روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 42268
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 20 تیر 1402 - 15:14 | | ارسال توسط :

نگاه‌ها به اجلاس امروز سران ناتو در ویلنیوس

رهبران کشورهای عضو ناتو امروز (سه‌شنبه) در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی گرد هم می‌آیند تا پیرامون موضوعات مختلفی از جمله عضویت اوکراین در ناتو گفت‌وگو و رایزنی کنند؛ این نشست دو روزه در حالی برگزار می‌شود که ترکیه با عضویت سوئد در ناتو به نوعی موافقت کرده است.
نگاه‌ها به اجلاس امروز سران ناتو در ویلنیوس

 به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،این نشست در پایتخت لیتوانی با تمرکز بر حمله روسیه به اوکراین برگزار خواهد شد و طی آن سران کشورهای عضو ناتو قرار است اولین برنامه‌های جامع ناتو را از زمان پایان جنگ سرد تصویب کنند تا از این طریق بتوانند در برابر حملات مسکو از خود دفاع کنند.

دیپلمات‌ها متعقدند که اختلافات بر سر عضویت اوکراین در ناتو در حال کاهش است، اما اعضای ناتو می‌گویند که کی‌یف نمی‌تواند در حین جنگ عضو این ائتلاف نظامی شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که برای شرکت در این نشست دعوت شده است، از ناتو خواسته تا مسیر مشخص عضویت را به این کشور طی این نشست ارائه دهد.

زلنسکی شامگاه دوشنبه در توییتی نوشت: ما همچنان در حال تلاش هستیم اما از پیش متوجه شده‌ایم که اوکراین عضو ناتو خواهد شد.

اعضای ناتو در قسمت اروپای شرقی از موضع کی‌یف جهت عضویت در ناتو حمایت می‌کنند و استدلال‌شان این است که عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی بهترین اقدام برای مقابله با حملات روسیه است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: من مطمئنم که ما طی این نشست اتحاد و پیام راسخی برای اوکراین خواهیم داشت.

این درحالیست که مسکو از این نشست دو روزه انتقاد کرده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اجلاس سران ناتو در لیتوانی گفت: این نمایشی رنگارنگ با بدترین سنت‌های تحریف‌شده غربی است.

دبیرکل ناتو پس از نشست سه‌جانبه با رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که رجب طیب اردوغان موافقت کرده که درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، در پارلمان ترکیه به رای گذاشته شود.

در نشست دیروز ترکیه، سوئد و ناتو مقرر شد که آنکارا پروتکل‌های الحاق سوئد به ناتو را به پارلمان ارسال و برای تصویب آن همکاری نزدیک داشته باشد.

ینس استولتنبرگ که روز دوشنبه با رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر سوئد در حاشیه اجلاس ناتو در لیتوانی نشست داشت، گفت که اردوغان موافقت کرد که موضوع درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو در پارلمان ترکیه رای‌گیری شود.

در حال حاضر چشم‌ها به نشست دو روزه ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی دوخته شده است و سوال کلیدی و بحث‌برانگیز این است که آیا اوکراین عضو ائتلاف نظامی ناتو خواهد شد یا خیر. اگرچه بسیاری از تحلیلگران و یا حتی مقامات رسمی کشورها احتمال آن را در این نشست کم دانستند، اما نگرانی‌ها از ایجاد یک درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو شدت گرفته است.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.