روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 16 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 9 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 22892
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 03 آبان 1400 - 12:02 | | ارسال توسط :

وجود سعید محمد می تواند خط بطلان بر انتصاب های سفارشی باشد

یک سوال مهم که این روزها اذهان بسیاری از افراد به ویژه ساکنان مناطق آزاد را در گیر کرده این است که آیا وجود سعید محمد می تواند خط بطلانی بر بی ثباتی مدیران، سوء مدیریت ها و انتصاب های فرمایشی در مناطق آزاد باشد.
وجود سعید محمد می تواند خط بطلان بر انتصاب های سفارشی باشد

به گزارش روزنامه اخبار کیش،سال هاست که منطقه آزاد کیش با سوء مدیریت ها و بی ثباتی مدیریت ها چالش های بسیاری را در حوزه های مختلف تجربه کرده و از سر گذرانده است و این انتظار می رود که با روی کار آمدن دولت جدید و تغییرنگاه به مناطق آزاد چالش هایی که در دو دوره ریاست جمهوری های گذشته این مناطق را در دچار اضمحلال کرده است از میان برداشته شود تا بار دیگر شاهد بازگشت مناطق آزاد به ریل گذاری قانونی خود باشیم.
با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد منطقه آزاد با چالش های فراوانی روبرو شد به ویژه وقتی که شاهد تغییر رویه دولت در بهره گیری از ظرفیت این منطقه بدون آماده سازی پیش نیازها اتفاق افتاد و بر ماموریت گردشگری و جذب سرمایه های داخلی وخارجی به عنوان اولویت این منطقه تاکید شد.

بی توجهی به توان و ظرفیت منطقه آزاد کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور که از پتانسیل های بسیاری برای رونق اقتصادی کشور برخوردار بود طی سال های گذشته موجب شد این منطقه آزاد با افت و افول بسیار روبرو شود.

تغییرات مدوام و بی ثباتی در مدیریت یکی از مهمترین آثار بی توجهی به منطقه آزاد کیش بود که در دوره احمدی نژاد مشکلات و چالش های فراوانی را برای این منطقه، سرمایه گذاران و ساکنان آن به وجود آورد به حدی که برخی از کیشوندان عطای این جزیره مرجانی را به لقایش بخشیدند و به شهرهای خود بازگشتند.

اتفاق مهمی که در این سال ها برای کیش رخداد، رویش قارچ گونه برج و ساختمان های مسکونی در کنار افزایش تعداد بازارها و هتل ها بود که صد البته برای یک منطقه گردشگری وجود بازارها و هتل ها یک ضرورت انکارناپذیر است اما در حالیکه کمترین زیرساخت برای جذب گردشگر فراهم نشده باشد بی شک توسعه بازارها و هتل ها تنها سرمایه گذاری ها را با مشکل مواجه خواهد ساخت زیرا بازگشت سرمایه در زمان تخمین زده شده صورت نگرفته و سرمایه گذار قدرت مالی خود را برای ادامه مسیر از دست می دهد.

سیاست بیمارگونه ای که برای مناطق آزاد کشور در این سال ها اعمال شد، نه تنها اقتصاد بلکه دیگر بخش های این مناطق را با مشکل روبرو کرد.
ورود مباحث مالیاتی به مناطقی که قرار بود معاف از مالیات باشند و راهبردهای اقتصادی جدید برای کشور تعریف کنند، اعمال سلیقه های مدیریتی و کاهش اختیار مدیران این مناطق نیز فرصت سوزی های بسیاری به ویژه در دوران تحریم ها شد.
در کنار همه این چالش ها، هجمه های بسیار از سوی افرادی که کمترین شناخت با مناطق آزاد و اهداف ایجاد آن را نداشتند زخم دیگری بر پیکره نحیف مناطق آزاد به خصوص منطقه آزاد کیش شد تا بیش از پیش شاهد افول این منطقه آزاد باشیم.
منطقه آزادی که با کمی توجه و مدیریت صحیح می توانست، دوران شکوفایی را تجربه کرده و در کنار آن اقتصاد زخم خورده کشور به واسطه تحریم را تیمار کند حال باید سایه سرد و سنگین سردرگمی را بر سر تحمل کند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تغییر سیاست ها و دیدگاه های دولت، مجلس و دبیرخانه به رشد اقتصادی و اهداف مناطق آزاد، همچنین انتصاب سعید محمد به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد که سال ها کار اجرایی در کارنامه مدیریت خود دارد ساکنان و سرمایه گذاران این خاکپاره مرجانی امیدوارند این بار شاهد انتصاب هایی از جنس شایسته سالاری باشند و با کمی توجه به انتصاب های درون سازمانی به دور از رانت و فامیل گزینی کیش در آینده ای نه چندان دور به مسیر رشد و توسعه خود بازگردد.

سعید محمد در ماه های انتصاب در پست جدید با موافقت ها و مخالفت های مختلفی در بخش های انتصاب مدیران عامل مسئولان این مناطق و دبیرخانه مواجه شده است اما به نظر می رسد اگر فرصت کافی بدون غرض ورزی در اختیار این مدیر جوان قرار گیرد، وی خواهد توانست با سیاست گذاری های صحیح راهکاری برای عبور از مشکلات و معضلات مناطق بیابد.
شفاف سازی و استفاده از مدیران با تجربه، توانمند، پاک دست، شجاع و دلسوز در پست های حساس مدیرعامل و معاونین و مدیران درون سازمانی مناطق آزاد اولین گام در این راه است.

مدیرانی که هیچ بدهی بابت انتصاب در پست مدیریتی خود به بالادستی های سرزمین اصلی نداشته باشند و موانع قانونی و پرونده های قضایی در کارنامه آن ها دیده نشود تا مجبور به باج دادن و انتصاب های مدیران رده های مختلف با سفارش نباشند.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.