.

صنایع دستیوی با اشاره به اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا در این مدت متاسفانه حرفه این کارآفرینان در کیش نیز که بعضاً سرپرست خانواده هستند تحت تاثیر قرار گرفت خاطر نشان کرد: امیدواریم که در این زمینه مدیران و مسئولان با دقت نظر بیشتری عمل کنندتا زنان فعال و آسیب دیده ناشی از کرونا در جزیره کیش نیز بتوانند همانند گذشته هنرها و صنایع خود را به فروش برسانند.

نویسنده : فاطمه یاقوتی | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.