روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 11482
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 05 دی 1399 - 15:21 | | ارسال توسط :

روز ملی ایمنی دربرابر زلزله

پنجم دی همزمان با سالروز واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌است.

 به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما، بنا بر تصمیم شورایعالی انقلاب فرهنگی، روز ۵ دی ” و سالروز زلزله بم” روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی” نامیده شده است و هدف از یادآوری و بزرگداشت آن جلب نظر و توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده‌های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن خصوصاً تلفات جانی و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است.
شناخت پدیده زلزله و سایر سوانح طبیعی و ارائه الگول‌های مناسب برای رفتار جمعی و فردی مردم در قبل، حین و بعد از این سوانح می‌تواند از اثرات مخرب آن‌ها بکاهد.زمین لرزه‌های اخیری که در ایران رخ داده باعث شده که هر روز آماده‌تر از روز قبل خود را در برابر حوادث نمائیم، زمین لرزه‌های سال ۱۳۶۹ استان‌های گیلان و زنجان، زمین لرزه سال ۱۳۷۴ استان‌های اردبیل و خراسان، زمین لرزه پنجم دیماه سال ۱۳۸۲ استان کرمان (بم)، زمین لرزه سال ۱۳۸۳ استان مازندران (بلده) وزمین لرزه سال ۱۳۹۶ کرمانشاه نمونه هایی از این حوادث هستند.

اطلاعات عمومی از زمین لرزه ها:

پیش بینی زمین لرزه‌ها بسیار دشوار است و کسی نمی‌تواند زمان وقوع زمین لرزه‌ها را مشخص نماید. اما داشتن اطلاعات لازم از زمین لرزه هائی که تا کنون رخ داده بر آمادگی ما در رویاروئی با این حادثه خواهد افزود. همه باید آمادگی‌های لازم را جهت مقابله با زمین لرزه را با کسب اطلاعات صحیح بیاموزیم.

هنگام وقوع زلزله در منزل:

وحشت نکنید و خونسردی خود را کاملاً حفظ نمائید. به منظور حفاظت از خودتان در مواقع اضطراری باید از قبل بیاموزید که در موقعیت‌های مختلف چه عکس العملی از خود نشان دهید، این عکس العمل بسته به نوع محل قرار گرقتن شما متفاوت می‌باشد.هنگامیکه لرزش‌ها ضعیف هستند سعی کنید با قرار گرفتن کنار میز و نیمکت‌های مقاوم، از خود محافظت کنید در صورت بروز لرزش‌های ناگهانی و شدید و در صورتی که تشخیص دهید که باقی ماندن در منزل خطرناک است، هرچه سریعترخود را به مکانی امن در خارج از منزل برسانید.در صورت بروز آتش سوزی، شعله‌های کوچک به راحتی خاموش میشوند، بنابراین همیشه کپسول‌های آتش نشانی را مهیا و در دسترس قرار دهید. مراقب خرده شیشه‌های پنجره‌ها و ظروف باشید. اگر در آسانسور هستید در اولین طبقه آسانسور را متوقف کرده و از آن خارج شوید. در داخل خانه میتوانید در زوایای دیوار‌ها (گوشه ها) بایستید.درکناردیوار‌های مشرف به بیرون ساختمان بیستید (زیرچهاچوب درب قرارنگیرید) اگر در پله میباشید خود را از آنجا دور نمائید و در بین طبقات توقف نمائید.

موقع خروج از ساختمان روی سر خود را با دست یا جسمی مانند تخته محافظت نمائید اجاق گاز و هرگونه آتش را خاموش کنید. از داد زدن و دویدن به هر طرف جداً خودداری کنید. اگر در شب زلزله روی داد برای روشنائی از کبریت و شمع استفاده نکنید (از چراغ قوه‌ای که قبلاً آماده نمود ه اید استفاده کنید).

هنگام وقوع زلزله در خیابان:

برای جلوگیری از ضربات ناشی از خرده شیشه‌های پنجره‌ها و تابلو‌های شکسته، کیف و یا وسیله دیگری را روی سر خود قرار دهید و به سوی مکان امنی بروید. از ساختمان‌ها و کابل‌های برق فاصله بگیرید. از کوچه‌های تنگ و باریک حذر کنید و در طول ساختمان‌ها ندوید.

هنگام وقوع زلزله در فروشگاهها:

به دستورالعمل‌های فروشندگان و مسئولان توجه نمائید و به سوی در‌های خروجی هجوم نبرید. چرا که این کار می‌تواند خطر آفرین باشد. قبل از اتمام لرزه‌ها سعی نکنید از آن محل خارج شوید.اگر در یک سالن اجتماعات، سینما، زمین ورزشی هستید در جای خود بمانید و با دست‌ها از سر خود محافظت کنید. هنگام وقوع هرگز از آسانسور و پله‌های برقی برای خروج استفاده نکنید.

وقوع زلزله در هنگام رانندگی:

از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید و در عوض، به آرامی سرعت خود را کاهش دهید و اتومبیل را درمنتهی الیه سمت راست خیابان متوقف نمائید.به اطلاعیه‌هایی که از رادیو اتومبیل پخش میشود توجه کنید و قوانین راهنمائی و رانندگی را مراعات کنید. اگر درکنار کوه توقف نموده اید مراقب ریزش سنگ‌ها باشید.ممکن است لرزش زمین اتومبیل شما را به یک جهت هدایت کند، به نظرتان می‌رسد که لاستیک‌های اتومبیل صاف بوده و بر سطح جاده استوار نیستند. موتور را خاموش کنید، ولی سوئیچ را از جایش بیرون نیاورید، در داخل اتومبیل مانده و به رادیو گوش دهید.

نکات مهم در هنگام وقوع زلزله:

هنگام وقوع زلزله سعی نکنید از اشیاء گران قیمت و شخصی خود محافظت کنید، بیشتر به فکر نجات جان خود باشید. اگر به طرف خیابان دویدید، در صورت امکان خود را به فضای باز و دور از تمامی خطرات مثل پارک برسانید. زلزله معمولاً بدون خبر روی می‌دهد، به محض احساس کوچکترین لرزشی سریعاً به محل امنی بروید.

به خاطر داشته باشید وقت زیادی در اختیار ندارید و عکس العمل شما نسبت به زلزله یک حرکت غیر ارادی است. به خاطر داشته باشید که خاتمه زلزله رفع کامل خطرنمی باشد، شما باید برای پس لرزه‌ها آماده باشید. دست پاچه نشوید، با خونسردی و اندیشه اقدامات لازم را آغاز نمائید و دیگران را نیز به آرامش دعوت نمائید.

مکان‌های امن:

اگر به طرف خیابان دویدید، در صورت امکان خود را به فضای باز و دور از تمامی خطرات مثل پارک برسانید. از وسایل آتش زا مانند آبگرمکن و اجاق گاز و بخاری فاصله بگیرید. از شیشه‌ها و پنجره‌ها فاصله بگیرید. از قرار گرفتن در محل‌های که موادی همچون اسید وجود دارد پرهیز نمائید.

شما میتوانید در چهار گوش دیوار‌ها پناه بگیرید. در کنار میز و یا صندلی محل خوبی جهت پناه گرفتن میباشد. ازنزدیک شدن به درختان و اشیاء آونگ (آویزان) جداً بپرهیزید. در هنگام وقوع از آسانسور خارج شوید. از اتومبیل خارج شده و پس از پارک خودرو در نزدیک خودرو پناه بگیرید. از سواحل دریا فاصله بگیرید. کتاب و یا یک جسم سخت را بر روی سر خود قرار دهید.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.