روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 21 September , 2024
امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ - 18 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 10811
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 18 آذر 1399 - 7:11 | | ارسال توسط :
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش:

شفاف ترین فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد کشور صورت می گیرد

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به اینکه تاکنون شاید تنها 30 درصد از قوانین مناطق آزاد اجرایی شده است گفت: شفاف ترین فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد صورت می گیرد و اگر تنها 5 سال به درستی و کامل قوانین مناطق آزاد اجرایی شود تاثیرات شگرف آن در کشور دیده خواهد شد.
شفاف ترین فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد کشور صورت می گیرد

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به اینکه تاکنون شاید تنها ۳۰ درصد از قوانین مناطق آزاد اجرایی شده است گفت: شفاف ترین فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد صورت می گیرد و اگر تنها ۵ سال به درستی و کامل قوانین مناطق آزاد اجرایی شود تاثیرات شگرف آن در کشور دیده خواهد شد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، رحمان سادات نجفی درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه قوانین مناطق آزاد ایران یکی از مترقی ترین قوانین است اظهار کرد: مناطق آزاد یک پروژه ملی هستند و باید به این مناطق با این عنوان نگاه شود .

وی با اشاره به اینکه تا به امروز تنها ۳۰ درصد از قوانین این مناطق که مترقی ترین قوانینی است که نوشته شده است اجرا شده افزود: با این وجود مناطق آزاد از زمان تاسیس کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگان کیش با اشاره به طرحی تحت عنوان طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شده است افزود: طرحی با عنوان اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به کمیسیون اقتصادی ارائه شده بود بدون اینکه ذینفعان طرح در جریان قرار بگیرند و حتی ما به سختی توانستیم نسخه ای از طرح را برای مطالعه به دست آوردیم.

وی ادامه داد: با تلاش های بسیار موفق شدیم تا اقایان در کمیسیون اقتصادی را متقاعد کنیم که از نظرات فعالین بخش خصوصی نیز در این رابطه اطلاع یابند و شتابزده عمل نکنند.

سادات نجفی با بیان اینکه در صورتی که طرحی شتابزده و بدون مطالعه مورد اجرا شود تمامی دستاوردهایی که در دو دهه گذشته در مناطق آزاد به دست آمده از بین خواهد رفت تاکید کرد: همانطور که قانون اساسی هر کشور میثاقی میان ملت و دولت است، قوانین مناطق آزاد نیز میثاق میان فعالان اقتصادی این منطقه با حاکمیت است که در سال ۱۳۷۲ تدوین، ابلاغ و اجرایی شده است و یکی از مترقی ترین قوانینی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه منتقدین مناطق آزاد به درستی بیان می کنند که اهداف قانونگذار در این مناطق محقق نشده است تصریح کرد: از نظر ما هم بخشی از آن محقق نشده و به همین دلیل ما نیز به دنبال این هستیم که مجلس به این مسئله ورود کرده و با پایشی در این خصوص علت اجرایی نشدن صحیح و کامل قوانین را شفاف سازی کند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: سوال ما این است که دستگاه های ناظر در برابر عدم اجرای کامل قوانین چرا سکوت کرده و نظارت نکرده اند زیرا در صورتی که این قوانین اجرایی می شد و اهداف قانونگذار محقق نمی شد انتقادهای به حق و قابل پذیرش بود و قوانین به دلیل نقص باید اصلاح می شد اما با اجرایی نشدن کامل قوانین سخن از اصلاح قانون نمی تواند اهداف قانونگذار را تامین کند.

وی تصریح کرد: درخواست ما از مجلس این است که به مدت ۵ سال اجازه بدهند قانون مناطق آزاد به صورت کامل و با تمام ظرفیت هایی که در این مناطق دیده شده است اجرا شود؛ در صورتی که اهداف مورد نظر قانونگذار در این مناطق محقق نشد در این صورت قانونگذار حق دارد که هر تصمیمی در این رابطه می خواهد اتخاذ کند.

وی با اشاره به اینکه طرح اصلاحی که برخی به دنبال تصویب آن در مجلس هستند، برترین مزیت ها و ظرفیت های مناطق آزاد را نشانه گرفته است اظهار کرد: متاسفانه در این طرح ۱۲ ماده قانونی که شاخص ترین مزیت ها و ظرفیت های قانونی این مناطق هستند مورد هدف قرار گرفته است.

سادات نجفی ادامه داد: مواد ۱ تا ۶، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ همچنین مواد ۲۴،۲۷ و ۲۸ از مواردی هستند که در این طرح در صورت تصویب دستخوش تغییرات اساسی خواهند شد.

وی با بیان اینکه ماده ۱۳ قوانین مناطق آزاد به معافیت های مالیاتی اختصاص دارد تشریح کرد: در اصلاح این ماده قانونی، معافیت ها به گونه ای دیده شده که اجازه دسترسی و دخالت دستگاه های سرزمین اصلی در این مناطق به سهولت داده می شود و معافیت ها کاملا مخدوش خواهد شد.

به گفته سادات نجفی همچنین ماده ۱۴ که مربوط به مبادلات بازرگانی این مناطق و ماده بسیار مترقی است به طور کامل تغییر یافته و تمام اختیارات در این حوزه به گمرک سپرده می شود در حالیکه در فری زون ها این روند کاملا حرکت غیر اصولی است و هیچ  کشوری مناطق آزاد خود را اینگونه محدود نمی کنند زیرا فری زون ها خارج از مرزهای گمرکی محسوب شده و به همین دلیل فری زون ها به واسطه کنوانسیون های بین المللی که در آن عضو هستند در شرایط خاصی قرار می گیرند که حتی تحریم ها شامل حال آن ها نمی شود و به این واسطه ظرفیت هایی هستند که در دوران تحریم می توانند با دور زدن تحریم ها به اقتصاد کشور کمک کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور که در میان تحریم های ناجوانمردانه استکبار و شیوع کرونا قرار گرفته است، مناطق آزاد کشور می توانند یک ظرفیت بی نظیر باشند که در کشور ما این ظرفیت نادیده گرفته شده و تمام قوانین صادرات و واردات سرزمین اصلی به این مناطق تسری داده شده است.

مواد ۱۵ و ۱۶ قوانین مناطق آزاد نیز از مزیت هایی هستند که به صنعت و تولید اختصاص دارند و با تغییراتی که با تصویب این طرح در آن ها داده می شود ، شرایط برای صنعتگران و تولید کنندگان به نوعی سخت و غیرقابل تحمل شده و بی تردید دیگر حاضر به ادامه فعالیت در این مناطق نخواهند بود زیرا فعالیت در مناطق آزاد دیگر جذابیتی برایشان ندارد مدیرعامل جامعه بازاریان کیش با بیان این مطلب ادامه داد: در سالی که مزین به جهش تولید شده است اینکه دو ماده قانونی مهم که حامی صنعت و تولید کشور نادیده گرفته شود بی تردید موجب خروج سرمایه های بسیاری از کشور خواهد شد.

وی با اشاره به حساسیت مسئولان و توصیه رهبری مبنی بر حراست از سرمایه های داخلی و جلوگیری از خروج سرمایه ها به خارج از کشور افزود: به جرأت می توانم بگویم که شفاف ترین فعالیت های اقتصادی کشور در مناطق آزاد صورت می گیرد.زیرا این مناطق در یک حریم حفاظت شده و محدود که هیچ راه گریزی ندارند فعالیت می کنند.

سادات نجفی با بیان اینکه در یک منطقه حراست شده با یک مرز جغرافیایی کوچک چطور امکان دارد که فعالیت های اقتصادی از چشم مسئولان و امور مالیاتی مخفی بماند افزود: متاسفانه موضوعات ناروایی که مناطق مبنی بر فرار مالیاتی یا قاچاق کالا و ارز نسبت داده می شود کاملا بی پایه و اساس است و برخی پشت این آدرس غلط خود را پنهان می کنند.

وی با اشاره به اینکه سال هاست طرح جامع مالیاتی در کشور در حال اجراست و کسانی که در حریم منطقه آزاد فعالیت می کنند در صورتی معاف از مالیات هستند که فعالیت هایشان صرفا در این منطقه باشد افزود: فعالان مناطق آزاد به این امر واقف هستند که فعالیت های خارج از منطقه مشمول قوانین مالیاتی است و اگر قصد معامله با شهرهای مجاور را داشته باشند و این فعالیت ها را اظهار نکنند مشمول مالیات و جریمه خواهند شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شاید در گذشته عده ای در مناطق آزاد با این نیت اقدام به ثبت شرکت کرده بودند اما نتوانستند فعالیت کرده و با نظارت مسئولان این شرکت ها و تمامی شرکت هایی که فاقد شناسه ملی بودند منحل شدند.

وی با بیان اینکه برخی بدون اطلاع کامل از قوانین مناطق آزاد و فعالیت هایی که در آن ها صورت می گیرد نسبت به این مناطق هجمه کرده و مطالبی را مطرح می کنند که واقعیت ندارد تاکید کرد: در همین راستا ما و دیگر فعالان اقتصادی مناطق آزاد با تشکیل نشست ها های مشترک تلاش کردیم تا با ارائه مدارک و اطلاعات نقدی را که بر این اصلاحات وارد است مکتوب کرده و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه دهیم .

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش تاکید کرد: ما هرگز موضوعی را که برخلاف مصالح کشور باشد نه توصیه کرده ونه از آن استقبال می کنیم و اگر پای خواسته های خود ایستاده ایم به این دلیل است که مناطق آزاد کشور یک پروژه ملی بوده و به اقتصاد کشور کمک های فراوانی کرده است.

وی با بیان اینکه طرح اصلاحی که برخی قصد تصویب آن را در مجلس دارند آسیب جدی به مناطق آزاد کشور وارد می کند افزود: امروز به دلیل شرایط موجود کشور ما نسبت به کشورهایی مانند چین به دلیل کاهش ارزش پول ملی هم دارای حامل های انرژی، مواد اولیه و هم نیروی کار ارزان است و زمان مناسبی است که صنایع مونتاژ را در این مناطق جذب و فعال کنیم.

سادات نجفی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد به دلیل ظرفیت هایی که دارند بهترین مناطق برای پایلوت سازی صنعت کشور هستند افزود: امروز ما می توانیم با بهره گیری از ظرفیت این مناطق و ورود فناوری و تکنولوژی های روز جهان صنعت کشور را ارتقاء بخشیده و به حوزه صادرات کمک شایانی بکنیم.

وی با اشاره به اینکه اجرایی نشدن قوانین مناطق آزاد عمده ترین مشکلی است که در این مناطق وجود دارد افزود: بهترین نوع فعالیت های اقتصادی، تولیدی و صادراتی از مناطق آزاد می تواند صورت گرفته و سپس به کل کشور تسری پیدا کند.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش ادامه داد: امیدواریم در جلساتی که با مسئولان خواهیم داشت بتوانیم موضوعات را به گونه ای مطرح کرده و پیش ببریم که قوانین مناطق آزاد دچار آسیب نشوند و در این مسیر از تمامی ظرفیت های موجود برای احقاق حقوق این مناطق استفاده خواهیم کرد.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.