روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 13231
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی, ویژه تاریخ انتشار : 07 بهمن 1399 - 14:56 | | ارسال توسط :

اقتصاد دریا محور گفتمان غالب و راهبردی کیش

مدیر عامل سازمان منطقه آزادکیش تغییر نگرش سنتی به فعالیت‌های حوزه دریا و تقویت صنایع نو ظهور در این عرصه را راهکار‌های توسعه اقتصاد دریا محور عنوان کرد.

به گزارش  روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، غلامحسین مظفری با اشاره به برخورداری ایران از ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع گستره دریایی و حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی گفت: دسترسی به دریا در شمال و جنوب و آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز و قرارگرفتن درکریدور‌های ترانزیتی بین المللی سبب شده است تا ایران در منطقه و جهان از نقشی کلیدی و حساس برخوردار باشد.
غلامحسین مظفری گستره‌های آبی را یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتی برای رشد اقتصادی کشور دانست و افزود: می‌بایست با توجه بیشتر به اقتصاد و توسعه دریامحور این ظرفیت را با برنامه ریزی و طرح‌های نوظهور و روزآمد تقویت کرد.
وی با بیان این که تحریم و موانع موجود در مسیر فروش نفت، عبور از اقتصاد تک محصولی و کاهش تدریجی تأثیر صادرات نفت بر بودجه کشور را ضروری کرده است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی توسعه گردشگری، صنایع و حمل و نقل دریایی، توسعه فعالیت‌های شیلاتی و فعال کردن صنایع وابسته به آن، بیشترین توجیه را دارد.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش افزود: دریا بزرگ‌ترین محور و بستر تجارت بین‌الملل است و بخش زیادی از کالا‌های تجاری دنیا از طریق دریا مبادله می‌شوند و کشور‌هایی که در این حوزه فعالند و توان اقتصادی بالایی دارند می‌توانند در اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.
مظفری همچنین بر ضرورت تغییر نگاه سنتی به دریا تاکید کرد و گفت: نباید دریا را محدود به شیلات و گردشگری دانست بلکه وقت آن رسیده است تا به صنایع نوظهوری از جمله انرژی‌های تجدید پذیر، آبزی پروری، فعالیت‌های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست هواشناسی دریایی توجه بیشتری نشان دهیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نقش ویژه مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریا محور بیان کرد: کیش آماده برداشتن خیزی بلند در حوزه اقتصاد آبی است. از همین رو تلاش می‌کنیم اقتصاد دریا محور را در کیش به یک گفتمان غالب و راهبردی تبدیل کنیم تا بتوانیم از این طریق بر نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور تاثیر مستقیم و ملموسی بگذاریم.
وی با تاکید بر قابلیت و ظرفیت‌های فوق‌العاده جزایر کیش و هندورابی در حوزه اقتصاد دریا تصریح کرد: قرارگیری این جزایر در قلب آب‌های سرزمینی کشور، آن‌ها را به عنوان پایانه‌هایی برای ارائه خدمات و فعالیت‌های لجستیک دریایی و یکی از بهترین الگو‌های توسعه صادراتی تبدیل می‌کند و از طرفی دیگر با توسعه مناطق آزاد در این جزایر، راه برای ارتباطات و تجارت بین‌المللی تسهیل شده و از طرف دیگر رقابت‌پذیری کشور را در بهره‌وری منابع دریایی در رقابت با کشور‌های منطقه تسهیل می‌کند.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.