روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 38388
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 25 بهمن 1401 - 16:45 | | ارسال توسط :
در دیدار نخست وزیر چین؛

رئیس جمهور:سند جامع مشارکت راهبردی ایران و چین نمادی از اراده در توسعه روابط است

رئیس جمهور سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تاکید کرد.
رئیس جمهور:سند جامع مشارکت راهبردی ایران و چین نمادی از اراده در توسعه روابط است

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،‌ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس جمهور چین در رأس هیات عالیرتبه اقتصادی و سیاسی به چین سفر کرده است، عصر سه شنبه به وقت محلی پکن با «لی که چیانگ» نخست وزیر چین دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار به پیشینه همکاری‌های تاریخی و ارزشمند دو تمدن بزرگ ایران و چین اشاره و بر توافق های مهم دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و چین تاکید کرد.

آیت الله رئیسی با مهم دانستن رویکرد چند جانبه‌گرایی به عنوان محور مشترک در مواضع بین‌المللی دو کشور، بر اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.

نخست وزیر چین نیز در این دیدار به سابقه تاریخی روابط و وحدت نظر دو کشور در رویکرد چند جانبه‌گرایی در جهان گریزی زد و گفت: مذاکرات سازنده‌ای میان دو کشور در جهت توسعه روابط در موضوعات مختلف در جریان است.

«لی که چیانگ» در ادامه سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را از جمله دستاوردهای حاصل از توافق‌های بین تهران و پکن عنوان و بر تمایل چین برای اجرای کامل آن و همچنین تقویت همکاری و هماهنگی با تهران در راستای استمرار روند توسعه مناسبات دو کشور تاکید کرد.

نخست وزیر چین به نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره و بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان دو کشور برای توسعه امنیت در راستای تامین منافع دو کشور تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر به چین سفر کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

آیت‌الله رئیسی در ۱۸ ماه اخیر به ۹کشور سفر کرد که مقصد نخستین سفر خارجی وی به بیست و یکمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ماه ١۴٠٠ به میزبانی دوشنبه در تاجیکستان و آخرین سفر وی ۲۰ مهرماه برای حضور در اجلاس سیکا به میزبانی قزاقستان بود.

حضور در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی قطر، سفر به مسکو با دعوت رسمی همتای روس و سفر به عمان با دعوت «هیثم بن طارق آل سعید»، اجلاس ‌سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) به میزبانی ترکمنستان، نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در ترکمنستان، اجلاس شانگهای به میزبانی سمرقند، حضور در مجمع عمومی سازمان ملل مقصدهای وششمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا)، دومین تا نهمین سفرهای خارجی آیت‌الله رئیسی در این مدت بوده است.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.