روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 45505
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 03 آبان 1402 - 11:39 | | ارسال توسط :
به منظور شرکت در نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای؛

معاون اول رئیس‌جمهور عازم بیشکک شد

معاون اول رئیس جمهور به منظور شرکت در بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای امروز - سوم آبان ماه - تهران را به مقصد بیشکک پایتخت قرقیزستان ترک کرد.

 به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،محمد مخبر پیش از سفر در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای دیدگاه‌های مشترکی با جمهوری اسلامی ایران در زمینه نظم بین‌المللی چند قطبی، مقابله با تحریم های آمریکا و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی در موضوعات منطقه ای و بین المللی دارند، گفت: این اشتراک دیدگاه می تواند نوید بخش آینده ای روشن برای ملت های منطقه باشد.

وی افزود: با توجه به این که سازمان یک الگوی موفق از همکاری راهبردی منطقه ای است در نظر داریم در فرصت این گردهمایی جنایات رژیم صهیونیستی در رابطه با غزه و فلسطین را محکوم کرده و بر ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ، پایان دادن به محاصره و ارسال کمک های انسان دوستانه تاکید کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان کشورمان در حوزه های صنعت، کشاورزی، فناوری های پیشرفته و انرژی، اظهار امیدواری کرد در این سفر در خصوص زمینه‌های همکاری و مشارکت دوجانبه با کشورهای عضو نیز توافق و برنامه ریزی شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: سیاست دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور مبنی بر ارتقای روابط و همکاری با دولت‌های منطقه را در این سفر نیز دنبال خواهیم کرد و امید است برگزاری موفق این اجلاس به توسعه همکاری‌های همه جانبه به منظور حفظ و تقویت صلح و امنیت و ثبات و توسعه اقتصادی منطقه بینجامد.

در این سفر که با بدرقه رسمی رئیس دفتر رئیس جمهور و جمعی از اعضا هیات دولت همراه شد، وزرای نفت و راه و شهرسازی و تعدادی از مسئولان دستگاه های مربوطه مخبر را همراهی می کنند.

تصویب برنامه نشست شورای سران دولت‌های عضو و برنامه ریزی برای پیاده‌سازی استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای و برنامه همکاری‌های چند جانبه تجاری و اقتصادی بین دولت‌های عضو از جمله دستور جلسات مهم این دوره از نشست نخست وزیران است.

امضای اسناد نهایی و تصویب بودجه سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۴ و مسائل مربوط به فعالیت‌های مالی و سازمانی اعضای دائمی سازمان همکاری شانگهای از دیگر دستورجلسات این نشست محسوب می شود.
علاوه براین پیشنهاداتی در خصوص توسعه فعالیت های ریلی، تدوین سند انرژی و همچنین پلتفرم هایی برای تجارت دیجیتال بین کشورهای عضو نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین معاون اول رئیس جمهور با همراهی هیات بلندپایه ایرانی علاوه بر حضور برنامه های اصلی این اجلاس در حاشیه آن حدود ۱۰ نشست دوجانبه نیز با اعضا حاضر پیرامون همکاری های متقابل دارد که دیدار با نخست وزیران روسیه، چین، قرقیزستان و تاجیکستان از جمله آنهاست.

شورای نخست وزیران به عنوان یکی از نهادهای اصلی سازمان همکاری های شانگهای هر سال یکبار برگزار می شود و این نخستین نشست شورا بصورت حضوری پس از شیوع بحران کرونا و همچنین نخستین جلسه رسمی‌ سازمان است که ایران به عنوان عضو اصلی پس‌از طی فرایند تکمیل عضویت در آن شرکت می‌کند.

عمده وظیفه نشست نخست وزیران حول محور همکاری های اقتصادی است و از آنجا که پیمان شانگهای از ابتدا بر اساس همکاری های امنیتی شکل گرفته، این نشست وظیفه راهبری همکاری های اقتصادی را برای رسیدن به همگرایی بیشتر بین کشورهای عضو بر عهده دارد.

در دو سال گذشته محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور ایران به عنوان عضو ناظر در نشست مجازی این اجلاس حضور داشته و سخنرانی کرده است.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.