روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 27182
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, محیط زیست تاریخ انتشار : 25 بهمن 1400 - 14:31 | | ارسال توسط :

حفظ و احیای زیست بوم‌های مرجانی کیش

سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد کیش، حفظ و احیای زیست بوم‌های مرجانی را به عنوان مهمترین و پرتولیدترین اکوسیستم دریایی کیش از اولویت‌های این سازمان برشمرد.
حفظ و احیای زیست بوم‌های مرجانی کیش

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما، سعید پورزادی گفت: زیست بوم‌های مرجانی پشتوانه حیات بسیاری از آبزیان هستند و اقتصاد گردشگری کیش تا حدود زیادی وابسته به حفظ محیط زیست دریایی و زیستگاه‌های مرجانی آن است.

پورزادی، افزود: امسال صد در صد بودجه مربوط به طرح‌های اداره محیط زیست با در نظر گرفتن اولویتها به حفظ و احیای زیستگاه‌های مرجانی اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: وجود مرجان‌ها علاوه بر ایجاد شفافیت و زیبایی سواحل، مهمترین عامل جذب توریست بوده و حیات آبزیان بسیاری به آنها وابسته است.

سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه در ارزیابی طرح‌های توسعه ای، ارزش اقتصادی مرجان‌های کیش در نظر گرفته شود، گفت: ارزش هر یک مترمربع خدمات اکوسیستمی مرجان ها، ۴۷هزار دلار در سال تخمین زده می‌شود.

سعید پورزادی مطالعه بر روی مرجان‌های خلیج فارس و کمک به ایجاد مزارع تکثیر این آبزیان، به دلیل مقاومت بیشتر مرجان‌های این حوزه در مقابل تنش‌های بالای دمایی و با توجه به پیامد‌های پدیده تغییرات اقلیمی بر سایت‌های مرجانی دنیا، از جنبه ملی و بین المللی حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: مرجان‌های کیش از امکان احیای طبیعی بسیار بالایی برخوردار هستند و این موضوع اهمیت حفاظت از زیستگاه‌های از بین رفته را دوچندان می‌کند.

پورزادی گفت: اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش برنامه‌های متعددی برای حفاظت و احیای زیستگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: با توجه به نتایج مطالعات انجام شده در حوزه محیط زیست، ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی و پارک‌های دریایی با هدف کاهش فشار بر زیستگاه‌های طبیعی از اولویت‌های مهم اداره محیط زیست بوده و طرح‌های مطالعاتی، حفاظتی و اجرایی متعددی در این حوزه برای حفاظت و احیای زیست بوم دریایی کیش انجام و در حال پیگیری است.

سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد کیش گفت: ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی با ساخت و نصب چندین مجسمه در آب‌های شرق جزیره، کاشت و قلمه زدن مرجان در قالب طر ح‌های پایلوت، ساخت زیستگاه مصنوعی با سنگ‌های مرجانی و نصب ریف بال‌ها از مهم‌ترین اقدامات اجرایی اداره محیط زیست کیش در زمینه ساخت و احیای زیست بوم مرجانی و ذخایر آبزیان در سال‌های گذشته بوده است.

پورزادی گفت: هم اکنون ایجاد پارک دریایی، افزایش سایت‌های غواصی مصنوعی، بویه گذاری سایت‌های مرجانی اصلی و ایجاد بزرگترین مرکز تکثیر مرجان‌ها از اولویت‌های مدنظر اداره محیط زیست کیش است.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.