روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 13380
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی, ویژه تاریخ انتشار : 11 بهمن 1399 - 13:58 | | ارسال توسط :

تولید پسماند در جزیره کیش ۲ برابر سرزمین اصلی است

مسئول سایت بازیافت کیش گفت: تولید زباله در کیش نسبت به سرزمین اصلی 2 برابر است و این افزایش نمی تواند به واسطه وجود گردشگران در کیش باشد

به گزارش روزنامه اخبار کیش، حمید رضا پورعلاقه بندان، با اشاره به اینکه هر آنچه دیگر در خانه مورد استفاده قرار نگرفته و به دنبال خارج کردن آن از محیط زندگی هستیم به نوعی زباله به شمار می آید اظهار کرد: اگر چه امروزه دیگر جای دوری وجود ندارد و زباله ها در هر محلی ریخته شوند به محیط زیست آسیب وارد می کنند افزود: در سطح بین المللی اصطلاح ۳R وجود دارد به معنای Reduce) )  کاهش دادن، Reuse) ) استفاده مجدد و (Recycle) بازیافت که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در تشریح این کلمات افزود: وقتی به چیزی برمی خوریم که مورد استفاده ما نیست باید به این سه لغت فکر کنیم.

قدم اول در این مسیر کاهش تولید پسماند است که مهمترین قدم به شمار می آید در نتیجه ازتهیه چیزهای غیرضروری باید پرهیز کرد.

قدم دوم استفاده مجدد از داشته هاست که متاسفانه درکشورمان این فرهنگ بسیار کم رنگ شده و در نهایت در قدم سوم اگر زباله ای تولید شد و استفاده مجدد هم نشد باید با توجه به نوع جنس مورد بازیافت قرار گیرد و بهترین راه این است که از مبدأ جداسازی شود.

بخشی از این بازیافت وظیفه ما در مدیریت شهری است اما بخش مهم آن جداسازی اقلام است که باید در منزل از طرف افراد خانواده صورت گیرد بهترین محل برای جداسازی محل تولید است در مدرسه، اداره یا خانه یعنی مبدأ تولید زباله است.

این کارشناس افزود: نکته مهم این است  که سرانه تولید پسماند( تولید هر نفر در شبانه روز) در اکثر نقاط کشور زیر یک کیلوگرم است اما در جزیره کیش بیش از ۲ کیلوگرم است و این مسئله اصلا هیچ ارتباطی ندارد به وجود گردشگران و گردشگر پذیر بودن جزیره کیش ندارد چرا که در پیک مسافر ما ۵ هزار نفر روزانه ممکن است مسافر داشته باشیم و این سرانه دو برابری به هیچ عنوان ناشی از این حضور نیست .به طور کلی باید گفت که درکیش تولید زباله بالاست.

وی تاکید کرد: باید توجه کنیم که طول عمر استفاده از کیسه های پلاستیکی از مغازه تا خانه و هنگام خرید خرید نهایت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است و بعد آن را دور می ریزیم.

مسئول سایت بازیافت کیش افزود: این نکته مهم است که روزانه ۹ تن نایلون در زباله های  کیش وجود دارد که تنها ۲ تن بازیافت می شود.پلاستیک و نایلون تجزیه نمی شود اما خرد می شود و تبدیل به میکرو پلاستیک می شود که وارد ریه ما شده و ما را دچار بسیاری از بیماری های می کند.

به گفته وی این میکرو پلاستیک ها یکی از معضلات جهان امروز است که خودمان با دست خودمان ایجاد کرده ایم و باید موقع استفاده از پلاستیک به این فکر کنیم که این میکروپلاستیک ها در ریه های خودمان و فرزندانمان تجمع کرده و قابل خارج شدن نیست. به نظر می رسد برای کاهش تولید این میکرو پلاستیک ها، بهترین راه استفاده از کیسه های پارچه ای است.

وی افزود: زباله های تر و غیر قابل بازیافت است و موادی مثل کاغذ و مقوا، ظروف پلاستیکی، بطری های نوشابه، انواع  شیشه، انواع فلز  مانند کنسرو، کمپوت، قوطی های نوشابه که قابلیت باز یافت دارد و در سطح شهر درمخازن آبی رنگ جمع آوری شده و توسط پاکبان ها هفته ای دو بار تخلیه می شود از مواد بازیافتی است.

پور علاقه بندان با اشاره به اینکه  مسئولان فضای شهری در شرکت عمران و خدمات به هیچ عنوان اجازه نمی دهند که فضای بصری شهر دچار مشکل شود افزود: اما اینکه برای این اتفاق چه هزینه ای صرف می شود مهم است، هزینه هایی که در صورت بازگشت از این مسیر به مسیر تامین هزینه های زیرساخت و زیبا سازی شهری می رود. و به نفع عمران  و آبادانی جزیره صرف شده ونتیجه مثبت آن به شهروندان باز می گردد. اگر مواد به موقع و از ابتدا جدا شود ما قطعا هزینه کمتری برای حمل و نقل و جداسازی خواهیم داشت. در حال حاضر به طور میانگین در طول سال روزانه ۸۵ تن پسماند مخلوط داریم و روزانه ۵ تن پسماند تفکیک شده داریم که این مقدار می تواند تا حدود ۱۵ تن افزایش پیدا کند یعنی از ۹۰ تن زبانه روزانه میزان ۱۵ تن بازیافت شود.

نویسنده : زیبا حسین ازده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.