روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 22 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳ - 15 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 22227
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 11 مهر 1400 - 16:09 | | ارسال توسط :
دبیر مجمع سازندگان کیش:

وزیر اقتصاد در حکم دبیر مناطق آزاد دغدغه‌ فعالان اقتصادی را دیده است

دبیر مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش با اشاره به ۱۰ محور حکم صادر شده از سوی وزیر اقتصاد برای سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: تمام دغدغه‌های فعالان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیران سازمان‌های مناطق آزاد که دارای تجربه‌های میدانی هستند در این محورها دیده و منعکس شده است.
وزیر اقتصاد در حکم دبیر مناطق آزاد دغدغه‌ فعالان اقتصادی را دیده است

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، طهمورث قاسمی شامگاه شنبه با اشاره به لزوم گفتمان‌سازی و مطالبه‌ی عمومی محورها مانند تقویت مزایایی قانونی و مقررات مناطق آزاد یا افزایش بهره‌مندی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی اظهار داشت:این مشکلات دقیقا مسائل مبتلابه مناطق آزاد بوده و عملا مزایای مقرراتی این مناطق را تقلیل داده یا از بین برده است.

وی افزود: تقویت جامعه محلی به عنوان یکی دیگر از این محورها است که ۲عنصر مهم و کلیدی جامعه‌ی محلی، زنان و جوانان هستند و توانمندسازی این جامعه، نیازمند تقویت این ۲ عنصر با روش‌ها و ابزار مناسب مانند آموزش است، تا درنهایت به بهبود معیشت و تقویت شرایط اقتصادی بیانجامد.

قاسمی اضافه کرد: مقرر شده قانون اصلاح قانون اداره مناطق آزاد در قالب لایحه آورده و دیده شود و مدیران دولت جدید با تکیه بر هم‌صدایی خوو باید ضمن حضور میدانی و آگاهی و اشراف بر شرایط مناطق آزاد، نسبت به اصلاح قوانین موجود، اقدام کنند.

وی ادامه داد: انتظار می رود موارد مناطق آزاد تجاری به علت اینکه ماهیتی پیچیده و چندبعدی دارد و بهتر است از طریق لایحه دنبال شود چرا که شرایط و فضای بهتری برای بررسی کارشناسی موضوعات فنی و میدانی وجود دارد و امکان انحراف را کاهش می‌دهد.

دبیر مجمع سازندگان با تاکید بر اهمیت گفتمان‌های تحلیلی با فعالین اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت: نتیجه‌ی این هم‌اندیشی‌ها به منظور ارائه‌ی الگوی مطلوب و ممکن خود، در متنی پیشنهادی به مقامات تصمیم‌گیرنده مانند مجلس و وزیر تقدیم خواهد شد.

قاسمی با طرح این سوال که تبصره ماده۲۳ برای قدرت چانه‌زنی مناطق آزاد، تهدید محسوب می‌شود یا فرصت؟ افزود: در سال ۱۳۷۲ و هنگام تصویب قانون مناطق آزاد، دبیرخانه، فروغ چندانی در قانون نداشت و باید دید نقش ستادی و عملیاتی برای این جایگاه مناسب است یا عملکرد صف‌گونه‌ی گذشته.

وی عمده‌ مسایل مناطق آزاد را، در حوزه‌ی عملیات اجرایی دانست و با عنوان حوزه‌هایی مانند گمرک مالیات و بانک‌ها که زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی است، افزود: دبیرخانه که نقش و وظیفه‌ی فرضیِ هماهنگی بین سازمان‌ها و وزارتخانه را به عهده دارد باید به این خروجی در عمل برسد، و این موارد باید ابتدا روی میز تصمیم‌گیرندگان و سپس تصویب‌کنندگان آن قرار بگیرد.

قاسمی با اشاره به مشکل مالیات بر ارزش افزوده، اهمیت آن و پیگیری‌های مجمع برای حل این مشکل گفت: مراد مقنن در تصویب این قانون با توجه به ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مبنی بر اینکه صادرات کالا و خدمات از سرزمین اصلی به مناطق آزاد  محصور، محدود و خارج از پوشش جمعیتی با تراز تجاری مثبت از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

وی افزود: کیش با عنوان منطقه‌ای پیشرو، محصور و محدود، با دغدغه‌های کمتر، و تراز تجاری بالا به عنوان مدل و معیاری برای پیشنهاد قانون مالیات به مجلس درنظر گرفته شود تا مزایا به‌صورت هدفمند و با توجه به شرایط و توانمندی‌های هر منطقه، نگاه و سنجیده شود و این امر مستلزم تحلیل در دبیرخانه‌ی مناطق آزاد می‌باشد.

قاسمی با عنوان سه حالت برای مستثنی کردن کیش از قانون مالیات بر ارزش افزوده یادآور شد: بر فرض لزوم اجرای این قانون هم همچنان برای اجرای آن فرصت قانونی وجود دارد، و تا پیش از این موعد باید قادر به جمع‌بندی مشخص و ارائه‌ی الگویی مطلوب در این حوزه باشیم.

وی عدم حضور استانداران در هیات مدیره مناطق آزاد، این امر را دغدغه‌ی قانون‌گذار برای نیل به دقت و سرعت تصمیم‌گیری، با تعریف سیستم چابک، اقتصادی و میدانیِ شرکتی دانست و افزود: ساختار شرکتی، ساختاری حقوقی، سریع، اقتصادی و میدانی برای رسیدن به اهداف مشترک مناطق آزاد و دولت است که دبیرخانه را به عنوان پشتیبان شورای عالی در نظر گرفته است.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.