روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 28177
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 03 فروردین 1401 - 10:31 | | ارسال توسط :

روانچی: از پیام‌های نویدبخش نوروز الهام بگیریم

نماینده کشورمان در سازمان ملل در نشستی مجازی در جشن گرامیداشت نوروز، در بیانیه‌ای اهمیت جشن باستانی و ملی نوروز را تشریح کرد.
روانچی: از پیام‌های نویدبخش نوروز الهام بگیریم

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا ، مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در یک‌ نشست مجازی در جشن گرامیداشت نوروز در بیانیه‌ای گفت: لحظاتی در زندگی انسان وجود دارند که تجسم ابعاد معنوی و فرهنگی آن بوده و در عین حال برای میلیون‌ها انسان در سراسر جهان ارزشمندند. نوروز با چند هزار سال پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ، یکی از این لحظات در خاطره جمعی نسل‌ها و جوامع است. علاوه بر این، نوروز نه‌تنها پلی مستحکم میان گذشته، حال و آینده است، بلکه نماد حفاظت از ارزش‌ها و آرمان‌های مشترک، با وجود احترام به تنوع فرهنگی‌ می‌باشد. نوروز که از نسلی به نسل دیگر رسیده، نمایانگر احساس پیوستگی و تحول، در عین تقویت احساس تعلق به خاطرات و سنت‌های مشترک است.

روانچی افزود: همین‌طور، نوروز صرفا یک‌ لحظه یا جشن یا فقط یک رخ‌داد نیست، نمونه شکوفای میراثی زنده است. نوروز از تمامی مرزهای برساخته انسانی فراتر می‌رود و قلوب افراد را به هم پیوند می‌دهد و زبانی مشترک برای مردمانی چندگانه است که در کشورها و قومیت‌های مختلف پراکنده شده‌اند. نوروز در دل خود موجب ترفیع ارزش‌های راستین انسانی مانند صلح، اتحاد، هم‌دلی و دوستی می‌شود.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در ادامه مطرح کرد: نوروز که بیش از ۳ هزار سال است در ایران جشن گرفته می‌شود، بزمی اجدادی به نشان اولین روز بهار و احیای طبیعت است. نوروز که به معنا « روزی نو» در زبان فارسی است، پیام تولدی دوباره و نماد آغازها، فرصت‌ها و امیدهای نوین است. نوروز در ایران شامل مراسم، جشن‌ها و رخ‌دادهای فرهنگی است. یکی از نمادهای قابل توجه نوروز، میز مخصوصی به نام « هفت‌سین» است. هفت‌سین با اجزایی معنادار تزئین می‌شود که هر کدام نماد مفاهیمی زیبا همچون تولد دوباره طبیعت، باروری، سلامتی، زیبایی، ثروت، پاکی و شکوفایی است. در یکی‌ از رسوم نوروز ، ایرانی‌ها برای دیدن بزرگ‌ترها و دیگر اعضای خانواده، گرد هم می‌آیند. و زنان نقش برجسته‌ای در تمامی مراحل مراسم نوروزی دارند.

روانچی ادامه داد: در دنیایی که با چالش‌های بی‌سابقه جهانی مانند بیماری همه‌گیر، یک‌جانبه‌گرایی، افراطی‌گری، خشونت، دشمنی و درگیری مواجه است، بیایید همگی از نوروز و نوید صلح، هماهنگی، هم‌بستگی و شکوفایی آن الهام بگیریم.

سفیر کشورمان در سازمان ملل در پایان با خواندن بیت «ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی/از این باد ار مدد خواهی، چراغ دل برافروزی» از حافظ، نوروزی خوش و خرم را برای همگان آرزو کرد.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.