روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 37361
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 22 دی 1401 - 13:50 | | ارسال توسط :

رعایت نخستین گام، راهکار مقابله با هشتمین پیک کرونا

شیوه نامه های بهداشتی راهکار مقابله با ویروس کرونا، همواره ناجی بسیاری از افراد در پیک های مختلف بوده و براساس اعلام کارشناسان حوزه درمان رعایت این دستورالعمل ها در موج هشتم نیز به عنوان اصلی ترین راهکار کنترل این ویروس است.
رعایت نخستین گام، راهکار مقابله با هشتمین پیک کرونا

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا، کرونا در سه سال از عمر خود به ایران تا کنون در هشت موج شدید نقاط مختلف کشور را درگیر خود کرده که از همان ابتدای راه با تاکید کادر درمان رعایت شیوه نامه های بهداشتی یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با این ویروس است.

هم اکنون که نقاط مختلف کشور درگیر موج هشتم ویروس کرونا بر اثر شیوع زیر سویه های BQ۱ و XBB شده است این رعایت شیوه نامه های بهداشتی و در کنار آن تکمیل روند واکسیناسیون اولین راهکار مقابله با ابتلا به این ویروس است.

با توجه به قدرت سرایت پذیری این زیر سویه ها و همچنین همزمانی جهش هشتم کرونا در فصل زمستان نیازمند برنامه ریزی متولیان حوزه سلامت و مشارکت مردم برای جلوگیری از پیامدهای جبران ناپذیر در هفته های آتی این پیک است.

هم اکنون که شاهد موج هشتم کرونا و افزایش آمار ابتلا به این ویروس در سراسر کشور هستیم وضعیت کیش از نظر رنگ بندی در سطح آبی قرار دارد

جزیره کیش به عنوان یکی از مقاصد گردشگر پذیر در طول پیک ها مختلف شاهد فراز و نشیب های متعدد در حوزه ابتلای ساکنان و گردشگران بوده و با توجه به تجربه های موفق در کنترل موج های گذشته انتظار می رود با تدابیر انجام یافته و رعایت آن از کیشوندان و مسافران در ایام آتی شاهد کنترل زودهنگام شیوع این ویروس باشیم.

اولین جلسه شورای مقابله با ویروس کرونا هفته گذشته تشکیل و در کنار رعایت شیوه نامه های بهداشتی بر تکمیل واکسیناسیون افراد تاکید شد که رییس مرکز بهداشت جزیره در این ارتباط معتقد است: هم اکنون که شاهد موج هشتم کرونا و افزایش آمار ابتلا به این ویروس در سراسر کشور هستیم وضعیت کیش از نظر رنگ بندی در سطح آبی قرار دارد.

محمدرضا رضانیا افزود: اصل کنترل پیک هشتم بر مبنای رعایت شیوه نامه بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شست و شوی مداوم دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی گذاشته است.

با توجه به سیاست های ستاد ملی کرونا و دستورالعمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیک هشتم محدودیتی در فعالیت ها اعمال نمی شود و همچنان مدارس و دانشگاه ها فعال هستند و رییس مرکز بهداشت کیش در این خصوص گفت: در برخی محیط ها که تجمعات به صورت روزانه شکل می گیرد لازم است رعایت شیوه نامه های بهداشتی به صورت ویژه انجام شود.

وی با بیان اینکه تهویه کافی هوا در فضاهای سرپوشیده از دیگر نکات مورد تاکید در رعایت شیوه نامه های بهداشتی است تا بتوانیم شیب پیک هشتم در جزیره به صورت ملایم طی شود یادآور شد: با توجه به آمار تعداد بیماران در زیر سویه های BQ۱ و XBB تعداد مبتلایان زیاد است اما کشندگی زیادی نداشته و ریسک خطر در افراد دارای بیماری زمینه ای، سن بالا و واکسن تزریق نکرده و تکمیل نشده نوبت های واکسیناسیون، بیشتر از سایران است.

وی گفت: احتمال می رود اوج پیک هشتم کرونا در کشور طی یک تا ۲ هفته آتی باشد که در تلاش هستیم در این مدت با افزایش آمادگی زیرساخت های درمانی و تقویت رعایت شیوه نامه ها از سوی مردم، می‌توانیم با این موج جدید نیز مقابله کنیم.

هم اکنون در افرادی که نوبت اول تا چهارم واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند می توانند برای دریافت واکسن به مرکز جامع خدمات بوعلی مراجعه کنند

تکمیل روند واکسیناسیون نیز راهکار دیگر برای مقابله با موج هشتم است که رضانیا در این خصوص گفت: هم اکنون در افرادی که نوبت اول تا چهارم واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند می توانند برای دریافت واکسن به مرکز جامع خدمات بوعلی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون واکسن‌های سینوفارم، برکت و اسپایکوژن در مرکز خدمات جامع بوعلی برای تزریق به مردم موجود است و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، خاص و ضعف سیستم ایمنی بدن و گروه پنج سال به بالا نیز که ۲ نوبت واکسن کرونای خود را دریافت نکرده اند برای تزریق به این مرکز مراجعه کنند.

آمادگی زیرساخت های درمانی نیز از دیگر رویکردهای مهم در کنترل موج هشتم شیوع ویروس کرونا است و کامران فرودسی رییس بیمارستان فوق تخصصی کیش از آمادگی کامل این بیمارستان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به عنوان تنها مرکز درمانی این جزیره خبر داد.

کامران فردوسی افزود: نیروی انسانی و کادر درمان این بیمارستان بر اساس شیوه نامه های وزارت بهداشت هم اکنون در حال ارایه آمار به بیماران هستند و با توجه به ارتقا سهمیه دارویی بیمارستان از سطح بخش به سطح شهرستان ذخیره داروهای مورد نیاز در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

هرچند تا کنون در بسیاری از نقاط افراد مبتلا به زیرسویه های BQ۱ و XBB ویروس کرونا در کشور شناسایی شده اما تا کنون گزارشی از بیماریابی این سویه ها از سوی دستگاه های متولی اعلام نشده و کیش همچنان در وضعیت آبی همه گیری کرونا قرار دارد.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.