روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 4272
  پرینتخانه » ایران, سیاسی تاریخ انتشار : 24 تیر 1399 - 11:15 | | ارسال توسط :
رییس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه:

حمایت از مدیران قوی شجاع در دستور کار است

در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه بررسی پیش نویس بخشنامه رییس قوه قضاییه درخصوص نحوه رسیدگی به ترک فعل‎های خسارت بار مسئولان از حیث مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری مورد بررسی قرار گرفت.
حمایت از مدیران قوی شجاع در دستور کار است

در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه بررسی پیش نویس بخشنامه رییس قوه قضاییه درخصوص نحوه رسیدگی به ترک فعل‎های خسارت بار مسئولان از حیث مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به مناسبت‎های ماه ذی القعده، از جمله روز دحوالارض و روز شهادت حضرت جوادالائمه علیه السلام، این ماه را ماه حضرت رضا علیه السلام دانسته و از خداوند توفیق خدمت به مردم و دفع بلای و بیماری کرونا بواسطه عنایات امام هشتم را مسئلت کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه، فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع نمایندگان مجلس را سرلوحه کار مسئولان دانست و افزود: ضرورت انسجام و وحدت ملی به ویژه همکاری قوای سه گانه از جمله نکات مورد تاکید رهبر انقلاب است و ما در قوه قضائیه خود را موظف به همکاری با دولت، مجلس و همه نهادهای انقلاب اسلامی می‎دانیم تا توطئه دشمنان انقلاب اسلامی را خنثی کرده و از زندگی مردم به ویژه در حوزه مسائل معیشتی و اقتصادی گره گشایی کنیم.

آیت الله رئیسی از همکاران خود در دستگاه قضاء نیز خواست تا همچون گذشته، همکاری و مساعدت خود با سایر بخش‎ها را بیشتر کنند و افزود: این همکاری و مساعدت ان شاءالله بیشتر خواهد شد تا ما در کشور هم صدا با هم علیه دشمنان و همکار با هم برای خدمتگزاری به مردم باشیم.

رئیس قوه قضائیه، لازمه به ثمر نشستن همدلی در جهت حل مشکلات مردم را اعتقاد به حل مسائل مردم با نگاه به داخل عنوان کرده و گفت: حل مشکلات کشور را باید در دست توانای مردان وزنان این کشور جسجتو کنیم و اگر با اتکال به خدا و اعتماد به نفس این کار دنبال بشود، به رفع مشکلات مردم یقین داریم.

آیت الله رئیسی در همین زمینه بر لزوم سیاست گذاری صحیح در استفاده از منابع بانکی برای حل مشکلات مردم اشاره کرده و گفت: به عنوان مثال اگر آنچه که از پول مردم در اختیار نظام بانکی است، در تولید به کار گرفته شود، حتما گره گشایی از کشور خواهد بود، اما اگر این سرمایه تبدیل شد به برج سازی و انباشت سرمایه در بخش‎های مختلف بانک شد بدون اینکه سرمایه درتولید به کار گرفته شود، حتما برای کشور مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس قوه قضائیه عزم دستگاه قضاء برای برخورد قضائی با متخلفین، متجاسرین به قانون، قانون شکنان و مفسدین را جدی دانست و گفت: برخورد قضایی حتما جایگاه خودش را دارد، اما این برخوردها به هیچ عنوان جایگزین سستی مدیریتی نخواهد شد. در حوزه مدیریتی باید یک کار مقتدرانه، برنامه ریزی شده و قوی برای حل مشکلات مردم شکل بگیرد.

آیت الله رئیسی لازمه شکل گیری ایران قوی را مدیریت قوی عنوان کرده و افزود: مدیران ما در سراسر کشور یقین بدانند که مدیر قوی می‌تواند اقتصاد قوی را رقم بزند و این اقتصاد قوی است که می‌تواند ایران قوی را رقم بزند؛ لذا حمایت از مدیران کارآمد، خطر پذیر، مسئولیت پذیر و شجاع، در دستور کار قوه قضائیه است. همواره گفته ایم که دستگاه‎های ما در حوزه قضاوت و نظارت حتما از مدیر قوی کاردان شجاع خطر پذیر حمایت می‌کنند و خواهند کرد تا کار پیش برود.

رئیس قوه قضائیه به تجربه پرونده هسته‎ای ایران به عنوان نمونه‌ای عبرت آموز اشاره کرده و گفت: هفده سال است که پرونده هسته‌ای ما که در دنیا مطرح شده، اما هر جا که ما ایستادگی کردیم دشمن مجبور به عقب نشینی شد و هر جا که امتیاز دادیم باج خواهی شان بیشتر شد و دنبال تضعیف کشور افتادند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فراخوان رهبر معظم انقلاب برای «نهضت تعاون و احسان» و یاری به آسیب‎دیدگان بیماری کرونا، این نهضت را برای شرایط امروز کشور یک ضرورت دانسته و افزود: مردم و نهادهای مختلف در حرکت کشوری «کمک مومنانه» خوش درخشیدند و در نهضت تعاون و احسان نیز لازم است با همه ظرفیت حضور پیدا کنیم، البته حضور دستگاه ‎های مختلف در این حرکت ممکن است متفاوت و متناسب با ماموریت هر دستگاه باشد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: مثلا یک کارهایی از دستگاه قضا بر می‌آید مثل توجه به محرومین بویژه در مسائل قضایی و حقوقی، مانند کاری که همکاران ما در مرکز آمار و فناوری اطلاعات با همکاری کمیته امداد و بهزیستی برای عدم دریافت هزینه دادرسی از افراد تحت پوشش این نهادها انجام دادند و بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بود تا دسترسی به عدالت را برای محرومین و مستضعفین آسان کنند.

رئیس قوه قضائیه برخی فضاسازی‎های رسانه‎ای در روزهای اخیر را نیز ناشی از عزم راسخ قوه در برخورد با مفسدین و قانون‎شکنان دانسته و تاکید کرد: امروز عملکرد قوه قضائیه پیش روی همه است. ضابطین قوه قضائیه برابر قانون زیر نظر دادستان‌ها و قضات ما مقید و موظف به حفظ حقوق مردم، حتی حفظ حقوق متهم و ارباب رجوع هستند. اگر جایی هم ضابط تخلف کرد، قبل از هر کس و هر چیز خود ضابطین موظفند تخلف را پیگیری کنند و برابر قانون به سازمان قضائی برای پیگیری ارائه دهند. قضات ما در سیر دادرسی نیز خود را موظف می‌دانند که مطابق با موازین آئین دادرسی عمل کنند.

آیت الله رئیسی، حفظ امنیت جامعه را خط قرمز دستگاه قضا عنوان کرده و افزود: هجمه‎های اخیر به قوه قضائیه مربوط به عزم راسخ این قوه و قضات شریف ما نسبت به برخورد با مفسدین و قانون شکنان و افرادی است که می‎خواهند امنیت کشور را به خطر بیندازند. حفظ امنیت جامعه برای همه ما یک مساله بسیار حیاتی است و اجازه نمی‌دهیم که دشمنان توفیق پیدا کنند امنیت جامعه را مختل کنند.

در این جلسه حجت الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با ارائه گزارشی در مورد بررسی اماکن ناایمن در شهر تهران، از تدوین گزارش بررسی ۴۳۰ مرکز درمانی و بیمارستانی و صدور و ابلاغ اخطار برای مراکزی که ایمنی لازم را نداشته اند خبر داده و در حادثه کلینیک سینا اطهر تهران نیز از قصور شهرداری تهران و وزارت بهداشت نسبت به نظارت بر تغییر کاربری محل کلینیک بدون در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی خبر داد.

حجت الاسلام درویشیان همچنین پیگیری تعهدات ایفا نشده ارزی را یکی از دستور کارهای جدی سازمان بازرسی در این روزها اعلام کرد که با اهتمام بانک مرکزی، به نتایج قابل ملاحظه‌ای در شناسایی افراد و شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی که به تعهدات ارزی خود عمل نکرده‎اند منجر شده است.

آیت الله رئیسی با اشاره به گزارش رئیس سازمان بازرسی کشور درباره حادثه کلینیک سینا اطهر در تهران گفت: کوتاهی‎ها را خوب پیگیری کنید. ما باید در این کشور قصورها را در دوره‎های مختلف پیگیری کنیم، اگر پیگیری نکردیم، نتیجه اش می‌شود ده‎ها انفجار و آتش سوزی. کشور باید بر یک میزان بچرخد. مگر می‌شود که هر کسی در دوره خود کوتاهی کند بدون آنکه تعقیب بشوند؟ تمام ترک فعل‌ها و قصورها باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، چون موجب خسارت جدی در کشور می‌شود.

دستور جلسه اصلی امروز جلسه شورای عالی قوه قضائیه بررسی پیش نویس بخشنامه رییس قوه قضاییه درخصوص نحوه رسیدگی به ترک فعل‎های خسارت بار مسئولان از حیث مسولیت مدنی و مسولیت کیفری بود.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : ایسنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.