روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 12148
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 16 دی 1399 - 12:07 | | ارسال توسط :

آقای نماینده، مشکلات جزیره کیش بیشتر از آن است که گفتید

جزیره کیش یکی از توابع بندرلنگه و استان هرمزگان است که از سال 1372 به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور شناخته شده است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش،  منطقه آزاد کیش در ابتدا با رویکرد تجاری یا همان تجارت چمدانی فعالیت خود را آغاز کرد اما پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و عدم ثبات در مدیریت ها  نوعی رکود در این منطقه حاصل شد و تجارت چمدانی به فروش زمین های کیش تغییر رویه داد و در مدت زمان کوتاهی رشد قارچ گونه سازه های ساختمانی چهره جزیره کیش را دگرگون کرد و این تغییر موجب افزایش یکباره جمعیت در این جزیره کوچک شد.

بی تردید تغییرات سریع جمعیتی، و عدم تناسب در ایجاد زیرساخت به نسبت جمعیت، مشکلاتی را در این جزیره به وجود دارد و این مشکلات در سال های اخیر به شکل صعودی در حال افزایش است.

یکی از مهمترین مشکلاتی که در جزیره کیش وجود دارد این است که برخی مسئولان در داخل کشور به دنبال انتفاع از این مناطق هستند و معتقدند که به جزیره کیش همچون دیگر مناطق کشور باید نگاه کرد و این مناطق نیز باید با قوانین سرزمین اصلی اداره شوند در حالیکه مناطق آزاد به صورت خودگردان اداره می شوند و هیچگونه بودجه دولتی دریافت نمی کنند اما گویا این افراد هیچوقت نه قانون اساسی را مطالعه کرده اند و نه در مورد آن چیزی شنیده اند.

در طول سال های اخیر نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هم به آن گونه که حق مطلب است نتوانسته اند از حقوق مناطق آزاد هرمزگان دفاع کنند.

بی شک یکی از مواردی که انتظار می رود ن نماینده غرب استان هرمزگان در مجلس از آن دفاع کنند حقوق منطقه آزاد کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور و تنها منطقه آزادی است که تمام آن به عنوان منطقه آزاد شناخته می شود و دارای مدیریت یکپارچه ای است که موجب شده با وجود بسیاری از تنگ نظری ها و کارشکنی ها نسبت به آن همچنان توفیق بسیاری در فعالیت های خود داشته باشد.

حضور احمد جباری نماینده غرب استان هرمزگان در جزیره کیش که شاید برای اولین بار در این دوره به جزیره کیش سفر کرده باشد احتمالا به این دلیل است که تمایل دارد این دوره کاری برای مردم این خطه مرجانی انجام دهد. ( البته وی در دوره های قبل که نماینده مردم غرب استان بود نیز کمترین بازدید را از کیش داشت که آن هم به هیچ عنوان در قالب پاسخگویی به مطالبات مردمی و مصاحبه های خبری در کیش نبود؛ نشان به آن نشان که در دوره پیش یک روز کامل خبرنگاران در بخشداری منتظر مصاحبه و نشست خبری با وی بودند – از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب – از وی و تیم همراهش خبری نشد)

البته جباری این دوره هم سعی کرده است که چراغ خاموش وارد جزیره کیش شود و در برنامه های دید وبازدیدهایی که در کیش داشته تنها صدا وسیما از بین رسانه ها حضور دارد و از حضور دیگر اصحاب رسانه خبری نیست و معلوم نیست اصحاب رسانه کیش مطالبات مردمی را کی و کجا باید با این نماینده مجلس در میان بگذارند و پاسخ سوال های خود را دریافت کنند.

اما آنچه جباری خبر از پیگیری های آن داده است، مطلبی است که مطالبه یکی از خبرنگاران جزیره کیش در نشست خبری استاندار هرمزگان و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش پس از برگزاری وبینار رئیس جمهوری در چند ماه گذشته  مطرح شده بود و تا آن روز به گفته مدیرعالم سازمان در این مرسام و حتی استاندار هرمزگان به این مسئله آن چنان توجهی نشده بود.

در این نشست بود که یکی از خبرنگاران جزیره کیش از مسئولان حاضر سوال کرد که « در تمامی مصاحبه ها و گفتگوها از رونق و توسعه کیش سخن به میان می آید آیا وقت آن نیست که جزیره کیش از حالت بخش خارج شده و به عنوان یک شهر در تقسیمات جغرافیایی کشور محسوب و از امکانات یک شهر برخوردار شود؟ که در پاسخ به این سوال مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: تا به امروز در این مورد مسئله ای طرح نشده و به آن فکر نشده است.» و در همین جلسه بود که از سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان درخواست شد تا با تشکیل یک کارگروه به این مسئله به صورت جدی نگاه و توجه شود و از همان روز هم کارگروه تشکیل و در این خصوص پیگیری ها در حال انجام است و جالب است که امروز آقای جباری با افتخار از پیگیری مسئله ای می گوید که مدت ها قبل در کیش کلید خورده  در صورتی که این رویکردی است که به جای خبرنگار جزیره نماینده مردم در مجلس باید به آن اندیشیده و پیگیری می کرد.

حال پیشنهاد ما به آقای جباری این است که « لطفا پیگیری کنید تا جزیره کیش از امکان ورود خودرو برخوردار شود، خودروهای کیش فرسوده شده و مردم با مشکلات فراوانی روبرو هستند؛ لطفا پیگیری کنید مشکلات مسکن مردم کیش حل شود؛ لطف کنید و پیگیر مسئله اجرای قوانین مناطق آزاد شوید؛ راستی خبر دارید که اصلاحیه قوانین مناطق آزاد به کمیسیون مجلس ارائه شده است و در صورت تصویب ضربه سنگین اقتصادی به جزیره وارد می شود، برای این مسئله و مطالبی که در آن مطرح شده کاری کرده اید؟ آیا از حقوق منطقه آزاد کیش و قشم در برابر اتهام قاچاق کالا هم دفاع کرده اید؟ قرار بود بانک بین المللی، بورس بین المللی در کیش راه اندازی شود، آیا مشکلات قانونی دارد یا دلیل دیگری که این اتفاق ها نیافتاد؟ از دوره مدیریت گذشته همانطور که امام جمعه کیش گفتند، بسیاری طرح ها بلااستفاده مانده و یا قابل استفاده نیست و میلیاردها ریال هزینه صرف آن شده، در این رابطه به دنبال روشنگری و شفاف سازی هستید؟ مردم کیش به انتظار این هستند که شما از مشکلاتشان بپرسید و از حقوقشان دفاع کنید. آیا با مردم شهرهم دیدار کردید؟ اصلا در کیش دفتر دارید که مردم به آن مراجعه کرده و درخواست های خود را با شما در میان بگذارند؟ می دانید که گرانی بلیط هواپیما باعث شده بسیاری بیشتر از یکسال امکان سرزدن به خانواده و اقوام را نداشته باشند برای این مشکل می توانید کاری بکنید؟ دیده اید که در این بخش کوچک هم افراد کم درآمد و قشر آسیب پذیری وجود دارند که با هزینه های بالای زندگی در کیش حتی با سیلی هم صورتشان سرخ نمی شود؟ »

 البته ببخشید که این سوالات را غیرحضوری مطرح می کنم، چرا که در مراسم حضورتان در کیش، ما دعوت نبودیم تا سوالاتمان را بپرسیم و پاسخ شما را دریافت کنیم.

اعمال دستورالعمل های سلیقه ای از سوی برخی مسئولان، عدم اجرای قوانین مناطق آزاد، افزایش تحریم ها، کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار، جلوگیری از ورود خودرو، دیدگاه های تنگ نظرانه برخی به مناطق آزاد کشور و به ویژه کیش و… هزار و یک داستان دیگر در طول سال های اخیر این جزیره مرجانی و سرمایه گذاران و ساکنان آن را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است که انتظار می رود نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حد توان و قدرتی که از سوی مردم دریافت کرده است به آن ها رسیدگی کرده و مطالبه گری کند.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.