روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 35835
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 22 آبان 1401 - 17:34 | | ارسال توسط :

آغاز حفاری و کاوش‌ها از آذر در شهر حریره کیش

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با منطقه آزاد کیش، حفاری و کاوش‌ها از آذر در شهر تاریخی حریره کیش از سرگرفته می‌شود.
آغاز حفاری و کاوش‌ها از آذر در شهر حریره کیش

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، مصیب امیری گفت: با توجه به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره ظرفیت‌های جزیره کیش در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ادامه کاوش‌ها در شهر حریره جزیره کیش با جدیت دنبال خواهد شد.

وی افزود: بنیان شهر حریره کیش به دوره ایلخانی بازمی‌گردد و تا دوره تیموری به عنوان بندرگاه، نقش فعالی داشته است و با کشور‌های مختلف از جمله چین و آفریقا تبادلات اقتصادی و تجاری داشته است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: در جزیره کیش چندین فصل حفاری انجام شده و مساحت فعلی شهر حریره بالغ بر ۱۲۰ هکتار است.

مصیب امیری گفت: آثاری که در چندین فصل کاوش بدست آمده شامل خانه اعیانی، بقایای حمام و مسجد جامع است و این مسجد ۱۲۰۰ مترمربع مساحت داشته که نشان از آبادانی شهر حریره می‌دهد و بیشتر بقایای این مسجد ایلخانی که از دل خاک بیرون آمده، قابل بازدید است.

وی تصریح کرد: شهر  حریره در گذشته نقش بندرگاه و تجاری داشته است و قبل از این جزیره، بندر سیراف از دوره ساسانی تا سلجوقی این نقش را ایفا می‌کرده و آباد بوده است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: بعد از شهر حریره هم جزیره هرمز خصوصا در دوره صفویه کارکرد بندر تجاری را ایفا کرده است و بندر سیراف و جزیر هرمز کارکرد اولیه خود را نتوانستند حفظ کنند، اما امروز شهر حریره کیش همچنان نقش تجاری و بازرگانی خود را با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی دارد.

وی بیان کرد: در جلسه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ با مدیرعامل منطقه آزاد کیش و معاون گردشگری کیش برگزار شد درباره از سرگیری کاوش‌ها و حفاری‌ها در شهر حریره که بیشتر بر روی مسیر دسترسی‌ها و شبکه معابر متمرکز است، گفتگو شد تا بازدیدکنندگان زمانی‌که وارد شهر حریره می‌شوند، بتوانند کالبد معماری و شهرسازی را بیشتر درک کنند.

امیری افزود: قرار است حفاری‌های ناتمام مسجد ایلخانی تکمیل شود و سعی می‌کنیم با کسب اطلاعات تاریخی بیشتر در برنامه میان مدت، بتوانیم ساختار معماری شهر را برای بازدیدکنندگان بیشتر معرفی و فرصت جدیدی را برای گردشگری ایجاد کنیم و با توجه با اینکه شش ماه از سال حفاری خواهیم داشت گردشگران می‌توانند با بازدید از شهر حریره، این کاوش‌ها را ببینند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: در حال حاضر مسیر بازدیدها، تابلو‌های معرفی و نورپردازی در حریره خوب اجرا شده است و موزه خوبی نیز در این شهر وجود دارد که امکان توسعه آن وجود دارد.

امیری گفت: قصد داریم مردم‌شناسی جزیره را با توجه به بخش‌های بومی آن انجام دهیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با توجه به زیرساخت‌های خوبی که در کیش وجود دارد، قصد داریم گردهمایی سالانه باستان‌شناسی را در این جزیره برگزار کنیم و با توجه به ظرفیت خوبی که پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حوزه آموزش دارد در صورت تمایل منطقه آزاد کیش می‌توانیم دوره‌های آموزشی برای هنرمندان هنر‌های سنتی جزیره، راهنمایان گردشگری و هتلداران برگزار کنیم و گواهینامه برای آن‌ها صادر کنیم.

امیری تصریح کرد: در سفر دو روزه خود به کیش از جزیره هندورابی و بافت سنتی بومیان جزیره کیش و اقامتگاه‌های بوم‌گردی این بافت بازدید شد و این بافت از نظر مردم‌شناسسی قابل بررسی است و قابلیت افزایش تعداد بوم‌گردی‌ها در این منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه مساحت جزیره هندورابی ۲۰ کیلومتر است، تصریح کرد: جمعیت افراد ساکن در این جزیره ۱۲۰ نفر است و شغل مردم آن ماهیگیری است و تاکنون در این جزیره مطالعات باستان‌شناسی انجام نشده و قرار است مطالعات باستان‌شناسی در راستای تهیه اطلس باستان‌َشناسی سواحل خلیج‌فارس از جزیره کیش و هندورابی شروع شود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بیان کرد: هزینه مطالعات در جزیره هندورابی با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و هزینه حفاری‌ها با منطقه آزاد کیش است و این جزیره ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد.

امیری افزود: پیش‌نویس تمامی موارد مطرح شده با مدیرعامل منطقه آزاد کیش تهیه و آماده شده است و در قالب تفاهم‌نامه‌ای به‌زودی امضا می‌شود.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.