روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 22988
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 04 آبان 1400 - 16:51 | | ارسال توسط :
دبیر شورایعالی مناطق آزاد:

مناطق آزاد باید به سمت دیپلماسی اقتصادی حرکت کنند

دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت: باید زمینه های دیپلماسی گری مناطق آزاد در سرمایه گذاری های خارجی فراهم و تقویت شود تا این مناطق بتوانند به جایگاه حقیقی و واقعی خود در توسعه اقتصادی کشور دست یابند.
مناطق آزاد باید به سمت دیپلماسی اقتصادی حرکت کنند

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، سعید محمد روز سه‌شنبه در نشست مشترک خود با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره کیش اظهار داشت: مناطق آزاد تجاری برای تحقق این مهم نیازمند داشتن یک راهبرد هستند که در این راستا تمامی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در یک فرصت سه ماهه باید اسناد راهبری خود را تدوین کنند.

وی اضافه کرد: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز سعی می کند با جمع بندی ایده ها، نقطه نظرات و طرح ها و برنامه های سازمان های مربوطه، راهبر ملی آنها را آماده تا بر اساس کمک به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران این مناطق را منسجم تر و راهبری تر ادامه دهد.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه در این برنامه های راهبردی باید به توانمندی های تخصصی هر منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی توجه ویژه شود افزود: افزایش سهم مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در تولید ناخالص ملی (GDP)، نقش آفرینی اصلی در دیپلماسی و توسعه روابط اقتصادی کشور از جمله افق های مورد نظر این برنامه ها است.

نگاه های بدبینانه نسبت به مناطق آزاد رفع شود

وی با اشاره به اینکه بیشتر مناطق آزاد تجاری کشور در مجاورت کشورهای همسایه قرار گرفته اند افزود: سال گذشته میزان واردات ۱۵ کشور همسایه ایران یک هزار و ۱۸۰ میلیارد دلار بوده که ایران از این میزان تنها ۲۴ میلیارد دلار را جذب شده که این نشان دهنده عدم موفقیت مناطق آزاد در جذب این منابع است.

مشاور رییس جمهور گفت: این مساله یکی از دلایل انتقاد برخی از نهادها به مناطق آزاد برای عدم تحقق آنها است که مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی می توانند با تقویت دیپلماسی اقتصادی از جمله استفاده از فرصت شانگهای و سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، تقویت حضور در کشورهای همسایه این نگاه ها را بازگردانند.

وی اضافه کرد: هر چند معتقد هستم بسیاری از هجمه ها و انتقادات به مناطق آزاد تجاری اشتباه است که از جمله این انتقادات نابجا می توان به قاچاق کالا، میزان واردات اشاره کرد چرا که ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده در این مناطق کمترین مشکل وجود دارد.

قوانین خلق الساعه بزرگترین چالش پیش روی مناطق آزاد

مشاور رییس جمهور همچنین قوانین خلق الساعه و وارد شدن شوک به فعالان اقتصادی را از دیگر دلایل عدم تحقق برنامه ها در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی اعلام کرد و افزود: دبیرخانه به منظور رفع این معضلات مشغول تنظیم لایحه ای است که بتواند این موانع حذف و در نقاط قوت را تقویت کند.

فرصت های جام جهانی از دست نمی رود

وی با اشاره به اینکه کیش یک منطقه گردشگری بوده که در دوران کرونا به واسطه کاهش آمار گردشگران شاهد لطمه های فراوان شده است افزود: سازمان منطقه آزاد کیش با راهبری این دبیرخانه در صدد است از فرصت جام جهانی قطر به نحوه شایسته استفاده کند.

محمد گفت: امضای تفاهم نامه با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی از جمله اقدام ها در راستای استفاده از این فرصت بوده و زیرساخت ها و امکانات جزیره کیش از جمله برقراری خطوط هوایی و دریایی در روزهای برگزاری مسابقات نیز تقویت می شود.

وی توسعه توریسم علمی و درمانی بین المللی، ایجاد دهکده سلامت، تکمیل طرح های نیمه تمام، بازگشت کیش ایر به آغوش کیش، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اولیت بخشی به مطالبات بومیان را از دیگر برنامه های این دبیرخانه در راستای توسعه کیش اعلام کرد.

حذف امضاهای طلایی اولویت دبیرخانه

محمد با بیان اینکه همه افراد و ارگان های جامعه مسوولیت های اجتماعی مختلفی بر عهده دارند افزود: در این راستا به دنبال آن هستیم که زمینه ای فراهم بشود تا با شفافیت و افزایش نظارت اجتماعی مانع از بروز برخی چالش ها باشیم.

وی گفت: در این راستا نیز نباید به دنبال سود شخصی باشیم و با تقویت اهرم های نظارتی امضاهای طلایی و رانت  را حذف کنیم.

تصمیم های خارج از فضای اداری و رسمی متوقف شود

دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری و  ویژه اقتصادی با بیان اینکه در راستای ارتقای سطح نظارت های اجتماعی امروز سامانه شفافیت در کیش رونمایی و به زودی به تمام مناطق تسری پیدا می کند افزود: ما باید سلامت را سرلوحه خودمان قرار بدهیم  و معتقدم تصمیم های خارج از چارچوب و خارج از فضای رسمی ببین دلالان زبیده فعالیت پاک اقتصادی نیست.

وی گفت: در راستای ایجاد شرایط عادلانه برای تمام افراد، اقدامات های سفارشی از سوی هیچ مسوولی به نفع یک سرمایه گذاران یا سرمایه گذاران را به هیچ عنوان قبول نخواهیم کرد.

مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی برای حضور سه روزه در رویداد نمایشگاهی و همایشی آیفیکس ۲۰۲۱ به کیش سفر کرده است.

وی سفر خود به این جزیره را با حضور در مزار شهدای گمنام و تجدید بیعت با شهدا و امام شهیدان آغاز کرد.

گشایش رویداد آیفیکس ۲۰۲۱ کیش (نمایشگاه و همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی مناطق آژاد و ویژه اقتصادی کشور)، حضور در غرفه ها و نشست با سرمایه گذاران شرکت کننده در این رویداد از برنامه های سفر وی است.

وی همچنین درجریان سفر سه روزه خود به جزیره کیش با سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی،استاندار هرمزگان،ائمه جمعه و فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کیش دیدار کرده و از طرح های نیمه تمام و واحدهای صنعتی و تولیدی این جزیره بازدید می کند.

محمد ساعت ۲۱ امروز سه شنبه دوم آبان از طریق برنامه تلویزیونی بازتاب شبکه کیش به صورت مستقیم با مردم این جزیره گفت و گو می کند.

وی پیش از این به مناطق آزاد تجاری اروند و انزلی سفر کرده بود و کیش سومین مقصد وی برای بازدید از مناطق آزاد تجاری جزیره است.

نمایشگاه و همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی های تجدید پذیر در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی موسوم به رویداد آیفیکس ۲۰۲۱ کیش دوشنبه دوم تا چهارشنبه پنجم آبان سال جاری برگزار می شود.

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.