روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 10007
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 27 آبان 1399 - 10:58 | | ارسال توسط :

علل گرانی ماهی در کیش

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش، گفت: فروش ماهی‌های درجه یک از سوی صیادان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس يكي از دلایل گرانی ماهی در کیش است.
علل گرانی ماهی در کیش

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش، گفت: فروش ماهی‌های درجه یک از سوی صیادان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس یکی از دلایل گرانی ماهی در کیش است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از صدا و سیمای مرکز کیش، جزیره کیش از قدیم الایام به دلیل داشتن ماهی باکیفیت آوازه جهانی داشته اما چند وقتی است که ماهی در کیش با نرخ های بالایی عرضه می شود، قیمت هایی که جزیره نشینان و مسافران علاقمند به غذاهای دریایی را از این نعمت خدادادی محروم کرده است.

بالا رفتن هزینه های صیادی 


خلگون از صیادان جزیره کیش علت افزایش قیمت ماهی در کیش را بالارفتن هزینه های صید اعلام کرد و گفت: هزینه تور ،قلاب،طعمه ،نخ ماهی گیری ،تجهیزات مربوط به لنج و صیادی و هزینه کارگر به دلیل بالارفتن قیمت دلار افزایش پیدا کرده و همین افزایش قیمت ها سبب افزایش قیمت ماهی در کیش شده است.
وی همچنین افزایش صید ترال در آب های اطراف کیش و از بین رفتن ذخایر آبزیان را از دیگر عوامل کم شدن صید ماهی در کیش و در نتیجه افزایش قیمت ماهی عنوان کردو افزود: صیادان دیگر شهرها از جمله بوشهر آزادانه در آبهای کیش مبادرت به ماهی گیری می کنند و متاسفانه هیچ نهادی بر فعالیت غیر قانونی این صیادان نظارت ندارد.

نرخ بالای اجاره بهای غرفه های فروش ماهی 


قاسمی دیگر صیاد جزیره کیش افزایش اجاره بهای غرفه های بازار ماهی را از دیگر عوامل افزایش قیمت ماهی در کیش عنوان کرد.

وی افزود: پس از ساخت بازار ماهی جدید ، قرار بود غرفه ها در اختیار صیادان و فروشندگان باسابقه قرارگیرد اما این موضوع محقق نشد و برخی از افراد با اعلام نرخ های بالا در مزایده واگذاری غرفه ها شرکت کرده و برنده مزایده شدند و به همین دلیل اجاره بهای غرفه ها از ماهانه ۴ میلیون تومان به ماهانه ۱۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
فروشندگان غرفه های بازار ماهی برخی دلایل دیگر از جمله قاچاق ماهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس ، خرید ماهی با قیمت بالا از صیادان و در نهایت بالا بودن قیمت اجاره بهای غرفه ها را از جمله دیگردلایل گرانی قیمت ماهی عنوان کردند.

قیمت ماهی در کیش تابع عرضه و تقاضا


موسی احمدی رئیس اداره شیلات کیش با اشاره به اینکه اداره شیلات دخالتی در قیمت گذاری ندارد، گفت: قیمت ماهی در کیش تابعی از عرضه و تقاضاست .
وی با اشاره به اینکه قیمت ماهی در کیش توسط بازار ماهی و تعاونی صیادان تعیین می شود افزود: فروشندگان در بازارماهی ملزم هستند ۱۰ تا ۲۵ درصد به قیمت ماهی خریداری شده از صیادان اضافه کنند.
بازار ماهی جزیره کیش به دلیل وضع نابسامان و مشکلات فراوان از جمله نداشتن تهویه مناسب، مشکل جمع آوری فاضلاب ،نداشتن سرخانه مناسب و سیستم های برودتی در ۱۱ آذر ۹۷ در فضایی به وسعت ۳ هزار و پانصد متر مربع شامل یک سالن مجهز با ۱۲ غرفه فروش ماهی ،سردخانه مجهز ،دو دستگاه یخ ساز ،نصب تجهیزات مدرن تهویه و دستگاه های برودتی بازسازی و بهسازی شد.
موضوع مهم و اساسی پس از بازسازی و نوسازی بازار ماهی نحوه واگذاری غرفه های این بازار بود که بنا بر قول های مکرر مسئولان قرار بود ،غرفه های این بازار در اختیار صیادان و فروشندگان قدیمی و باسابقه قرار گیرد.
شرکت عمران آب و خدمات سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان متولی واگذاری غرفه های بازار ماهی اقدام به برگزاری مزایده کردو غرفه های این بازار به افرادی که بالاترین نرخ پیشنهادی را داده بودند واگذار شد.

واگذاری غرفه های فروش ماهی


واگذاری غرفه های بازار ماهی از طریق مزایده گلایه های فراوانی به همراه داشت اول آنکه غرفه ها به افرادی غیر از صیادان و فروشندگان قدیمی ماهی واگذار شد و دوم آنکه برگزاری این مزایده سبب بالارفتن قیمت اجاره بهای غرفه های این بازار شد به نحوی که قیمت اجاره بهای غرفه های این بازار از ماهانه ۴ میلیون تومان به ماهانه ۱۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که این موضوع تاثیر مستقیمی بر قیمت ماهی درکیش داشت.
با چنین اجاره بهای سنگینی افزایش قیمت ماهی غیر قابل انکار بود .
غفار آقازاده سرپرست معاونت امور شهری و محیط زیست شرکت عمران آب و خدمات منطقه آزاد کیش در خصوص نحوه واگذاری غرفه های بازار ماهی گفت: مزایده بازار ماهی کیش مزایده ای رسمی و قانونی است که با درج آگهی و فراخوان و کارشناسی کارشناس رسمی دادگستری برگزارشده است.

فروش ماهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به دلایل مختلف افزایش قیمت ماهی درکیش گفت: صیادان جزیره کیش ماهی های درجه یک را به مشتری های کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته و ماهی های درجه ۲ و ۳ را در بازار ماهی عرضه می کنند.
آخوندی با بیان اینکه چنانچه صیادان جزیره کیش تمامی صید خود را در کیش به فروش برسانند قیمت ماهی در کیش کاهش خواهد یافت افزود: با افزایش حجم عرضه ماهی در بازار قطعا شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.
یکی از ساکنان جزیره کیش که برای خرید ماهی به بازار مراجعه کرده است در خصوص علت گرانی ماهی در کیش گفت: متاسفانه نحوه عرضه ماهی در بازار ماهی کیش منصفانه و نظارت شده نیست ، غرفه داران ماهی های خریداری شده از صیادان را به جهت تامین اجاره بهای سنگین غرفه ها و هزینه های جاری با ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش نسبت به قیمت خرید عرضه می کنند.
در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر بصورت رسمی با ۴۰ لنج و ۱۳۰ قایق در کیش به شغل ماهی گیری مشغول هستند.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : صدا و سیمای مرکز کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.