روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 8626
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 22 مهر 1399 - 7:00 | | ارسال توسط :
دردیدار مسئولان اداره استاندارد کیش با امام جمعه کیش تاکید شد؛

ضرورت نگاه سختگیرانه به رعایت دستورالعمل ها و ضوابط استانداردسازی

امام جمعه کیش با اشاره به اهمیت توجه به اصول و ضوابط استاندارد سازی در دین مبین اسلام، بر تدوین واجرای شیوه نامه های استاندارد با بالاترین اصول وضوابط جهانی تاکید کرد.
ضرورت نگاه سختگیرانه به رعایت دستورالعمل ها و ضوابط استانداردسازی

امام جمعه کیش با اشاره به اهمیت توجه به اصول و ضوابط استاندارد سازی در دین مبین اسلام، بر تدوین واجرای شیوه نامه های استاندارد با بالاترین اصول وضوابط جهانی تاکید کرد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، حجت الاسلام حسن زاده در دیدار با کارکنان اداره استاندارد کیش که باحضور علی مقدس زاده ، معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش در دفترنهاد امام جمعه کیش برگزار شد با اشاره به توجه به دوره جوانی به عنوان یک موهبت الهی اظهار کرد: جوانی نعمت بسیار بزرگی است که باید همه قدر آن را بدانیم.

وی افزود: جوانی دوره ای است که به سرعت در گذر است و چشم بر هم زدنی تمام می شود و باید در این دوره از جسم وجان خود که نعمت های الهی است به خوبی مراقبت کنیم و از فرصت های موجود به قدر کافی بهره ببریم زیرا تمامی تلاش های مفید جسمی و ذهنی انسان در این دوره صورت می پذیرد.

امام جمعه کیش با بیان روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) در سفارش به ابوذر افزود: در این روایت پیامبر اکرم(ص) به ابوذر می فرماید که قدر ۵ چیز را قبل از ۵ چیزدیگر بدان، جوانی قبل از پیری، سلامت قبل از بیماری، بی نیازی و غنی قبل از فقر، آسودگی قبل از گرفتاری و زندگی قبل از پایان آن و مرگ.

وی با اشاره به اینکه اسلام دین استاندارد است افزود: دین اسلام به اندازه ای به انجام کارها به درستی تاکید کرده است که باید روزتولد اسلام را روز استاندارد نامگذاری می کردند.

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه استاندارد یعنی محکم کاری، توجه به مردم ورعایت همه جانبه حقوق مصرف کنندگان تصریح کرد: توجه به مصالح ساختمانی وحوزه ساخت و ساز یکی از مهمترین حوزه هایی است که باید اصول استاندارد در آن رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه مواد و مصالح ساختمانی که به کیش وارد می شود از نظر کیفیت مورد بررسی قرار گیرد افزود: در کیش باید توجه به استانداردها به خصوص در حوزه مصالح ساختمانی دو چندان باشد.

امام جمعه کیش با تصریح بر تدوین اصول استانداردها توسط اداره استاندارد ومسئولان مربوطه در حوزه های مربوط به سلامت مردم به ویژه محصولات سلامت محور ومصالح ساختمانی افزود: در کشورو همچنین در جزیره کیش هر محصولی که تولید و وارد می شود باید از مهمترین و بالاترین واحدهای استاندارد برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه باید استانداردهای تدوین شده به حدی سختگیرانه باشد که در صورت صادر کردن تولیدات به کشورهای اروپایی نیز تولیدات ایرانی بتوانند به سهولت استانداردهای اروپایی را دریافت کنند.

حجت اسلام حسن زاده بر تدوین اصول و شیوه نامه های استاندارد تاکید کرد و افزود: اگر در بخش هایی استاندارد های لازم را نداریم باید استانداردهای بین المللی را بومی سازی کرده و بر اجرای استانداردها به طور کامل و با سختگیری نظارت شود تا خدایی نکرده مردم متضرر نشوند.

وی بر استاندارد سازی آسانسورها نیز تصریح کرد و افزود: خروجی استاندارد با جان و سلامت مردم ارتباط دارد و نهایت تلاش برای صیانت از حق مردم در حوزه استاندارد صورت گیرد.

استاندارد سازی باید در تمام شئون زندگی انسان صورت بگیرد

علی مقدس زاده، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با تاکید بر اینکه استاندارد باید در تمام شئون زندگی انسان دیده شود اظهار کرد: اسلام دین استاندارد است و باید در تمام شئون زندگی اعم از گفتار و رفتاردیده شود مانند زمانی که در مورد احسان به والدین سخن می گوید یعنی نوع استاندارد رفتار با والدین را گوشزد می کند.

وی با بیان اینکه در حوزه استاندارد خروجی فعالیت سازمانی همکاران با جان و سلامت انسان مرتبط است به همین دلیل نهایت تلاش خود را انجام می دهند. افزود: استاندارد از حق عموم مردم صیانت می کند در نتیجه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی  با اشاره به اینکه یکی از شرکت های طرف قرار داد با اداره استاندارد کیش از شرکت های مرجع است که نتایج آزمایش های آن در دنیا معتبر شناخته می شود تاکید کرد: همانگونه که در حوزه های ترافیک وفضای سبز کیش از استانداردهای کشور متفاوت و در سطح بالاتری قرار دارد در دیگر حوزه ها نیز تلاش می شود تا استاندارد سازی متناسب به استانداردهای جزیره کیش صورت بپذیرد.

بی توجهی به استاندارد سازی آسانسور ها حتی در بخش های دولتی 

سعید صومعه، رئیس اداره استاندارد کیش نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد اداره استاندارد کیش گفت: ۱۴ اکتبر مطابق با ۲۳ مهر ماه به دلیل اهمیت توجه به استاندارد سازی در تقویم جهانی به نام روز جهانی استاندارد نامگذاری شده است.

وی با اشاره به تاثیر استاندارد سازی در اقتصاد کشورها و نگرش به سبک زندگی جوامع افزود: به همین منظوردر کشورما نیز برنامه هایی در راستای فرهنگ سازی استاندارد و توجه به این امرمهم در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره استاندارد کیش با تاکید بر اینک فرهنگ مقدمه استاندارد سازی است افزود: برای موفقیت در هر کار نیاز به ایجاد زمینه ها و بستر سازی فرهنگی در آن حوزه ضرورت انکارناپذیری است .

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر تقویت مراکز استاندارد سازی به عنوان راهی برای رهایی از گرفتاری های موجود تاکید داشته اند افزود: در جزیره کیش دو بخش مهم سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی غذا و دارو بخش های مهمی از اختیارات این حوزه را به اداره استاندارد کیش تفویض کرده اند.

صومعه با ارائه آمار عملکرد یکساله اداره استاندارد و نظارت بر ضوابط بهداشت انسانی کیش تشریح کرد: در واحد نظارت بر اجرای استاندارد؛ تعداد بازرسی بعمل آمده از واحدهای تولیدی و خدماتی ۱۶۰ مورد، تعداد نمونه برداری از واحدهای تولیدی و خدماتی ۷۵ مورد، صدور گواهی ایمنی و عملکرد آسانسور ۱۳۹ مورد، بازرسی ادواری هتل ها۴۰ مورد، نمونه برداری محصولات سلامتمحور از سطح عرضه ۲۰۹ مورد، نمونهبرداری از مصالح ساختمانی مورد مصرف درجزیره کیش ۶۴ مورد بوده است.

وی افزود: در واحد صادرات و واردات؛ صدور گواهی انطباق(COC) 70 مورد، پرونده وارداتی محصولات سلامت محور به جزیره ۱۵۵ مورد، و نمونه برداری از محصولات وارداتی سلامت محور ۳۶۷ مورد انجام شده است.

این مقام مسئول در اداره استاندارد کیش فعالیتهای انجام شده اداره استاندارد در واحد آموزش و ترویج فرهنگ استاندارد سازی در کیش را ۷۹۷ نفر ساعت، دوره آموزش فنی و تخصصی برای مدیران کنترل کیفیت، ۲۲۷۶ نفر ساعت دوره آموزش ترویج فرهنگ استاندارد برای دانش آموزان، ۴۵۱ نفرساعت دوره آموزش ترویج فرهنگ استاندارد برای مهدهای کودک،۶۰ نفر ساعت دوره آموزش HSE مختص پرسنل هتل ها( هتل صدف و هتل مریم)، و ۸۶ نفر ساعت دوره های آموززشیو همایش ها توسط کارشناسان اداره استاندارد اعلام کرد.

وی ادغام وظایف اداره نظارت بر ضوابط بهداشت انسانی و اداره استاندارد کیش در سال ۹۸ را یکی از اقدامات مهم در این حوزه برشمرد که از موازی کاری و بورکراسی های اداری بیهوده جلوگیری کرده و افزود: از دیگر اقدامات مهم در سال ۹۸ انعقاد تفاهم نامه با اداره ملی استاندارد است که دامنه های اختیارات اداره استاندارد کیش را در سطح یک اداره کل استانی افزایش داده است.

صومعه همچنین به انعقاد تفاهمنامه دیگری با سازمان غذا و دارو اشاره کرد که یکی از مفاد آن احداث شهرک بهداشت و درمان با رویکرد تولید دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، آرایشی و بهداشتی است وافزود: اجرای کنترل کیفیت محصولات سلامت محور در سطح عرضه، تدوین شیوه نامه نظارت بر انبارهای نگهداری محصولات سلامت محور پیش از رسیدن به دست مصرف کننده، حمایت از واحدهای تولیدی، دریافت تفویض اختیار برای ارائه پروانه فعالیت در حوزه آرایشی وبهداشتی، کنترل کیفیت محصولات و مصالح ساختمانی تولید شده در کیش ووارد شده به کیش، کنترلو نظارت بر نازل های جایگاه های عرضه سوخت با هماهنگی شرکت ملی پالایش فرآورده های نفتی، استاندارد سازی مراکز خدمات گردشگری، بازرسی ادواری آسانسورها، بازرسی مخازن تحت فشار مراکز اقامتی و پذیرایی، تدوین ۳ استاندارد با محوریت جزیره کیش، و آماده سازی پیش نویس ۱۲ استاندارد در حوزه بهداشتی و آرایشی در سطح ملی، کالیبراسیون باسکول های با تناژبالا در واحدهای تولیدی و بندرگاه با هدف جلوگیری از تضییع حقوق مصرف کنندگان و فروشندگان، همکاری با مرکز توسعه سلامت در تهیه تجهیزات وکنترل کیفیت محصولات ضد عفونی کننده به ویژه محصولات ورودی به جزیره کیش که بیش از ۵۲ درصد آنها غیراستاندارد تشخیص داده شده و اجازه توزیع در سطح شهر نیافتند از دیگر فعالیت های اداره استاندارد جزیره کیش طی یک ساله گذشته است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید ماسک د رجزیره کیش که توانسته است بخشی از نیااز استان هرمزگان را در این حوزه تامین کند توضیح داد: در حال حاضر این واحد تولیدی روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار عدد ماسک تولید می کند وزمینه کار برای صنعتگر و تولید کننده را ایجاد کرده است.

رئیس اداره استاندارد کیش همچنین در حوزه استاندارد سازی آسانسورهای جزیره کیش نیز به خبرنگار ما توضیح داد: با توجه به اهمیت استاندارد سازی این بخش که با جان مردم سروکار دارد باید فرهنگ سازی بالایی صورت پذیرد.

وی افزود: متاسفانه با وجود همکاری بالا در بخش گردشگری، در بخش های خصوصی کمتر شاهد همکاری در این حوزه هستیم وحتی در بخش های دولتی نیز عزمی برای این کار دیده نمی شود

صومعه ادامه داد: تنها ساختمان دولتی که همکاری خوبی در این زمینه داشته وباید از مدیرعامل این واحد در این خصوص تقدیرکرد، مرکز نوآوری و فناوری است که استانداردهای لازم را کسب کرده است.

وی با گلایه از بخش های دولتی به ویژه بخش های وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: با وجود اینکه دریافت پایان کار در ساختمان های در حال ساخت منوط به دریافت گواهی استاندارد است اما این گواهی تنها یک سال اعتبار دارد و ضمانتی برای دریافت مجدد گواهی استاندارد در دوره های بعد لحاظ نشده است و این موضوع خطرساز است.

رئیس اداره استاندارد کیش خاطر نشان کرد: باید ضمانت و الزامات لازم برای تمدید گواهی استاندارد تدوین شود وبا وجود اینکه بارها درخواست هایی در این حوزه به سازمان منطقه آزاد کیش ارسال شده اما هنوز مسیری برای استاندارد سازی در این حوزه باز نشده است

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.