روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Tuesday, 14 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 7 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 10107
  پرینتخانه » اجتماعی, ایران تاریخ انتشار : 28 آبان 1399 - 8:09 | | ارسال توسط :
وزیر بهداشت:

این آخرین فرصت تاب‌آوری نظام سلامت است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره محدودیت های پیش بینی شده از اول آذرماه، گفت: شرایط حال حاضر یکی از حیاتی‌ترین مقاطع است که اگر کوتاه بیایید بازی را می بازیم و میزان مرگ های روزانه کووید در کشور ۴ رقمی می شود و این یعنی افتادن به ورطه ای که نمی توانیم از آن بیرون بیایم.
این آخرین فرصت تاب‌آوری نظام سلامت است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره محدودیت های پیش بینی شده از اول آذرماه، گفت: شرایط حال حاضر یکی از حیاتی‌ترین مقاطع است که اگر کوتاه بیایید بازی را می بازیم و میزان مرگ های روزانه کووید در کشور ۴ رقمی می شود و این یعنی افتادن به ورطه ای که نمی توانیم از آن بیرون بیایم.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا، سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با تاکید براینکه غفلت در این مقطع چه از سوی مردم و چه مدیران یعنی پرتاب آخرین تیر ترکش مدیریت بیماری، اظهار کرد: باید قاطعانه بایستیم و اگر کسی تخلف کرد رحم ‌نکنیم.

وی افزود: کسی که ناقل ویروس کرونا است، مانند بمبی است که باید متوقف شود، همانطور که اگر بگویند کسی بمبی همراه دارد همه تلاش می کنند او را متوقف کنند. امروز قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر شده و درحال بستری خانوادگی بیماران هستیم.

قاطعیت خود در اجرای پروتکل ها را از دست ندهید

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در اجرای پروتکل‌ها همانگونه که تاکنون بودید قاطعیت خود را از دست ندهید، چراکه هرگونه گذشت یعنی اضرار به غیر.

وی با بیان اینکه من ناز پرورد تنعم نیستم، تصریح کرد: پدرم راننده کامیون و مادرم قالی باف بود و در خانواده ای بزرگ شدم که اگر پدرم باری به منزل نمی رساند و مادرم قالی نمی بافت کارمان لنگ بود. من می دانم مشکل معیشت چیست، برای همین اولین کشوری که پروتکل نوشت تا از اقتصاد در کرونا حمایت کند ما بودیم. می دانستیم در شرایط سخت تحریم های ظالمانه که چنین فشاری بعد از عاشورا بر هیچ قومی وارد نشده بود، باید بتوانیم کرونا را هم مدیریت کنیم.

نمکی با قدردانی از تمام فعالیت ها و تلاش های مسئولان استان و به ویژه خیران استان اصفهان، گفت: اصفهان همیشه یکی از مراکز تجمع خیران بزرگ بوده است. در این شهر تحصیل کرده ام و معتقدم اصفهان منظومه ای از عظمت های یک سرزمین است.

وی با تاکید براینکه کلمه ای نمی گویم که در تاریخ به عنوان غلو یا اغراق ثبت شود، تصریح کرد: سعی کرده ام از دایره انصاف خارج نشوم و آنچه‌ توانسته ام گفته ام و آنچه نگفته ام را هم می نویسم تا به نسل های آینده منعکس شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شاید هر کشوری هر ۱۵۰ سال یکبار با چنین تجربه ای از  اپیدمی مواجه شود و به قول مقام معظم رهبری نگارش چنین حماسه بزرگی، شهید آوینی می خواهد.

نمکی تاکید کرد: نسل های آینده باید بدانند پدران آن‌ها در شرایط سخت تحریم‌ چگونه افتخار آفریدند و از این صحنه های مهلک،‌ جان مردم را نجات دادند.

استفاده از الگوی همدلی و وفاق اصفهان در کشور

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه به عنوان کوچک ترین سرباز نظام و ولایت، آمدم زانو بزنم و دست تک تک شما را ببوسم، تصریح کرد: از زحمات ستاد کرونای استان اصفهان به عنوان یکی از بهترین و موفق ترین ستادهای کشور قدردانی می کنم که کار را به زیبایی مدیریت کردید. نمادی از همدلی و وفاق در بسیج استان دیدم که به عنوان مدلی در کشور استفاده خواهیم کرد.

وی از شهدای مدافع سلامت به عنوان مظلوم ترین شهدای این سرزمین یاد کرد و افزود: سعی می کنم آتش‌ ها را درونم‌ نگه دارم و تاب آور باشم در این روزهای سخت غم انگیز تا روحیه سربازان نظام سلامت تخریب نشود و کمتر بروز عواطف داشته باشم، اما با تک تک شهدای مدافع سلامت یک بار مردم و زنده شدم، با داغ خانواده هایشان اجزای وجودم آتش گرفت و یکی از دلایل آن هم مظلومیت این عزیزان بود.

در این دوران سردار از دست دادیم

نمکی با یادآوری اینکه در دفاع مقدس فرمانده و سرباز زیادی از دست دادیم اما در این دوران سردار از دست دادیم، اظهار کرد: رذل ترین آدم دنیا یعنی ترامپ که در این دنیا و آن دنیا باید پاسخ های سختی بدهد، ما را در بدترین شرایط قرار داد، به طوری که در روزهای اول ماسک و لباس از هر جایی تامین می کردیم تا خجالت پزشک و پرستار نکشیم، خیلی برای فرمانده تلخ است، لباس برای سربازمان نداشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در مظلومیت مطلق و بدترین سال اقتصادی دولت و بدترین روزهای فقدان منابع در بانک مرکزی، این آتش و بلا به جان کشور افتاد و عزیزانی افتخار آفرینی کردند، تصریح کرد: در ۵۵ روز توانستیم میزان مرگ را به ۳۰ نفر در روز برسانیم و تخت ها خالی شد، البته برای بیماری و ابتلا هیچ کس در دنیا خوشحال نمی شویم چون جزء آئین و طریقت ماست، اما همان ها که به مدیریت ما انتقاد می کردند خودشان گرفتار شدند.

وی ادامه داد: در عرض ۵۵ روز از واردکننده ماسک و شوینده تبدیل به تولیدکننده و بعد صادرکننده شدیم، از وارد کننده ونتیلاتور تبدیل به صادرکننده شدیم و ۲ هزار تخت ایجاد و رکوردهای بی نظیری ثبت کردیم.

وزیر بهداشت یکی از عوامل بسیار موثر در موفقیت های کشور را حمایت و هدایت مقام معظم رهبری دانست و گفت: با خودم عهد کرده ام تا زنده ام همه جا بازگو کنم و شهادت دهم بزرگترین پشتوانه ما مقام معظم رهبری بودند که در هیچ کجای دنیا هیچ رهبری چنین حمایتی نکردند.

وی با اشاره به اینکه بارها و بارها رفتار مقام معظم رهبری هدایت گر مردم و روحانیون و علما بود و حمایتی که از ما به تبعیت حمایت رهبری صورت گرفت بی نظیر بود، تصریح کرد: من برای تکه تکه شدن همه وجودم به صحنه آمدم و این حرف ها را برای ماندگاری در تاریخ می گویم. برخی این ابزار علاقه و ارادت به رهبری را تفسیر دیگری می کنند، اما بگذارید بکنند.

مثل جنگ احد فکر کردیم بازی را بردیم 

وی با یادآوری اینکه در مقطعی مثل جنگ احد فکر کردیم که بازی را بردیم و کرونا تمام شد، خاطرنشان کرد: مصاحبه هایی از من هست در آن روزها که بارها عرض کردم در دقایق ۹۰ گل خواهیم خورد و خوردیم. هم مردم تصور کردند کرونا تمام شده و از خوش باوری مردم بدتر، من مدیر فکر کردم کرونا تمام شده است!

نمکی با بیان اینکه همانطور که نمودارهای بیماری در اصفهان و کاشان نشان می دهد کف دره جایی بود که حداکثر پروتکل ها را رعایت کردیم و اوج قله جایی بود که کمترین رعایت را داشتیم، افزود: با یکی از پیچیده ترین موجودات آفرینش مواجه شدیم که کاری نداریم از کجا پا به عرصه حیات گذاشته، اما نمی دانیم تا کی با آن مواجه ایم، درحالی که این ویروس کنونی با ویروس ووهان بسیار متفاوت است.

۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه روزانه تست کرونا در کشور

وزیر بهداشت به افزایش تعداد تست ها و آزمایشگاه های تشخیص کرونا اشاره و تصریح کرد: در این شرایط سخت اقتصادی روزی ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه تست می دهیم.

وی اعلام کرد: برای مدیریت کرونا یک میلیارد تومان با دستور مقام معظم رهبری اختصاص یافت که تا یک ماه پیش ۳۰ درصد آن را گرفتیم و مابقی هم به مرور گرفتیم، بنابراین تخصیص ها و منابع مشخص است.

غربالگری ۷۸ میلیون نفر از جمعیت کشور

نمکی همچنین به موافقت مقام معظم رهبری با تشکیل اولین جلسه بعد از همه گیری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره و تصریح کرد: این جلسه سرفصلی در تاریخ جمهوری اسلامی بود که در تاریخ ثبت خواهد شد، اولین دستور این بود که مصادیق تعیین محدودیت ها به عهده وزارت بهداشت است، دوم اینکه وزارت بهداشت برای بیماریابی برود و طرح محله محور تدوین شود و سوم اینکه باتوجه به بلاعمل ماندن مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا قرارگاهی تشکیل شود.

وی با اشاره به غربالگری ۷۸ میلیون نفر از جمعیت کشور در مرحله اول و ۳۴ میلیون نفر در مرحله دوم، گفت: براساس تجربه ای که داشتیم طرح غربالگری مشترک تدوین کردیم که خوشبختانه در اصفهان به زیبایی شروع شده و می تواند الگوی ملی باشد.

هیچ آفتی برای اقتصاد کشور از طولانی شدن اپیدمی بدتر نیست 

وزیر بهداشت با اعلام اینکه اولین گام ما در این طرح آموزش مردم است، توضیح داد: اگر مردم را آگاه نکنیم و اقناع ایجاد نکنیم نتیجه لازم را نمی گیریم. شاید نظام گسترده پوشش بیمه ای نداریم که جبران خسارت مردم را بکنیم، اما معتقدم هیچ آفتی برای اقتصاد کشور از طولانی شدن اپیدمی بدتر نیست و این موضوع تمام دستاوردهای کشور را زیر سؤال می برد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما نگذاشتیم تا این لحظه‌ یک بیمار پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان شود، یا به دلیل بی پولی پشت بیمارستان بماند، صدها تبعه افغان بدون کارت را درمان کردیم و نگذاشتیم هیچ قومیتی در اولویت باشد و همه یکی بودند؛ نه جنسیت، نه سن، نه قومیت، نه پول و نه هیچ چیز عامل تبعیض نشد، این افتخار بزرگی است که دشمنان نظام جمهوری اسلامی هم نتوانستند بر روی آن موج سواری کنند.

همه شهرهای کشور باید از محدودیت ها تبعیت کنند

نمکی با بیان اینکه همه شهرها باید از یکسری محدودیت ها برای کمک به قطع زنجیره و تاب آوری نظام سلامت تبعیت کنند، تصریح کرد: متاسفانه بیماری در تابستان و پاییز بهم متصل شد، چنان فشرده و نفس گیر که لحظه ای درنگ نکردیم.

وی با اشاره به اینکه در اصفهان روزی ۱۳ تا ۱۵ پرستار با کرونا درگیر می شوند، افزود: دو هفته محدودیت فرصتی ایجاد می کند تا مراقبت از بیماران بیشتر شود و کادر درمان فرصتی برای استراحت داشته باشند.

وزیر بهداشت با یادآوری اینکه از اول دی ۹۸  ویروس کرونا را رصد می کنیم، تصریح کرد: اولین کشور منطقه بودیم که آماده مقابله با کرونا شدیم و از اسفند نه، بلکه از دی ماه شروع کردیم.

اول آذر ماه، یکی از حیاتی ترین مقاطع کشور 

 وی شنبه اول آذر ماه را یکی از حیاتی ترین مقاطع کشور دانست و افزود: اگر کوتاه بیایید بازی را می بازیم و مرگ ها ۴ رقمی می شود. می دانید ۴ رقمی یعنی چی؟ یعنی افتادن به ورطه ای که نمی توانیم از آن بیرون بیایم.

نمکی با تاکید براینکه غفلت در این مقطع چه از سوی مردم و چه مدیران یعنی پرتاب آخرین تیر ترکش، گفت: در مدیریت بیماری قاطعانه باید بایستیم و اگر کسی تخلف کرد رحم‌ نکنیم. کسی که بمب ویروس است را باید متوقف کنیم، همانطور که اگر بگویند کسی بمبی حمل می کند همه تلاش می کنند او را متوقف کنند، این درحالی است که قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر شده و درحال بستری خانواده ها هستیم.

وزیر بهداشت اعلام کرد: در اجرای پروتکل ها همانگونه که تا الان بودید باید قاطعیت خود را از دست ندهید و هرگونه گذشت یعنی اضرار به غیر.

وی با اشاره به اجرای طرح گسترده بیماریابی، تصریح کرد: اولین گام آموزش و اقدام ملی است. همانگونه که طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را پیش از شیوع کرونا شروع کردیم و در کشور سفیران سلامت تربیت کردیم، اما به خاطر کرونا دچار توقف شد، درخواست دارم دوباره این طرح تسریع شود با شناسایی سفیران سلامت بتوانیم در هر خانواده یک سفیر سلامت داشته باشیم، در این صورت آموزش ها راحت تر می شود.

نمکی با اشاره به اینکه ۵۱ درصد عوامل ایجاد بیماری دورهمی هاست، گفت: نمی شود مغازه را تعطیل کرد و دورهمی رفت، بنابراین بعد آموزش، اولویت ستاد مقابله با کرونا باید اجرای طرح های محله محور و خانواده محور باشد.

تست های تشخیص کرونا به بیش از ۱۰۰ هزار تست در روز می رسد

وی مرحله سوم را بیماریابی سریع دانست و گفت: همانطور که تعداد تست های تشخیص کرونا را از ۲۵ به ۴۰ هزار تست در روز رساندیم، تلاش می کنیم این تعداد را به ۱۰۰ هزار و حتی بیشتر از ۱۰۰ هزار تست در روز برسانیم.

نمکی همچنین با اشاره به اینکه با توصیه های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر توان شرکت های دانش بنیان تکیه کردیم، افزود: کیت هایی که در داخل کشور ساختیم به مراتب از کیت های کره ای باکیفیت تر است که ۱۰۰ هزار کیت در گام اول و تا چند روز آینده روزی ۱۷۰ هزار کیت تولید می کنیم.

وی از طراحی سامانه ای برای ردیابی موارد مثبت مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: با همه آزمایشگاه ها ارتباط برقرار کردیم تا هر مورد مثبت در پرونده سلامت ثبت و ردیابی شود و حداقل ۱۰ فرد جدید اطراف فرد مبتلا را شناسایی و رصد کنیم تا زنجیره انتقال را پایان دهیم.

وزیر بهداشت گام بعدی را قرنطینه اعلام کرد و توضیح داد: دو نوع قرنطینه برای افراد بیمار و افراد سالم تحت عنوان قرنطینه معکوس داریم. قرنطینه بیمار هم دو نوع است؛ قرنطینه در منزل برای افرادی که فضای قرنطینه در خانه را دارند و قرنطینه در بیمارستان برای افرادی که این بضاعت را ندارند. همچنین برای ردیابی افراد سامانه ای تعریف کرده ایم و ۲۰۰ هزار تومان جریمه و قرنطینه اجباری در صورت تخلف از قرنطینه پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: گروه دوم قرنطینه برای آنها درنظر گرفته شده افراد سالم ولی پر خطر هستند، به طوری که ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار فرد بالای ۶۵ سال یا دارای بیماری زمینه ای داریم. این گروه ها ۸۸ درصد مرگ ها را تشکیل می دهند، درحالی که ۱۲ درصد مرگ و میرها زیر ۶۰ سال و بدون بیماری زمینه ای بوده است.

به گفته نمکی، اگر کاری کنیم که این افراد آلوده نشوند و از خانه بیرون نیایند بیشترین کمک را به نظام سلامت کرده ایم، خاطرنشان کرد: به همین خاطر سعی می کنیم با کمک بسیج، هلال احمر و خیران خدمات درب منزل به این افراد ارائه دهیم.

وزیر بهداشت اقدام دیگر را درمان سرپایی اعلام و تصریح کرد: اگر در ۳ تا ۴ روز اول به بیمار مبتلا به کووید برسیم به فاز بحرانی نمی رسد، این درحالی است که ۸۰ درصد مبتلایان که علامت ندارند و ۲۰ درصد افراد علامت دار هستند که گرفتار می شوند.

ته رودخانه داریم‌ جنازه و زخمی جمع آوری می کنیم

وی خاطرنشان کرد: ما ته رودخانه داریم‌ جنازه و زخمی جمع آوری می کنیم و وقتی میزان مرگ و میر زیاد است، یعنی بیمار دیر آمده یا در فاز مطلوبی نیست.

وی با یادآوری اینکه بیماری کووید، ۲ فاز دارد که یکی فاز در خون و دیگری فاز التهابی است، تصریح کرد: بیماران در فاز التهابی فوت می کنند که ویروس نقشی در آن ندارد و سیستم ایمنی درگیر شده است. بنابراین اگر بتوانیم روزهای اول با داروی ضد ویروس، بار ویروس را کم کنیم که سیستم ایمنی دچار التهاب نشود، بیمار جان سالم به در می برد. 

نمکی با اشاره به اینکه برای بیمارانی که می توانند در منزل باشند با کمک خیران کپسول تامین کرده و بار بیمارستان ها را کم می کنیم، خاطرنشان کرد: با اجرای محدودیت های زیاد و طرح محله محور دو هدف بزرگ دارریم؛ قطع زنجیره ویروس که باعث آلودگی کمتر می شود و مراقبت بیشتر که باعث کاهش درگیری، بستری و نهایتا مرگ و میر می شود.

وزیر بهداشت در پایان با تاکید براینکه تردید ندارم با اجرای این محدودیت ها و تدابیر توفیق بالایی کسب می کنیم و تا یک ماه آینده اثرات این کار بزرگ را می بینید.  نومید هم مباش که رندان جرعه نوش / ناگه به یک خروش به منزل رسیده اند

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : ایسنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.